Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Ja, känns skönt med en tetra som verkligen klarar sig. Synd bara att alla är honor bara Vid 3.5cm borde man ju kunna se om där är hanar menar jag...

Hade ju egentlige nbehövt en ciklid till som är ungefär lika "tuff" som Guld och Blå. Därför vet jag inte riktigt hur tuffa en del Geophagus är?

Kan vara lite tjatigt att ha ytterliggare en art av Aquidiens... Hade jag sett patrackiii så finns chansen att jag köpt dem=)

Funderar ändå lite på "gäddciklider" som du har tagit upp innan men jag inte riktigtk gillat. Finns det några sånna som inte blir allt för stora och som inte äter upp tetrorna mer än Blå och Guld gör? Helst lite färg på med!

Men för "lite" ciklider i då borde det egentligen varit bäst med ett liten grupp Jordätare? Fyller ju karet snabbt menar jag...
    Geophagus brasiliensis blir ganska stor och tillhör de lite tuffare jordätarna!
    Har haft hantlar (som firefox75 föreslår) i samma kar som guldsöm och det funkade faktiskt någorlunda bra men då var hantlarna proportionellt större och fullvuxna.(20-24 cm)

Hantlarna äter en hel del växter.
    Jordätarna gräver en hel del.
    (med tanke på att du verkar vara rädd om dina växter...)

Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Sen har jag ju i dagsläget dessa.

Dessa blir nog inte allt för stora, växer väldigt långsamt. Men är ganska snygga även om dom kanske inte har direkt skikande färger.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Jag är för dålig på jordätare för att svara, grabba ex "Crenicichla" på forumet, såg att han verkar kunnig på jordätare eller Daniel "firefox75" kanske vet?

Här är förresten mina Cre Venezuela sp. fast dom är extremt rovgiriga, men har inte ätit upp någon ännu. Den minsta på ca 20 cm går i ett 540 nu med fiskar på ner till 4 cm (ganska höga dock) utan att visat intresse för dessa, men det kan vara ett undantag.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 10 December 2007, 18:13.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Skaffa någon hantel

Eller andra lite aggro ciklider som går o bökar runt botten.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Ja, känns skönt med en tetra som verkligen klarar sig. Synd bara att alla är honor bara Vid 3.5cm borde man ju kunna se om där är hanar menar jag...

Hade ju egentlige nbehövt en ciklid till som är ungefär lika "tuff" som Guld och Blå. Därför vet jag inte riktigt hur tuffa en del Geophagus är?

Kan vara lite tjatigt att ha ytterliggare en art av Aquidiens... Hade jag sett patrackiii så finns chansen att jag köpt dem=)

Funderar ändå lite på "gäddciklider" som du har tagit upp innan men jag inte riktigtk gillat. Finns det några sånna som inte blir allt för stora och som inte äter upp tetrorna mer än Blå och Guld gör? Helst lite färg på med!

Men för "lite" ciklider i då borde det egentligen varit bäst med ett liten grupp Jordätare? Fyller ju karet snabbt menar jag...

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Hum... Nu har ynglen kläckts för Guldsömmarna och det är tillbaka på ruta ett! De Blå verkar inte få visa sig alls... Får smällar direkt. Går 11kongotetror i nu det verkade hjälpa till en början iaf...

Dem har börjat käka riktigt först idag med..

Någrat tips?
    Har du försökt avgränsa reviren ordentligt? Tror fortfarande mycket handlar om att du har för få ciklider. Tetrorna kanske dom inte ser som något direkt hot nu och kanske skiter i helt.

Kul att alla tetrorna var kvar!

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Hum... Nu har ynglen kläckts för Guldsömmarna och det är tillbaka på ruta ett! De Blå verkar inte få visa sig alls... Får smällar direkt. Går 11kongotetror i nu det verkade hjälpa till en början iaf...

Dem har börjat käka riktigt först idag med..

Någrat tips?
    Senast redigerad av ola.lindeberg; 10 December 2007, 17:46.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Ja, dem är friska annars.. Har ju lekt och allt=)

De matvägrar ju inte helt. Bara det att jag jämför med de blå och dem tuggar verkligen i sig stora mix kakor!

Kul att se när kongona går loss på räkmixen Som små pirayor=) Någon som vet vilken storlek man ser skillnad på könen på Kongona? Har en kännsla av att alla mina är honor. Då alla ser exakt lika ut De är väl 3.5cm ungefär.-

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Lite konstigt att de inte har börjat käka ordentligt än. Smakar mest på det sen spottar ut det om de händer ens... De har gått i mitt kar i 5dagar så...
    Men dom är friska annars? Syns det på dom att dom är magra? Det var friskt i övrigt i de karet dom kom ifrån från butiken. Kom inte ihåg om det var i Sandby du köpte dom.

Kan du inte höra med försäljaren vad han gav dom för foder?? Kan ju vara så bara att de är vana vid enbart ett foder eller/och lite osäkra. Som jag sa har jag haft flera nya fiskar som inte ätit på ett bra tag men kommit i gång.

Hör med någon annan här på forumet vad dom tror.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Lite konstigt att de inte har börjat käka ordentligt än. Smakar mest på det sen spottar ut det om de händer ens... De har gått i mitt kar i 5dagar så...

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Bytar 1/3 i veckan. Ska bli en ny pump som enbart är riktad mot ytan.

Rödamygg ville inte Guld ha heller.
    Låter bra.

Synd att de inte ville ha myggen, brukar vara ett ganska säkert kort annars.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Bytar 1/3 i veckan. Ska bli en ny pump som enbart är riktad mot ytan.

Rödamygg ville inte Guld ha heller.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Appropå oljig hinna kan det vara maten som orsakar detta ex övermatning m pellets. Hur har du utblåset, för ultimat syreutbyte ska vattenytan vara i så stor rörelse som möjligt, då brukar även hinnan till viss del försvinna. Tänk bara på att sköta vattenbytena ordentligt och regelbundet om du matar mycket och inte har full filterkapacitet.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 06 December 2007, 22:37.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Inga som varit sugna på skriva idag? Kan medela att Kongona har klarat natten gallant!

Då alla är rätt små ca 3-4cm så ser alla ut som honor. Har fått reda på att det händer att hela kullar enbart är honor så ska nog köpa ett par säkra hanar som är 7-8cm någon annanstans...

KAn det var så enkelt att det är Kongona som har dämpat aggro från Guld eller är det för dem har lekt?
    Kan klart va kongotetrorna som dämpat aggressionerna, att tillsäta mer fisk brukar göra otroligt gott när man har för lite från början och aggressioner.

Kul att dom klarade första natten, ser mer lovande ut nu då.

Provade du mygg till guldsömmarna?

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Inga som varit sugna på skriva idag? Kan medela att Kongona har klarat natten gallant!

Då alla är rätt små ca 3-4cm så ser alla ut som honor. Har fått reda på att det händer att hela kullar enbart är honor så ska nog köpa ett par säkra hanar som är 7-8cm någon annanstans...

KAn det var så enkelt att det är Kongona som har dämpat aggro från Guld eller är det för dem har lekt?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...