Jordätare är ju fruktansvärt fina!! Kom inte ihåg vad du har för botten men sand är väl nästan ett måste för dessa. Om det passar kan jag dock inte svara på. Dvärgciklider hade jag absolut inte satsat på.
Vad hände med Metaen? Kom inte ihåg vad folk sa, annars är ju den grymt fin, likaså Diadema.
Hypselecara temporalis Vad tycker du om dessa?
Blåciklid och Guldsöm`?
Kollaps
X
-
Jag har 3 stora rötter i karet fördelat på 12kg.
De blå har sina yngel bakom en stor rot i ena sidan så man ser knappt dem.
Ända som går i karet är följande:
5st L333.
2st L120.
3st C. Panda,
Några kejsar tetror som knappt syns.
Sen är det 3blåciklider och 2guldsömmar.
Planerar att köpa ett stort stim Kongotetror i veckan. Ca 20st tänkte jag mig.
Sömmarna måste vara hungriga men inte sååå hungriga då dem inte äter mixen alls. Kan försöka ta en helbild på karet så ni får en uppfattning om hur det ser ut?
Tycker ialf ett par olika SA arter till (om du vill ha fler arter) samt ett stim av något. Bara 2 arter är i alla fall inte bra. Man brukar säga antingen en art eller minst 3 fick jag lära mig en gång.Lämna en kommentar:
-
Okej, tips på andra ciklider då? Ni har tagit upp gäddciklider ett antal gånger men vet inte fall jag riktigt gillar dem. Ingen som helt erfarenhet av dem iförsig.
Småciklider såsom Bolivianskfjärilciklid kommer inte på tal antar jag? De lär ju åka på stryk rätt mycket?
Har funderat en del på någon Geophagus art, typ Altifrons eller den här tapajos red. De går ju i grupp så fyller upp karet ganska bra...Lämna en kommentar:
-
har du inga andra fiskar än blå och guld??? i Karet?
Skaffa några andra fiskar typ vad som helst som står pall
Så kommer både guld o blå att jaga dessa emellan åt.
Eftersom guld inte har något annat för sig så kommer de lägga all sin kraft på att ta yngel och mota bort blåcikliderna från dessas revir.
Strykfisk och väl avgränsande revir med ett kraftigt buskage växter eller stora rötter borde avgränsa sikten för guld och blå...eftersom de då inte ser varandra direkt.Lämna en kommentar:
-
Jag har 3 stora rötter i karet fördelat på 12kg.
De blå har sina yngel bakom en stor rot i ena sidan så man ser knappt dem.
Ända som går i karet är följande:
5st L333.
2st L120.
3st C. Panda,
Några kejsar tetror som knappt syns.
Sen är det 3blåciklider och 2guldsömmar.
Planerar att köpa ett stort stim Kongotetror i veckan. Ca 20st tänkte jag mig.
Sömmarna måste vara hungriga men inte sååå hungriga då dem inte äter mixen alls. Kan försöka ta en helbild på karet så ni får en uppfattning om hur det ser ut?Lämna en kommentar:
-
Hmmm
Det är krig i karet just nu. Guldsömmarna envisas om att vara där de Blå har yngel... De Blå känns lite fegare än sömmarna...
Känns som om sömmarna gör det enbart för djävlas? Ser inte allt för bra ut iaf.
Kanske blir bättre med 20 kongotetror?
Vet inte fall det hade varit bra med någon nattlevade fisk som nyper yngel utan de Blå märker det.
Lär ju ble en hel del yngel med tiden.
Vad kunde det varit för fisk såfall?
Skaffa några andra fiskar typ vad som helst som står pall
Så kommer både guld o blå att jaga dessa emellan åt.
Eftersom guld inte har något annat för sig så kommer de lägga all sin kraft på att ta yngel och mota bort blåcikliderna från dessas revir.
Strykfisk och väl avgränsande revir med ett kraftigt buskage växter eller stora rötter borde avgränsa sikten för guld och blå...eftersom de då inte ser varandra direkt.Lämna en kommentar:
-
Det är krig i karet just nu. Guldsömmarna envisas om att vara där de Blå har yngel... De Blå känns lite fegare än sömmarna...
Vet inte fall det hade varit bra med någon nattlevade fisk som nyper yngel utan de Blå märker det.
Vad kunde det varit för fisk såfall?
Du har inte någon stor rot eller liknande du kan försöka rama in blåciklidernas revir med? Stenar?
Lugnar det inte ner sig så prova med tetror etc.
Skulle ju kunna vara så att guldsömmarna är hungriga (ynglen)??? Helt klart är dom ju mer aggressiva nu när de har yngel.Lämna en kommentar:
-
Vad kunde det varit för fisk såfall?Lämna en kommentar:
-
Jo, han är fin.. Vet inte fall det syns så tydligt på fotot men han är lite för smal i mitt tycke. De Blå är mycket kraftigare.Lämna en kommentar:
-
Kan inte avgöra om det är hona eller hane, du får fråga ngn som är bättre på att se det. Guldsömshanen såg jag ialf och den såg ut att vara riktigt fin!Lämna en kommentar:
-
Dem var lite kinkiga. Blev lite kamp igår om revir osv men det verkar vara klart nu.
I nuläget ser det nästan ut som det är Guldsömmarna som bestämmer lite. De får iaf simma mer fritt än de blå.
Kunde du se bilderna?Lämna en kommentar:
-
Hur reagerade blåcikliderna när du stoppade ner guldsömmarna?Lämna en kommentar:
-
Okej, ser ut som om det är lek på g iaf. hanen gör sina ryck osv..
Lagt upp 3 bilder nu... Blåcikliden uppträder som en hane iaf... Borde vara det men den andra är större och har lite mer utdragna fenor. Så den ser ut som en hane med uppträder som en hona..
Hoppas ni kan se bilderna!
Lämna en kommentar:
-
Var nyss ute i Sandby och köpte mig ett Guldsöms par...
Han hade tyvärr inga kongotetror inne. Såg den här Flaggstjärs fisken som Patrick har snacakt om. De käkar ju växter..
Får se hur det går nu. De Blå har ju yngel.
De har nyss kommit i karet. Men de står mitt imot varandra och tar tag i varandras läppar? Det ska vara 1 hane och en hona. Ser så ut med iaf.
Uppskattar dem till 10-12cm stora.
Att dom inte äter ska du inte oroa dig över än. Det kan ta ett tag iom att det är mkt nytt. Ibland har jag köpt fisk som kastat sig mot rutan direkt och tiggt mat medan det för andra har tagit närmare en vecka innan dom vågat sig fram och börjat äta.Lämna en kommentar:
-
De visar redan tecken på lek faktiskt!
Ser ut som om de Blå och Guld har hittat varsit revir i ändarna på karet.
Riktikgt snygga med deras röda på fenorna, hanen har redan börjat på en liten panpuckle.
Synd bara att hanen är lite smal änsålänge. Skall nog bli bra när dem börjar käka ordentligt.
Ingen som hittat billiga Kongotetror kring Malmö? Rätt surt att köpa 20st för 45:- st.
Konstigt att mina blå började käka räkmix så det rök om det först adagen de kom i medans Guldsömmarna inte verkar förstå att det är mat fast de blå tuggar mitt framför dem?
Tagit några foton nu. Var kunde jag lägga upp dem och sen länka in här?Senast redigerad av ola.lindeberg; 02 December 2007, 15:11.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: