Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ola.lindeberg
    svarade
    Var nyss ute i Sandby och köpte mig ett Guldsöms par...
    Han hade tyvärr inga kongotetror inne. Såg den här Flaggstjärs fisken som Patrick har snacakt om. De käkar ju växter..

Får se hur det går nu. De Blå har ju yngel.

De har nyss kommit i karet. Men de står mitt imot varandra och tar tag i varandras läppar? Det ska vara 1 hane och en hona. Ser så ut med iaf.
    Uppskattar dem till 10-12cm stora.
    Senast redigerad av ola.lindeberg; 01 December 2007, 14:55.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Jag genomför ett test nu.

Där jag låter avkomman från mina F1 par gå i en sällskaps tank med levande födare och guramis.
    Se om man eventuellt kan prägla ynglena nu medans de är små.

Mina vuxna är 16cm honan och 18cm hanen.
    Dock börjar de bli till åren och lär tyvärr tyna bort...därför har jag sparat en hel del av deras yngel som nu bildat cirka 10lekpar och dessutom så har jag tillfört nytt blod genom inhandling av tre stora hanar(12-14cm)

Gällande stim fiskar så köp så många du kan...stimmet är ju tetrornas skydd mot rovdjur...
    Har du tät växtlighet i bakkant och på gavlarna så flyr oftast hela stimmet in där om blå och guld kommer ångande.
    Eftersom blå och guld sällan fortsätter rakt in i den täta växtligheten så lär nog du slippa att bli av med allt för många tetror.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Kan det vara så att de Bå jag hade för. De var kanske f100 så är dem jag har nu f5 kanske? Då blir dem mer rovgiriga osv?
    Hur stort är ditt par då?

Gillar rycket som Tetror har, dessutom så är tetror billigare än regnbågsfisk. Regnbågsfiskarna är rätt långsmala som ungdjur med. Glider lätt ned i magen på Blå och Guld...
    Jätte Danio har jag haft och matat mina förra Jaguarer med=) Smällde som bara den på natten i karet.
    Kongotetrorna är dessutom snyggare än Danio i mitt tycke.

Har inte någon erfarenhet av "större" tetror i stim. hade jag haft neoner/kardinaler med Discus i mitt kar hade jag nog kört på 50st. Men en tetra som KOngon vet jag inte? Tänkte mig iaf 20st. För mycket eller?

Då blir fisksammansättningen något i stil med detta:

1+2 Blåciklid.
    1+1/2 Guldsöm.
    20st KOngotetror.

+ en gäng med L-malar. Kunkorerar ju inte om samma plats i karet så det lär inte spela så stor roll?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Dina blå är små.

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Okej... Jag hade ett par Blå ciklider med 25st Riotetror för nåt år sedan bara. Inte en ända tetra som försvann då.

KOnstigt nog så verkar dem inte röra Kejsartetrorna ett dugg och dem är små.

Firefox, så du tror inte ens att KOngo tetror hade fungerat?
    Fortfarande så kongo går nog bra.
    Varför inte någon rengbågs fisk istället eller jättedanio?

Nu vet jag ju inte varför mina blå är som dom är...kanske för att de är F1 och deras föräldrar är VF.
    Verkar som att VF och F1 är lite mera aggresiva.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Okej... Jag hade ett par Blå ciklider med 25st Riotetror för nåt år sedan bara. Inte en ända tetra som försvann då.

KOnstigt nog så verkar dem inte röra Kejsartetrorna ett dugg och dem är små.

Firefox, så du tror inte ens att KOngo tetror hade fungerat?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    BLÅ + tetror!!!

Kan ju medela att 1 av 3 tetror gick bort under första natten...Förstår inte hur De Blå klarar av det... Måste verkligen tugga i sig dem..

Fick tag i en dräktig svärdbärar hona med.. Ska bli kul när hon ynglar
    Hmmm....
    Jag sa det till dig ola att inte ha några tetror.
    Möjligtvis pirayor(tetra släkt) men du lär märka att inte ens sorgmantel, serpia, danio går ihop med verken blå eller guld.

Vanligt är att blå jagar ihjäl tetrorna och sen smaskar de på den döda fisken.
    Hade det varit kardinal/neon tetror så hade de försvunnit i ett nafs...

Mina blå yngel(1hane 7cm och 1hona 5cm) såg jag smaska i sig några överblivare av serpiatetror förra veckan...obs att serpiatetrorna då var nästan 5cm...

Mina vuxna blå slaktar en svärdbärare modell större 7-8cm utan problem...de liknar en dovii ciklid som smaskar i sig en blåciklid

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Kan ju medela att 1 av 3 tetror gick bort under första natten...Förstår inte hur De Blå klarar av det... Måste verkligen tugga i sig dem..

Fick tag i en dräktig svärdbärar hona med.. Ska bli kul när hon ynglar

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Tyckte det var lite att ta i också...
    Där gick kanske 7-8st mellan 10 -20cm + i karet så lekpar var det inte.

De tetrorna jag köpt nu klarar inte vuxna Guldsömmar länge.. Skeptiskt till om Kongotetror hade klarat det ens? Munnen på den stora guldsömmen var nog mellan en 1 krona och en 5a..

Gahhh!! Läste nyss på Zoopet att denna tetra var mycket vanlig förr men har nästan helt försvunnit då den är en extrem växtärare!
    Men 3st borde inte kunna ränsa karet tycker jag?
    Senast redigerad av ola.lindeberg; 27 November 2007, 22:57.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ska kanske iväg idag och kolla på Guldsömmar mellan 10 och 20cm.
    Vad tror ni är bäst? Att köpa det minsta paret eller gå på det största? MIna Blå är ca 10cm nu. Går det med 15-20cm Guldsöm?

Bara jag som tyckte att 300kr för en hane och 350kr för en hona var dyrt? Eller 550:- för ett par.
    Har svårt att svara på vilken av dom du skulle köpa iom att man inte vet hur de blå skulle reagera. Kolla om du ev får byta om de inte skulle funka och prova med de stora. Kan funka eller kanske inte. Kan vara så också att blåcikliderna får lite mer respekt för guldsömmarna om det kommer in en större individ som boss och att det på så sätt inte blir lika mycket konflikter, har haft den erfarenheten tidigare. Du får prova dig fram. Aningen skeptisk dock till de stora guldsömmarna i kombination med tetrorna du köpt.

Priset var kanske lite i överkant om det inte var lekpar. Sen att de skiljer mellan hane och hona i pris har jag aldrig hört.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Köpte 3st Norsk Flaggtetra. De skall bli 7cm... Största nu är kanske mac 4cm men mycket högre i ryggen är neoner och liknande.
    Får se hur dem klarar sig.

KOllade på Guldsömmarna med.. Hanarna var riktigtk maffiga. Fullvuxna. Var säkert lika höga som mina Blå är långa

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Ska kanske iväg idag och kolla på Guldsömmar mellan 10 och 20cm.
    Vad tror ni är bäst? Att köpa det minsta paret eller gå på det största? MIna Blå är ca 10cm nu. Går det med 15-20cm Guldsöm?

Bara jag som tyckte att 300kr för en hane och 350kr för en hona var dyrt? Eller 550:- för ett par.
    Senast redigerad av ola.lindeberg; 27 November 2007, 17:41.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    har inget täckglas så släpper aldrig i maten på samma ställe...

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Okej...Kan testa med att köpa 2 kongotetror.. klarar dem sig i 1 vecka så är det nog lugnt. De Blå drog i sig 7-8st rödmunnar första natten. Samma med neonerna. sen försvann det kanske 1 på 2 dygn.

De blå lade rom idag igen... Tog bara ett par dagar från deras yngel tog slut till de lekte igen. Helt sjukt! De äter ur min hand med kul!
    Va kul att de lagt rom igen.

Prova du med ett par. Ett tips kan vara att mata fiskarna ordentligt innan tetrorna kommer ner samt släppa i dessa längst bort från mathållet ( så att de inte förknippas med mat )

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Okej...Kan testa med att köpa 2 kongotetror.. klarar dem sig i 1 vecka så är det nog lugnt. De Blå drog i sig 7-8st rödmunnar första natten. Samma med neonerna. sen försvann det kanske 1 på 2 dygn.

De blå lade rom idag igen... Tog bara ett par dagar från deras yngel tog slut till de lekte igen. Helt sjukt! De äter ur min hand med kul!

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ja, synd att skivtetror drar i sig växter. Gillar kroppsformen, lite annorlunda...
    Tror du att KOngotetror är för små för Guldsömmar på 15-20cm med eller? Är ltie förvånad att MIna blå har dragit i sig rödmunnarna i ganska rask tackt + att dem var fullvuxna.. Hade inte mitt förra par gjort.. Men som sagt, individer...

Semaprochilodusen verkar vara rätt svår att få tag på då jag aldrig sett dem i en affär vad jag kan minnas iaf. Kan ju alltid höra om dem kan ta hem ett gäng till mig. Får man fråga vad dina kosta ungefär? Är dem bara 4cm vid inköp är det lixom inte lönt heller ju... får nog vara 8cm ++. Hur många hade du? Kan ju inte stoppa i ett stim på 30st...
    Jag betalade 150 kr / st för viltfångade på 10 cm på Trop i Göteborg. Jag hade 4 men egentligen hade jag nog gärna haft ett par till. Man fäster sig lätt vid dom, komer gärna upp och naffsar i händerna och är allmänt charmiga. Men som jag sa så växte mina förvånadsvärt sakta, hade dom i nästan ett år och det var inte många centimeter dom växte, till skillnad från mina diamantbarber som jag har nu och som växer som ogräs. Hör med Sandby, kan säkert ta hem åt dig.

Appropå kongotetran tycker den är lite mkt fiskliknande så chansen finns ju helt klart. Är som sagt dålig på tetror. fast det är klart, kan du hitta dom i större exemplar så kan man ju testa. Men jag personligen hade nog inte testat.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 26 November 2007, 22:08.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...