Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Blåciklid och Guldsöm`?

    Hej,

    Går i tankarna på ett kar i måtten 120*80*60cm högt.

    Hade tänkt att köpa 4st Blåciklider, 4st Guldsömar på ca 5cm. Något tetrastim samt en hel del malar.

    Frågan är om det kommer fungera med 1par blåciklider och ett par av Guldsöm?

    Mvh Ola
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Korsningsrisk

    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Hej,

    Går i tankarna på ett kar i måtten 120*80*60cm högt.

    Hade tänkt att köpa 4st Blåciklider, 4st Guldsömar på ca 5cm. Något tetrastim samt en hel del malar.

    Frågan är om det kommer fungera med 1par blåciklider och ett par av Guldsöm?

    Mvh Ola
    Har faktiskt hört talas om att blå och guldsöm kan korsa sig tyvärr.
    Satsa på en variant eller eventuellt 1par av varje...dessa bör redan vara etablerade så är korsningsrisken liten.
    När det gäller tetror så bör du nog avväga de större arterna typ jättedanio eller kanske hellre regnbågsfiskar.
    Är tetrorna för små lär de bli levande föda tyvärr.
    Malar är okej att ha...typ gibbiceps eller anscistrus...
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • ola.lindeberg
      Användare
      • oktober 2007
      • 180

      #3
      Okej.. Bättre att köpa 2st etablerade par redan i 10+ menar du?

      Akvariet blir ju på ca 570L så det borde gå att hålla 2 par i det. MEN karet är ju bara 120långt? Tänkte på revir osv?

      Har varit lite mal-freak tidigare så hade nog satsat på ett gäng L-260, 15st corydoras samt kanske 1par Ancistrus. Lär bli en hel del Ancistrus med tiden. Vill inte ha 30st ancistrus i karet.

      Tror ni Blåcikliderna och Guldsömarna drar i sig ancistrus yngel i hyfsad tackt?
      Eller det är kanske bättre att försöka leta upp någon lite mer bottenlevade rovdjur art på 10-15cm som vuxen? Ormhuvud blirt väl för stora. Finns kanske nån dvärg?

      Tetrorna är inte hela världen om någon går åt. Riotetran, citron osv har jag haft förr till Blåciklider.

      Mvh Ola

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #4
        Svar

        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Okej.. Bättre att köpa 2st etablerade par redan i 10+ menar du?

        Akvariet blir ju på ca 570L så det borde gå att hålla 2 par i det. MEN karet är ju bara 120långt? Tänkte på revir osv?

        Har varit lite mal-freak tidigare så hade nog satsat på ett gäng L-260, 15st corydoras samt kanske 1par Ancistrus. Lär bli en hel del Ancistrus med tiden. Vill inte ha 30st ancistrus i karet.

        Tror ni Blåcikliderna och Guldsömarna drar i sig ancistrus yngel i hyfsad tackt?
        Eller det är kanske bättre att försöka leta upp någon lite mer bottenlevade rovdjur art på 10-15cm som vuxen? Ormhuvud blirt väl för stora. Finns kanske nån dvärg?

        Tetrorna är inte hela världen om någon går åt. Riotetran, citron osv har jag haft förr till Blåciklider.

        Mvh Ola
        Tror du kan köra med serpia tetra....
        Troligtvis så kommer guldsöm och blå att kriga lite och givetvis lär de nog försöka norpa lite rom för ancistrusen och även passa på när den har yngel...
        Yes...skaffa redan etablerat par...antingen unga eller gamla...av varje art...dels så lär de leka samt att du slipper köpa en massa fisk i onödan och sen sälja de stackare som åkt på stryk av de utpräglade paren...
        Dock så behöver du nog egentligen en bottenlevande ål som gärna mumsar lite rom...för annars lär du ha hela karet fullt med både blå och guld ciklidsyngel...

        Tro mig...jag fick två par av både blå och guld och efter 12dagar hade jag ungefär 201st ägg från ett av blåcikliderna och minst lika många av guldsöm.
        När de började få sina frisimmande yngel så...inskaffade jag en cintrinellum(ensam hane) som gjorde processen kort med ungefär 50 yngel av varje par...
        dessvärre åkte han på så mycket dangel att han senare dog...
        Så nu sitter jag med ungefär 30blå och 45 guld ciklider i storleken 8-12cm...
        Och mitt 1500liters ser förbaskat smått ut...
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          #5
          Okej, Låter bra!

          Kollar lite på ett stort hörnavkarie på ca 500l nu. Borde gå där med ju?

          NU gäller det bara att hitta ett par av de Blå och ett par av de guld...


          Ål på botten? Låter intressant! Har länge gillar Ormhuvud men de blir ju såå stora! Men det ska finnas en liten variant av de med? Channa Obscura eller nåt i den stilen?
          Vill inte att den ska sätta i sig Corydoras, olika arter av Ancistrus. Sóm sagt är det inte hela världen om någon tetra försvinner då och då..

          Mvh Ola
          Senast redigerad av ola.lindeberg; 22 oktober 2007, 18:53.

          Kommentar

          • ola.lindeberg
            Användare
            • oktober 2007
            • 180

            #6
            Uppdaterar lite...

            Kommentar

            • firefox75
              Användare
              • april 2007
              • 234

              #7
              Förslag på ål

              Ursprungligen postat av ola.lindeberg
              Uppdaterar lite...
              Finns visst en typ av tangiyakaål som ska vara hufsat bra på att mumsa rom.
              Har en polare som har ett 720l och i den har han två stora malar o sen denna ål samt guldsöm, JD, Chokladciklid, natal.

              Ålen gör verkligen nytta och istället för att ta hand om 150yngel o köra dem i separat balja så får han ta hand om 30yngel...
              Fördelen är ju uppenbar...mindre kostnad för matning samt att få yngel krigar om maten och att de växer bättre tack vare att de slipper strida om ståndplatser...

              Gällande guldsöm så har jag bara en hel lekgrupp tyvärr på 9 honor o en hane.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 24 oktober 2007, 11:27.
              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

              Kommentar

              • Yonaz
                Användare
                • januari 2006
                • 227

                #8
                Tycker inte du ska köra på både guldsöm och blåciklid då de lätt korsar sig. Du skulle kunna köra på ett guldsömspar, en crenicichla "bellycrawler" som garanterat mumsar yngel! åsså kanske ett par chokladciklider...

                Eller så kan du testa 1+1 blåciklid, 1+1 metae, 1 crenicichla och en ensamt gående hantel. Skulle också bli rätt så snyggt!
                5000 liter hemma!
                http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yonaz
                  Tycker inte du ska köra på både guldsöm och blåciklid då de lätt korsar sig.
                  Vad spelar det for roll sa lange man inte behaller ynglen. Sedan ser man ju ifall de parar ut "fel". Jag hade daremot aldrig hallt dem tillsammans pga den stora skilnaden i temperament samt att den storre arten ar mer aggressiv. Sedan ar de likartade i utseende och beteende. Varfor inte satsa pa mer variation?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Yonaz
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vad spelar det for roll sa lange man inte behaller ynglen. Sedan ser man ju ifall de parar ut "fel". Jag hade daremot aldrig hallt dem tillsammans pga den stora skilnaden i temperament samt att den storre arten ar mer aggressiv. Sedan ar de likartade i utseende och beteende. Varfor inte satsa pa mer variation?
                    Där har du helt rätt, å sen håller jag med om variationen också! Satsa på choklader, blåciklid och crenicichla så får du dessutom en ciklid som rör sig i de övre delarna, en i mitten och en längst botten!
                    5000 liter hemma!
                    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                    Kommentar

                    • ola.lindeberg
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 180

                      #11
                      Kul med så många svar!

                      Blåciklid var en favorit förr. Sedan har jag alltid velat hålla Guldsöm.
                      Såg en riktigt fin Channa på någon bild här från forumet. Det var nåt i stil med Channa G********

                      Vill inte ha för stökigt på botten då jag hade tänkt mig en helt del Malar. Vet inte hur en Corydoras hade klarat sig i samma kar som en liten channa på 15-20cm.

                      Min Jaguar hona på ca 20cm försökte sig på en C. aneus. Klarade inte av den lille skiten så hon fick spotta ut den igen. Den klarade sig gallant

                      Yonaz, A. metae är snygg som bara den med men inte lika vanlig. Inte sett den en ända gång här nere i Malmö.

                      Ola, Så du tror inte att det hade fungerat med 1+1 Blåciklid samt 1+1 Guldsöm i ett stort hörn kar på minst 500L? Någon liten rovfisk på botten som Fengädda,Channa eller liknande.
                      HAde inte tänkt behålla ev. korsningar. Men hur stor är chansen att det blir korsningar när jag släpper i 2st redan etablerade par?

                      Natalciklider fäste jag aldrig mig vid rirkigt när jag hade dem.

                      crenicichla: Vet jag inte så mycket om förutom hur de ser ut i kroppsformen. Ganska aggro antar jag?

                      Det jag är mest orolig över är när dem börjar skapa revir. Hur Blåcikliderna står sig till Guldsömarna osv.

                      Mvh Ola

                      Kommentar

                      • firefox75
                        Användare
                        • april 2007
                        • 234

                        #12
                        Andra förslag

                        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                        Kul med så många svar!

                        Blåciklid var en favorit förr. Sedan har jag alltid velat hålla Guldsöm.
                        Såg en riktigt fin Channa på någon bild här från forumet. Det var nåt i stil med Channa G********

                        Vill inte ha för stökigt på botten då jag hade tänkt mig en helt del Malar. Vet inte hur en Corydoras hade klarat sig i samma kar som en liten channa på 15-20cm.

                        Min Jaguar hona på ca 20cm försökte sig på en C. aneus. Klarade inte av den lille skiten så hon fick spotta ut den igen. Den klarade sig gallant

                        Yonaz, A. metae är snygg som bara den med men inte lika vanlig. Inte sett den en ända gång här nere i Malmö.

                        Ola, Så du tror inte att det hade fungerat med 1+1 Blåciklid samt 1+1 Guldsöm i ett stort hörn kar på minst 500L? Någon liten rovfisk på botten som Fengädda,Channa eller liknande.
                        HAde inte tänkt behålla ev. korsningar. Men hur stor är chansen att det blir korsningar när jag släpper i 2st redan etablerade par?

                        Natalciklider fäste jag aldrig mig vid rirkigt när jag hade dem.

                        crenicichla: Vet jag inte så mycket om förutom hur de ser ut i kroppsformen. Ganska aggro antar jag?

                        Det jag är mest orolig över är när dem börjar skapa revir. Hur Blåcikliderna står sig till Guldsömarna osv.

                        Mvh Ola
                        Neetroplus panamensis
                        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                        16500liter odlingskar.
                        3500liter vardagliga.
                        6kbm tempererad damm.
                        MvH
                        Daniel
                        0735-433428

                        Kommentar

                        • ola.lindeberg
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 180

                          #13
                          Neetroplus panamensis är väl en centralare?

                          Fick en liten rolig idé om en rocka? Leop något tror jag dem börjar på.
                          Botten ytan blir rätt stor tänker jag på....

                          Mvh Ola

                          Kommentar

                          • ola.lindeberg
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 180

                            #14
                            Var på Akvarietjänst idag och kollade på A. metee.
                            Såg Channa gharcu eller vad den hette med.. ganska cool.

                            A. Patrickii eller nåt i den stilen. Hur är dem? Blir ungefär lika stora som De blå, lite större kanske. Lite mer aggro?

                            Kommentar

                            • tjornpatrik
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 830

                              #15
                              Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                              Neetroplus panamensis är väl en centralare?
                              Japp stämmer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...