Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #16
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Hej,

    Går i tankarna på ett kar i måtten 120*80*60cm högt.

    Hade tänkt att köpa 4st Blåciklider, 4st Guldsömar på ca 5cm. Något tetrastim samt en hel del malar.

    Frågan är om det kommer fungera med 1par blåciklider och ett par av Guldsöm?

    Mvh Ola
    Hej

    Min personliga uppfattning är att den"Blå" är lite för vek för
    Rivulatus.Den kan ju vara en tuff rackare,blir dessutom rätt
    stor.
    Har haft många blåciklider. Fina är dom, men blir jämt
    ihjälslagna av de andra Peruanerna.
    Kanske din behållare också är i minsta laget för dessa firrar.

    Men ändå, lycka till

    Mvh

    Håkan

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #17
      Hej Ola!

      Såg att du frågade om Crenicichla, har haft en del större varianter. Den erfarenheten jag fått från mina är att något rovgirigare får man leta efter,mina har växt något enormt i storlek, har haft många snabbväxande arter i mina akvarium men ingen kommer ens i närheten av de Crenicichla jag haft, detta trots att jag nog ändå är ganska sparsam med maten tycker jag. Mina Cre Venezuela hona var inte mer än gissningsvis 6-7 cm och jätte spinkig när jag köpte henne och låg utmobbad bakom pumpblåset i affären och är nu 3-4 månader senare 16-17 cm och grov. Just matningen är ett problem för mig iom att dom är så fruktansvärt rovgiriga och hur man än bär sig åt så lyckats det alltid roffa åt sig minst 50% av det man lägger i och se ut som ballonger några timmar efter matning.

      Just för tillfället har jag bara Crenicichla Venezuela och Lepidota.

      Hoppas verkligen inte jag skrämt upp dig nu, var inte alls meningen! Finns många fina Crenicichlor, detta är bara mina erfarenheter från de exemplar jag har nu, alla är ju individer och jag vill absolut inte dra alla över en gräns. Tänk på att kanske inte köpa det som blir jätte stora iom att det kan va så fruktansvärt rovgiriga och gärna växer ifrån allt och alla.

      Vad det gäller blå ciklider och Guldsöm har jag haft denna kombination för länge sedan. Som Håkan säger tror jag att blåcikliderna kan bli lite för veka. De guldsömmar jag har haft ( allt från yngel till fullvuxna ) har inte dragit sig för att säga ifrån om det behövs. Tror ialf det kan vara dumt att köpa jämnstora blå och guld, iom temperament skillnaden. Det blåciklider jag har haft har varit väldigt lätt att få lek på och har varit väldigt bra yngelvårdare. Hade ett enormt vackert lekpar som jag sålde för ett par tre år sedan som vad jag vet fortfarande går i ständig produktion.

      Tror på Yonaz förslag på ex Blåciklider och Metae, har haft den kombon med mkt lyckat resultat. Se till att inreda med tydliga revirgränser och avdelare (ex rötter) så fiskarna vet var det har sitt, blir lätt att det stakar ur reviren annars. Man får prova sig fram för att se vad som funkar, ibland går det inte alls, nästa gång funkar det kanon.

      Lycka till!

      Kommentar

      • ola.lindeberg
        Användare
        • oktober 2007
        • 180

        #18
        Har ett 720l på g nu

        Det jag har säkert nu är följande.

        Blåciklid 1+1 eller 1+2. Gärna stora från början men inte så lätt att hitta. Har hittat i några affärer i Malmö på runt 7cm.

        Ancistrus, 1+1 eller 1+2. Hittat fullvuxna.

        L333 småttingar har jag hittat. 4-6st

        Vitatta eller hur det stavas. Kan ej L-nr. 4st

        Hur tar sig små malar i ett stort akvarium? Svårt för dem att hitta mat osv?
        Funderar på skaffa mig ett litet kar på 50-60L för att få upp malarna lite i storlek. vad tycker ni om det?

        Någon tetra. högryggad är ett måste. Får se vad det blir. Blir rätt dyrt att köpa 30-50st...

        Patrick. Crenicichla har jag aldrig sett några i verkligheten. De lever mer på botten än blåciklider antar jag? Var i Malmö hittar jag dem?

        Någon som har varit ute hos Sandbyciklid och kanske sett ett stort par Blåciklid?

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #19
          Grattis till akvariet!

          Appropå Crenicichla så håller de sig snarare i hela karet, snarare mer uppe än nere.

          Sandby har säkert olika Crenicichlan arter inne, hör med honom (kolla in hans stora maffiga Crenicichla Marmorata par om du vill se stora live!). Crenicichla brukar inte va så svårt att hitta, beror lite på vilken art du vill ha.

          Tips: Lägg ut en annons på ciklid om att du önskar köpa större blåciklider, jag hade nog ialf kört åtminstone 1+2 på blåcikliderna eller så kanske du har turen att hitta ett färdigt par ( om du nu vill ha detta )

          Har haft mini malar många gånger tillsammans med större fiskar i större kar och det har aldrig varit några som helst ptoblem. Kör du med frysfoder ex artemia brukar dom få så det räcker gott och väl av det som dammar, tror inte du behöver oroa dig. Har dom någon grotta att bo i själv kan du bara putta in någon algtablett med jämna mellanrum. Större malar vet jag Lasse i Sandby hade inne sist jag var nere ( bor 35 mil ifrån ) om du vill ha detta

          När du ändå har ett så stort kar som 720 tycker jag gott du kan prova med guldsömmar också om du tycker om dessa.

          Apropå tetror, har haft Semaprochilodus Taeniurus som jag kan rekommendera, blir enormt vackra. Dessa blir ganska stora men tycker inte dom växer direkt snabbt.
          En annan fin tetra som jag har flera av idag och som växt enormt är skivtetran, räkna dock inte med att kunna ha växter med dessa.
          Små tetror tycker jag inte du ska skaffa om du vill ha större guldsömmar eftersom det riskerar att bli mat.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 31 oktober 2007, 20:18.

          Kommentar

          • ola.lindeberg
            Användare
            • oktober 2007
            • 180

            #20
            Semaprochilodus Taeniurus är fina. Men har för mig att dem bli 15cm iaf? Inte dirket en stimfisk i ett 720l kar då.. hehe.

            Har lagt ut annons här ang Blåciklid. Funderar just på 1+2 för sist jag hade 1+1 så kändes det som om honan aldrig riktigt fick vara i fred. Är lite orolig för malarna då de kostar en del...

            Finns ju Kongotetran med. Blir lite större och rätt snygg. Men vill inte ha för stora och för mycket fisk i karet. Då känns det inte så stort längre. Har dock inte bestämt mig hur jag ska göra med tetrorna. Kan lätt bli ett kar som det bara är fullt med fisk i.

            Inredningen har jag lite ångest för med. En jätte rot är bara ett måste iaf=)

            Har funderar på att det optimala om jag skall ha Guldsöm måste väl vara att hitta Blåciklider som är snäppet större än guldsömmarna? Så blir det kanske bättre balans i karet ibörjan.
            Inte hittat en ända blåciklid på över 10cm

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #21
              Ursprungligen postat av ola.lindeberg
              Semaprochilodus Taeniurus är fina. Men har för mig att dem bli 15cm iaf? Inte dirket en stimfisk i ett 720l kar då.. hehe.

              Har funderar på att det optimala om jag skall ha Guldsöm måste väl vara att hitta Blåciklider som är snäppet större än guldsömmarna? Så blir det kanske bättre balans i karet ibörjan.
              Inte hittat en ända blåciklid på över 10cm
              Aha du menar ett stort stim! Jag trodde du menade 4-5 st tetror, missuppfattade . Semaprochilodusen blir 20-25 cm.

              Helt klart hade jag satsat på större blåciklider iom att det skiljer så i temperamentet.

              Kommentar

              • ola.lindeberg
                Användare
                • oktober 2007
                • 180

                #22
                Äntligen!

                Alltid drömmt om att ha ett 720liter kar. Nu står det mitt på golvet i mitt rum

                Ska försöka sätta igång det ihelgen med vatten osv. Sen får fisken vänta ytterliggare en vecka eller nåt.

                Det var större än jag trodde... hehe.

                Kommer bilder så småningom.
                Senast redigerad av ola.lindeberg; 01 november 2007, 20:42.

                Kommentar

                • ola.lindeberg
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 180

                  #23
                  Sååå!

                  Vatten i nu iaf.

                  Funderar på Inreda med stora rötter som jag fäster i mittstagen. Ser ut som rötterna växer ned i karet. På såsätt kommer inte De blå se guldsöm,metae eller vad det nu blir.
                  Inga stora fighter i karet då hoppas jag på.

                  Ska nog ringa till Sandbyciklid imorgon och höra om dem har några stora Blå inne.

                  Har funderat på att ha en rocka men tror att karet har för liten bottenyta för det? Med rötterna fästa i mittstagen så hade själva botten blivit rätt fri iaf.
                  Vad tycker ni?

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #24
                    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                    Sååå!

                    Vatten i nu iaf.

                    Funderar på Inreda med stora rötter som jag fäster i mittstagen. Ser ut som rötterna växer ned i karet. På såsätt kommer inte De blå se guldsöm,metae eller vad det nu blir.
                    Inga stora fighter i karet då hoppas jag på.

                    Ska nog ringa till Sandbyciklid imorgon och höra om dem har några stora Blå inne.

                    Har funderat på att ha en rocka men tror att karet har för liten bottenyta för det? Med rötterna fästa i mittstagen så hade själva botten blivit rätt fri iaf.
                    Vad tycker ni?
                    Kan verkligen inget om rockor men hittade dessa sidor som kanske kan vara till hjälp:

                    Denna webbplats är till salu! freshwaterstingray.nl är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, freshwaterstingray.nl har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!




                    http://www.amazonasrochen.ch/ På tyska

                    Tips: lägg ut en tråd och fråga om rockor.

                    Kommentar

                    • ola.lindeberg
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 180

                      #25
                      Enligt infon där så var inte karet för litet iaf...

                      Hoppas på det är öppet i affärerna idag så ska jag ut och fixa ett par växter...
                      Får nog vänta med fisk lite till

                      Kommentar

                      • ola.lindeberg
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 180

                        #26
                        Hämtat lite små rötter i skogen. Väldigt fina rötter, som hårstrån ungefär. Blir snyggt tillsammans med löven...

                        Problemet är att jag inte hittat några stora rötter i affärerna här hemma.. Alla stora är slut

                        Var så sugen på köpa någon mal idag. Men lite väl tidigt..
                        Bara varit vatten i 24h nu ju.

                        HAr hittat ett litet Guldsöms par. Tror honan var 6cm och hanen 8cm.
                        Får jag sen tag på ett par av de Blå som är lite större så är det superb!

                        Någon som har erfarenhet av att stoppa i fisk efter 3dagar?

                        Kommentar

                        • ola.lindeberg
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 180

                          #27
                          Det guldsöms paret var redan sålt.. Ska leta vidare efter de blå imorgon.

                          10st neoner fick åka ned i karet idag. De verkar klara sig fin fint iaf. Tror inte det blir några problem att lägga ned nån fisk i veckan

                          Kommentar

                          • ola.lindeberg
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 180

                            #28
                            Köpt 3st Blåciklider idag. Största är ca 8cm. Dem andra är 1-2cm mindre och troligen honor hoppas jag på.

                            Synd att jag inte kom 30min tidigare då hade jag fått föreldrarna på 15cm ++!!

                            Får se hur neonerna klarar sig nu... Borde inte vara någon fara än iaf.
                            Men hur fort växer de blå? Vill gärna ha upp dem så stora som möjligt och inte vänta flera år..

                            Förövrigt så har det bildas en tun olje liknande hinna på ytan. vad är det?

                            Mvh Ola

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                              Köpt 3st Blåciklider idag. Största är ca 8cm. Dem andra är 1-2cm mindre och troligen honor hoppas jag på.

                              Synd att jag inte kom 30min tidigare då hade jag fått föreldrarna på 15cm ++!!

                              Får se hur neonerna klarar sig nu... Borde inte vara någon fara än iaf.
                              Men hur fort växer de blå? Vill gärna ha upp dem så stora som möjligt och inte vänta flera år..

                              Förövrigt så har det bildas en tun olje liknande hinna på ytan. vad är det?

                              Mvh Ola
                              Hm, kan nog gå åt en och annan neon ändå undan för undan även om blåciklider inte tillhör de snabbaste av fiskar. De tillhör inte heller de mest snabbväxande men flera år behöver du inte vänta! När det gäller hinnan på ytan kan det bero på att bottensubstratet är "färskt", är vanligt i början men går bort med tiden! En oljeliknande hinna kan ochså uppkomma av fiskfodret.
                              Att rikta ett utblås uppåt, att få ytan i rörelse brukar avhjälpa hinnproblem på sikt. Vill du omedelbart bli av med hinnan kan du "suga upp" den med papper!
                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              • ola.lindeberg
                                Användare
                                • oktober 2007
                                • 180

                                #30
                                Det är röresle på ytan.

                                Hur lång tid tar det får de blå att blir lite större och maffigare+ 12-15cm är 6-8cm nu. Ska fixa till lite räkmix till helgen. Så basfödan kommer bestå av det.
                                Sen lite mygglarver, cyklops och sånt smått.

                                720l. Byter 1/3 av vattnet en gång i veckan tänkte jag.

                                400gr torskfilé eller sej filé.
                                800gr hela räkor.
                                300g ärter eller liknande.
                                Lite frysta mygglarver.
                                Några droppar multivitamin.

                                Något i den stilen hade jag tänkt.
                                Kanske drar på lite mer veg. föda för kommer ha en hel del L-malar med tiden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...