Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    Vad gäller röd bruna växter. Dom här har jag haft båda och båda har växt som ogräs och förgrenat sig rejält trots att jag aldrig har haft ordentlig belysning, dessutom har de accepterats av mina växtätare



    http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=68

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • november 2007
      • 555

      Ursprungligen postat av ola.lindeberg
      Alger har börjat komma sås smått. Har dock aldrig haft denna sorten. Ser ut som klet som fäster sig på växterna,rötterna och lägger sig på sanden.
      Vad kan det bero på? //Ola
      Klet låter inge bra. Kolla upp så att det inte är Cyanobakterier för då är det nog bra att ta en så tidig fajt som möjligt. Rätt alger är ju mat för fiskarna så ser jag på dem..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        Hmmm

        Snygga bilder...men jag undrade över en sak...
        Din guldsöms hane verkar ha en skadad fenstråle eller flera?

        Det klet du har är troligtvis uppkommet för att din botten är för kompakt.
        Jag hade samma fenomen för några år sen med för kompakt botten...fick som en blå/brun/grön hinna ovan på sanden.
        Detta resulterade i att jag fick blanda in engelsk sjösten(2-4mm) för att få genonomluftning i botten.
        Denna hinna/sörja är tydligen början till svavel/ammoniak i bottensubstratet som är direkt livsfarligt för fiskarna.

        Fick höra att man kunde få lyckade resultat trots allt med komapkt botten om man har fiskar som gräver massa eller kuhli/öronål som gräver runt i botten.

        Väldigt snyggt inrett trots lite skumma mobilfoton

        Rödbruna växter...finns något som egentligen är en färgvariant av vanilig rotala(grön) som allmänt kallas papegojblad.
        Annars har du ju röd lotus som är riktigt snygg.

        Gällande en till ancistrus så skulle jag nog säga...köp flera yngel av dem istället...
        För att hålla rent på alger så bör man ha helst 4-5ancistrus i ett 540liters.

        Algerna har ju inget med dina vattenbyte att göra...hjälper inte om du gör 50% vatten byten/dag ens med den typ av alger.
        Du har ingen eller nedsatt cirkulation i ditt bottensubstrat.
        Gällande festae så visst är de snygga...men jag avråder dig från att köra dessa med blå och guld...nog för att guld kan vara stridiga ibland men festae är tre eller fyra gånger värre.
        Sen kommer dina kongos att dö som flugor om när festaen är lite större...

        Vill du motverka algerna så köp några öronålar eller någon fisk som verkligen gräver på botten...
        Jordätare funkar och cintrinellum...
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          Öronål var jag lite sugen på ibörjan men hoppa över det när jag kom på att jag ville få lek på mina L333. Leker dem så blur ynglena nog rätt snabbt uppätna av Öronålen.

          Jordätare har jag funderat länge på faktiskt! Men de hära Helikopter malarna(grenmalar) har ju en tendens till att gräva ned sig i gruset lite som en rocka? Borde inte de fungera som "luftning" med? Vet inte fall det är alla som gör det men har läst det iaf.
          Hittat fina på JägersZoo här i malmö. Ganska stora. Lite mörka i färgen, spetsig nos. Har för mig dem heter Sturisoma aureum...

          Den här algen verkat fästa sig på precis allt. Dock inte rutorna än. Verkar gilla bladet på växterna


          röd lotus har jag hört i damm sammanhang, kan det stämma?

          Ang. ancistrusar så har jag inga alger på ruterna.. Inte mer än att det räcker att ta bort dem 1 gång i veckan iaf=)

          Guld hanen har en liten skada i ryggfenan ja. Hade det när jag köpte paret. Trodde att det skulle växa ut ganska snabbt men går väääldigt segt? Ser ut som en fenstråle.

          Mvh Ola
          Senast redigerad av ola.lindeberg; 03 februari 2008, 19:02.

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            Kanske

            Någon sötvattens rocka eller någe.
            Någon guldalgätare kan också funka.

            Jo rödlotus är ju en näckroshybrid egentligen...dock både avsätt för damm och akvarium.
            finns en enchinodorus variant som får röda blad.
            Men någon gräv ciklid art...jag skulel satsat på cintrinellum.

            Köp easycarbo...kan vara så att du fått pensel alger och de käkar inte ens ancistur eller andra malar.
            Är kolvariationerna som gör att du får de algerna.
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • ola.lindeberg
              Användare
              • oktober 2007
              • 180

              Är inte cintrinellum en mellan amrikan? Dessutom så lär dem gräva upp alla växter. Sen är dem kanske lite för aggro?

              Ang. en Rocka så har jag funderat op det tidigare men tror att bottenytan är för liten faktiskt...
              Senast redigerad av ola.lindeberg; 04 februari 2008, 18:42.

              Kommentar

              • ola.lindeberg
                Användare
                • oktober 2007
                • 180

                Hej,

                Min hona klara inte av hanens uppvaktnigar. Hon fick aldrig någon mat i magen så nu har hon gått bort Skulle köpt fler honor!

                Tur jag har yngel så det räcker Räknade till 30st!

                Blåcikliderna verkar ha tagit över mer nu. Den ena Blå hanen är nästan lika stor som guldsöms hanen är nu. Det skillde ca 3cm i början. De Blå äter mycket mer än än guld. Vanligt?

                Läser om rockor nu, sugen på Motoro. Försöker ta reda på hur de hade gått i mitt kar bara...


                Nu är det Liverpool - Inter! Hoppas fan ta mig att Pool vinner!

                //OLa

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Har du kvar denna kombo?

                  Blev det några jordätare?

                  Jag är inne på en liknande lösning dock har jag ett 936 liters men det är bara 160cm långt och 90 cm djupt.

                  Jag var då inne på 1+1 guldsöm
                  3-4 hantlar red shoulder
                  7 jordätare altifrons eller annan.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...