Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Ja, dem är friska annars.. Har ju lekt och allt=)

    De matvägrar ju inte helt. Bara det att jag jämför med de blå och dem tuggar verkligen i sig stora mix kakor!


    Kul att se när kongona går loss på räkmixen Som små pirayor=) Någon som vet vilken storlek man ser skillnad på könen på Kongona? Har en kännsla av att alla mina är honor. Då alla ser exakt lika ut De är väl 3.5cm ungefär.-

    Kommentar

    • ola.lindeberg
      Användare
      • oktober 2007
      • 180

      Hum... Nu har ynglen kläckts för Guldsömmarna och det är tillbaka på ruta ett! De Blå verkar inte få visa sig alls... Får smällar direkt. Går 11kongotetror i nu det verkade hjälpa till en början iaf...

      Dem har börjat käka riktigt först idag med..

      Någrat tips?
      Senast redigerad av ola.lindeberg; 10 december 2007, 16:46.

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Hum... Nu har ynglen kläckts för Guldsömmarna och det är tillbaka på ruta ett! De Blå verkar inte få visa sig alls... Får smällar direkt. Går 11kongotetror i nu det verkade hjälpa till en början iaf...

        Dem har börjat käka riktigt först idag med..

        Någrat tips?
        Har du försökt avgränsa reviren ordentligt? Tror fortfarande mycket handlar om att du har för få ciklider. Tetrorna kanske dom inte ser som något direkt hot nu och kanske skiter i helt.

        Kul att alla tetrorna var kvar!

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          Ja, känns skönt med en tetra som verkligen klarar sig. Synd bara att alla är honor bara Vid 3.5cm borde man ju kunna se om där är hanar menar jag...

          Hade ju egentlige nbehövt en ciklid till som är ungefär lika "tuff" som Guld och Blå. Därför vet jag inte riktigt hur tuffa en del Geophagus är?

          Kan vara lite tjatigt att ha ytterliggare en art av Aquidiens... Hade jag sett patrackiii så finns chansen att jag köpt dem=)

          Funderar ändå lite på "gäddciklider" som du har tagit upp innan men jag inte riktigtk gillat. Finns det några sånna som inte blir allt för stora och som inte äter upp tetrorna mer än Blå och Guld gör? Helst lite färg på med!

          Men för "lite" ciklider i då borde det egentligen varit bäst med ett liten grupp Jordätare? Fyller ju karet snabbt menar jag...

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            Skaffa någon hantel

            Eller andra lite aggro ciklider som går o bökar runt botten.
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              Jag är för dålig på jordätare för att svara, grabba ex "Crenicichla" på forumet, såg att han verkar kunnig på jordätare eller Daniel "firefox75" kanske vet?

              Här är förresten mina Cre Venezuela sp. fast dom är extremt rovgiriga, men har inte ätit upp någon ännu. Den minsta på ca 20 cm går i ett 540 nu med fiskar på ner till 4 cm (ganska höga dock) utan att visat intresse för dessa, men det kan vara ett undantag.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 10 december 2007, 17:13.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                Sen har jag ju i dagsläget dessa.

                Dessa blir nog inte allt för stora, växer väldigt långsamt. Men är ganska snygga även om dom kanske inte har direkt skikande färger.

                Kommentar

                • Gäst

                  Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                  Ja, känns skönt med en tetra som verkligen klarar sig. Synd bara att alla är honor bara Vid 3.5cm borde man ju kunna se om där är hanar menar jag...

                  Hade ju egentlige nbehövt en ciklid till som är ungefär lika "tuff" som Guld och Blå. Därför vet jag inte riktigt hur tuffa en del Geophagus är?

                  Kan vara lite tjatigt att ha ytterliggare en art av Aquidiens... Hade jag sett patrackiii så finns chansen att jag köpt dem=)

                  Funderar ändå lite på "gäddciklider" som du har tagit upp innan men jag inte riktigtk gillat. Finns det några sånna som inte blir allt för stora och som inte äter upp tetrorna mer än Blå och Guld gör? Helst lite färg på med!

                  Men för "lite" ciklider i då borde det egentligen varit bäst med ett liten grupp Jordätare? Fyller ju karet snabbt menar jag...
                  Geophagus brasiliensis blir ganska stor och tillhör de lite tuffare jordätarna!
                  Har haft hantlar (som firefox75 föreslår) i samma kar som guldsöm och det funkade faktiskt någorlunda bra men då var hantlarna proportionellt större och fullvuxna.(20-24 cm)

                  Hantlarna äter en hel del växter.
                  Jordätarna gräver en hel del.
                  (med tanke på att du verkar vara rädd om dina växter...)

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • ola.lindeberg
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 180

                    Kul med så många svar!

                    Haft Tuppkammar för, de rörde inga växter.. Kanske en snällare art mot just gräva upp växter?

                    Hantlar som käkar växter är ingen favvo precis...

                    G. altifrons gillar jag... Den här Red tapajos någoting med... Gräver de upp växter? Man får klart räkna med lite växter flytar upp.. bara inte mina svärdplantor gör det=)
                    Har en växt som ser ut som Vattenpest fast den är lite snyggare.. Lite mer fina plad om man säger så.. De flytar lite då och då men inte värre än att jag sätter ned dem 1 gång i veckan.

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      Förslag på jordätare

                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=184 1par
                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172 2par
                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=199 1par
                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=181 1par

                      Tyvärr så har jag väl dålig erfarenhet av dessa arter eftersom jag alltid får planeter om en drös med växter.
                      Dock så löste jag det med att ha hårdbladiga växter och skydda uppgrävandet med att lägga ett gäng lavastenar runt plantorna.

                      Givetvis så kan de flesta av de arter jag nämnde köras i flera par men med tanke på deras sätt så kan man generellt säga att aggro arter 1par och mindre aggro flera par.
                      Jordätare är av naturen motståndskraftiga mot bett och hyfsat kompakt byggda.

                      Alternativt kan du ju köra med mindre ciklider i större mängd.
                      Kanske någon harem lekare i storleken upptill 10cm eller någe.
                      EX. Laetacara Flavilabris är väldigt snabba och inte så aggro.
                      Mina gör dessutom processen kort med en del alger då de gärna står o tuggar i sig av de djur som lever bland dessa.
                      Dessutom hinner de undan från mina mera aggro arter så som mina blå och guld lekpar(har 2 lekpar av varje) och 3lekpar av Laetacara Flavilabris VF!!!
                      Kör med mindre dimensionerade tegelrör så att mina Flavilabris kan sticka dit o gömma sig.
                      Till mina blå och guld har jag byggt upp rejäla revirgränser i form av två rötter placerade ståendes från mitten av akvariet o bak.
                      Plantor stående i form av blåstricta och även en Anubias planta på lavasten.
                      På så sätt kan de mindre fiskarna simma mellan skjälkarna på blå stricta medans de större oftast vänder.
                      Givetvis så är de små tegelrören belägna två och två med ett på vardera kortsida och ett nära mitten.
                      Övrig inredning är svartskiffer och stora lavastenshögar som angrensar till skifferplattan.
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      • ola.lindeberg
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 180

                        Hej,

                        Tänkte först köra ned lite mer fisk för att se om det hjälper med aggresiviteten. Om inte det fungerar får jag bygga upp med rötterna i mitten istället för på kortsidorna.

                        Har tittat en del på Satanoperca leucosticta, Gillar den. Den verkar lite personlig fast den kan ha rätt tråkiga färger men som sagt så är det en grävmaskin antar jag?

                        Antar att Flaggcikliden är i den snällaste laget för att fungera?

                        Kommentar

                        • firefox75
                          Användare
                          • april 2007
                          • 234

                          Flagg cikliden.

                          Är nog i snällaste laget.
                          Kanske nyckelhål typ fyra kan vara någe.
                          De är robustare än flagg cikliden och lite mera framåt.
                          Dock så bör det finnas bra med växtlighet i karet.
                          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

                          Kommentar

                          • ola.lindeberg
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 180

                            Hej,

                            Verkar som aggresiviteten går och kommer lite som den vill.. Kan vara lugnt några dagar sen en dag är det full fart i karet...

                            Hittat ett Hantel par som är ca 14cm nu. Han visste inte vad det var för art men beskrev dem som att de går i grönfärg och hanen är mer spräcklig och honan är mer slätt, med randiga sträck.
                            Vad kan det vara för art?

                            HUR mycket växter drar dem i sig? Ränsar dem karet eller?
                            Har 4st svärdplantor som nästan når ytan. En stor javaormbunke. Sen sånt här gräs som växer så det knakar.. Glömt namnet...

                            Hantlarna verkar vara i bra storlek till de Blå och guld iaf. Hur tror ni det hade fungerat?

                            Kommentar

                            • firefox75
                              Användare
                              • april 2007
                              • 234

                              Hantel

                              Hantel finns i tre-fyra varianter.
                              Prickig, randig, rödbukad, vanlig...
                              Säkert finns det flera.
                              Kommer inte ihåg vilka växter du har i ditt kar men där jag har mina hantlar så har jag enbart blåstricta och cryptocoryne samt anubias nana...
                              Även en lotusplanta.
                              De äter inte så mycket växter om du ger dem till räckligt med grönfoder...
                              14cm hantel är ju relativt hyfsat...
                              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

                              Kommentar

                              • ola.lindeberg
                                Användare
                                • oktober 2007
                                • 180

                                Har 4st svärdplantor som nästan når ytan. En stor javaormbunke. Sen sånt här gräs som växer så det knakar.. Glömt namnet... Det är växterna som ajg har..=)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...