Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #31
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Det är röresle på ytan.

    Hur lång tid tar det får de blå att blir lite större och maffigare+ 12-15cm är 6-8cm nu. Ska fixa till lite räkmix till helgen. Så basfödan kommer bestå av det.
    Sen lite mygglarver, cyklops och sånt smått.

    720l. Byter 1/3 av vattnet en gång i veckan tänkte jag.

    400gr torskfilé eller sej filé.
    800gr hela räkor.
    300g ärter eller liknande.
    Lite frysta mygglarver.
    Några droppar multivitamin.

    Något i den stilen hade jag tänkt.
    Kanske drar på lite mer veg. föda för kommer ha en hel del L-malar med tiden.
    Att du har rörelse på din yta räknar jag med men jag menar alltså ganska så rejält... Dock så tar ju det inte bort ämnena som orsakar hinnan men du slipper se den, dessutom så brukar den försvinna så småningom när balansen i akvariet blir bättre. Att suga upp hinnan med ett pappersark är effektivast, då försvinner ämnena rent fysiskt. Ämnena i hinnan har såklart lägre densitet än akvarievattnet i övrigt vfr den ligger på ytan. Därför kan du upprepa proceduren med papper tills alla rester är borta. Tips; mata väldigt försiktigt ett tag annars kommer hinnan att återkomma fler gånger tills allt stabiliserats.

    Om du ger blåcikliderna ett nyttigt och omväxlande foder så skall de i ditt 720liters ha uppnåt önskat mått helt klart inom ett år iaf! Det är individuellt men de skall i ett så stort kar som ditt även kunna bli större än så. 20 cm är iaf rimligt att förvänta sig.

    Ang. L-malar, ge dem regelbundet algtabletter så kan övrigt foder just vara övrigt foder! (iaf tills de blivit någorlunda stora...)
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • ola.lindeberg
      Användare
      • oktober 2007
      • 180

      #32
      grrrr De två honorna verkar vara en hane iaf.. Den ena spände iaf upp sig och slog lite med kroppen på den andra... Måste vara en hane så väl?

      Rätt kul att se att neonerna sticker till andra sidan av karet så fort de bli kommer mot dem... hehe..

      Kommentar

      • Gäst

        #33
        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        grrrr De två honorna verkar vara en hane iaf.. Den ena spände iaf upp sig och slog lite med kroppen på den andra... Måste vara en hane så väl?

        Rätt kul att se att neonerna sticker till andra sidan av karet så fort de bli kommer mot dem... hehe..

        Det kan förekomma konkurering mellan honor ochså!
        Hursom helst så kan det ju liksom ändå bara bli ETT par utav tre fiskar...(om inte alla är honor/hanar)
        Om "tredje hjulet" är en hane eller hona spelar inte alltid så stor roll.
        Det är ofta ganska typiskt när man nyss skaffat ciklider och de "hamnat" i en ny miljö(om de är könsmogna) att de vill leka, så har du lite flyt kanske det blir äggläggning de närmaste dagarna... Sett mindre blåciklider än dina reagera liknande på miljöombyten. Hur det sen går är en helt annan fråga...
        Lycka till!
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          #34
          Nu när du nämde det så såg jag liknande beteende på Blåciklider som bara var 3-4cm för några år sen i ett mindre kar.

          Vi får se hur det går. Ser iaf fortfarande tunt ut på fisk i karet

          Som det ser ut nu så är det nog lek på gång den närmsta veckan
          Den största som måste vara en hane ryggar tillbaka hela tiden från den mindre.. konstigt.

          Synd KOngotetran är från afrika.. Den hade passat perfekt. Tips på andra lite större tetror? Gärna lite ovanligare och rovgiriga. (dock inte Piraya)

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Vet inte om den är så "ovanlig" men Buenos Aires-tetran är rätt snygg och blir upp till 10-12 cm i ett kar som ditt. Den är ganska tuff och tålig för att vara en "stor" liten tetra! Kan möjligen nagga på ömtåliga växter! Annars kan du kolla upp t.ex Astyanax bimaculatus, en rätt ovanlig stimfisk som lär bli upp till 15 cm så vitt jag vet...
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • ola.lindeberg
              Användare
              • oktober 2007
              • 180

              #36
              Kolla lite bilder på dem. Inte dem mest färgglada tetror iaf... hum..

              Hur är Exodon paradoxus (storfläckstetra). Blir väl lite större än en Kongo och rätt så pigg på nypa yngel och så?=)

              Kommentar

              • Gäst

                #37
                Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                Kolla lite bilder på dem. Inte dem mest färgglada tetror iaf... hum..

                Hur är Exodon paradoxus (storfläckstetra). Blir väl lite större än en Kongo och rätt så pigg på nypa yngel och så?=)
                Njae, Buenos Aires-tetror är väl rätt hyffsade tycker jag, den andra jag nämnde är väl kanske inte så färgglad direkt men du sökte ju ochså ngt ovanligt he,he! Storfläckstetran har jag ingen personlig erfarenhet av men frågan är ju om de inte nyper mer än yngel. Fått för mig att de är "onödigt" aggro men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av den tetran.
                Personligen hade jag i ett 720-liters kört ett gäng med en mindre skivtetraart även om det blivit på bekostnad av de flesta växter men det är ju liksom en smaksak...
                Vill du ha en färglad stimfisk som inte blir alldeles för aggressiv kan du även kolla mindre varianter av bottentittare!
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • ola.lindeberg
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 180

                  #38
                  Googlade inte på Storfläcktetran och kom också fram till att det var nog lite att ta i. Kändes mer som en Piraya än en "svensson TEtra"

                  Tanken är att ha ett bra gäng med Svärdplantor som huvud atraktion. Sen flytväxter och kaanske Javamossa.

                  Just Skivtetran har jag faktiskt fastnat lite för med. Kul att du nämde den. Men äter dem äter ju växter

                  Hittat A. metae som är fullvuxna. HAde det gårr bra att stoppa ned ett sånt par tillsammans med de blå nu?

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #39
                    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                    Just Skivtetran har jag faktiskt fastnat lite för med. Kul att du nämde den. Men äter dem äter ju växter
                    Dom äter de mesta som har med växter att göra. Mina satte nyss i sig en javaormbunke på 20cm som jag köpte för ett par veckor sedan (hoppades att det skulle gå ). Gav sig även på mina förra svärdplantor. De enda de inte går på är Sessillifloran konstigt nog.

                    Annars tycker jag skivtetran är en helt underbar fisk som brukar vara lätt att få upp i storlek. Dessutom är dom vackra i stim. Lite synd bara att "låsa" sig med dessa om man nu vill ha mycket och fina växter i karet.

                    Metaen går säkert bra att ha. Men man kan ju aldrig veta i förväg. Däremot är jag ju lite skeptiskt till dina neontetror i kombination med större fiskar. Har det gått åt några ännu?

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      #40
                      Ola

                      Du kunde ha hojtat till om både blå och guld.
                      Har båda arterna på lager

                      Ett förslag om fiskbesättning är utöver blå och (guld, metea).
                      Väj större tetror alternativt regnbågsfiskar.
                      Eventuellt kan du köra med jättedanio som blir skapligt stor.

                      Hoppas du inte råkar ut för neon torka bara...det fick jag lära mig "the hard way" när jag placerade ner mitt första blå ciklids par bladn 20neon tetror.
                      Dock var mina vid införskaffandet cirka 9-12cm(idag 16-21cm)...detta resulterade tyvärr i levande föda för mina blå.

                      Inte ens kardinal eller sebra tetran blir långlivade när de blå samt övriga ciklid sorter blir till växten.
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      • ola.lindeberg
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 180

                        #41
                        Inga neoner har gåt tåt än. De Blå är rätt skygga änsålänge, så fort man rör sig i rummet så simmar dem och gömmer sig.

                        Räknar med att neonerna ska gå åt efterhand. Köpte bara dem för testa vattnet. Kostade bara 4.5kr st...

                        Funderar på att vänta med tetror till jag verkligen har hittat en som är perfekt. Färgglad och 5cm++.

                        Metae var tyvärr sålda dem med

                        Firefox, antar att du inte bor i malmö området så det är lite svårt att få hit fisken Hur stora är de blå samt guldsöm?

                        Kommentar

                        • firefox75
                          Användare
                          • april 2007
                          • 234

                          #42
                          Blå o guld

                          De jag har av blå ciklider är från vf föräldrar och är mellan 10-15cm
                          guld har jag 8st ungdjur med storleken 10-14cm.
                          Hanarna av mina blå och guld börjar få en fin pann knöl.

                          Nej tyvärr så bor jag inte nära malmö...bor ju i norrköping.
                          Dock så har jag faktiskt transporterat fisk ända till kiruna dock så överlevde bara 2/3 delar av dem.
                          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

                          Kommentar

                          • ola.lindeberg
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 180

                            #43
                            Blir ganska dyra fiskar om man ska frakta dem till Malmö då med...
                            Är inte nöjd med storleken på dem jag har nu. Hade passat bättre med iaf 10-15cm som du har.

                            Hur fraktar du dem då?

                            Kommentar

                            • firefox75
                              Användare
                              • april 2007
                              • 234

                              #44
                              frakt sätt

                              1/3 vatten och slutet lock med syre hål.
                              Transporten sker oftast med bil eller tåg och då lär vattnet behöva kunna få lite rörelse så det får ner syre.
                              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

                              Kommentar

                              • ola.lindeberg
                                Användare
                                • oktober 2007
                                • 180

                                #45
                                Okej, vad tar du för fisk oc htransport då?

                                Förövrigt så är det bara 3-4 neoner kvar nu Såg när en av de minta tog en igår.

                                Har för mig att man kan se nåt ägglednigsrör på honorna när det är nära till lek, stämmer det?

                                En av dem 3 verkar vara sugen på att leka men dem andra 2 verkar inte bry sig.
                                Den jagar en av dem rätt mkt. Troligen honan. Rätt svårt att se. Ser precis likadana ut

                                Kommentar

                                Arbetssätt...