Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Perikles du vet tusan inte vad du pratar om skrämselpropaganda gå för tusan in påamazondiscus.se oxh tala om för dom seriösa diskusakvarister om "Skrämselpropaganda "så får du se hur glada dom är,jag byter mina 50% varje dag stör det dig Perikles?jag blir faktislkt lite förbaskad när en del kritiserar en för ens vattenbyten,fiskarna mår bra och det är väl ändå huvudsaken,konstig diskussion,/Ann-Mari
    Det är baske mig ingen som kritiserar dig för dina vattenbyten!!! Utan för att du genom hela tråden när en sansad diskussion fortgått tjata och talat om att har man diskus så ska man byta 50% om dagen och mata med avskräde.Läs själv vad du skrivit och hur många gånger!!

    Enkelt blir naturligtvis att du och amazondicus som du tydligen företräder anser att diskus är så sönderodlade att de inte tål vatten! Utan mat 5ggr/dag 50% vattenbyte/dag så dör de. Hur ska någon våga prova diskus då tror du??? Nä ta och tagga ner nu och för en saklig diskussion utan Hinhåle eller vad den lille röde gubben föreställer!

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      vad menar man med "avskräde" ?

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av Decimus
        vad menar man med "avskräde" ?
        jag tror han menar oxhjärta.mvh janne

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          aah ok. tack malawijanne!

          Kommentar

          • Gäst

            Hej!

            Hej!
            Mats jag har ALDRIG sagt att alla byter 50% vatten jag sa att jag gör det märk inte ord för fasen,sen finns det dom på just den sidan som byter mer ändå och mindre också alla byter olika men flera jag talat med där byter mycket kan jag lova dig,Mvh Ann-Mari PS för mig funkar det hur bra som helst med 50%

            Kommentar

            • Gäst

              Ursprungligen postat av malawijanne
              jag tror han menar oxhjärta.mvh janne
              Ja visst är det oxhjärta jag menar.Går nästan inte att använda till nått men till foder åt akvariefisk ska det tydligen va bra.

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Oj livlig debatt. När jag började med discus fick jag liknande "tips" om hur man ska sköta sina discusar kanske inte riktigt så extrema som anamaris. Men discusarna måde inte bra. så till slut så skippade jag dessa tips slutade med oxhjärta sänkte tempen mindre vatten byten. och vad hände jo discusarna vart mycket piggare och lekte mer. Det enda som man väll kan tycka är negativt är att fisken växer inte lika fort. Men det tycker jag inte är viktigt. Jag tycker att de viktigaste är att ha friska fiskar. Men det är ju klart vill man tjäna så mycke pengar som möjligt på sina discusar så höj tempen till 30++ å mata me oxhjärta osv. Anmari har du någon gång testa att tänka själv och inte följa vad andra säger åt dig?

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  lite OT men har alldrig förstått detta med oxhjärta, fiskar i naturen äter väll alldrig eller mkt mkt sällan kött från däggdjur? de äter väll musslor kräftor, mygg och andra fisk fördet messta? varför då ge dem det som deras kroppar int är designade att proccesera?


                  *bredd att ducka..*

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Ursprungligen postat av Decimus
                    lite OT men har alldrig förstått detta med oxhjärta, fiskar i naturen äter väll alldrig eller mkt mkt sällan kött från däggdjur? de äter väll musslor kräftor, mygg och andra fisk fördet messta? varför då ge dem det som deras kroppar int är designade att proccesera?


                    *bredd att ducka..*

                    för att få fisken att växa så fort som möjligt.. Så man får lite cash

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      men det drabbar jue bara dem som köper fiskern för 500 spänn+, och fisken själv för den delen.. mer sjuk osv osv.. egentligen oförsvarbart. vart är KV när man behöver dem..

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        Ursprungligen postat av Decimus
                        men det drabbar jue bara dem som köper fiskern för 500 spänn+, och fisken själv för den delen.. mer sjuk osv osv.. egentligen oförsvarbart. vart är KV när man behöver dem..
                        jo men många tänker tyvär bara på att få in dom där extra kronorna som det ger. Tycker de är lite att gräva sin egen grav. el åtminston för discus hobbyn. Är bara att hoppas att dom som håller på med discus tänker om. Discus är inte mina personliga favorit fiskar men tycker att dom är snygga men nog så lugna för min smak.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          jag byter mina 50% varje dag stör det dig Perikles?
                          Inte det minsta, du kan byta 60% eller 70% eller 80 eller, ääh du fattar galoppen. Min fråga var om dagens diskus kräver det förfarande du propagerar? Går det att göra annorlunda?
                          Jag har läst lite mer sansade inlägg av t.ex Mats och andra diskusägare i denna tråd och jag har förstått att man inte behöver lägga ner så mycket arbete.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Wilhelm är du så slö så att du inte orkar gå in på amazondiscus.se?Mvh Ann-Mari
                            Ja, det kan man säga kanske. Det går ju inte ens att komma in där just nu i alla fall.

                            Jag frågar engång till. Har du ingen bekant med digitalkamera? Så släng upp lite bilder på dina discusar och akvariet, på ciklid.se.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Inte det minsta, du kan byta 60% eller 70% eller 80 eller, ääh du fattar galoppen. Min fråga var om dagens diskus kräver det förfarande du propagerar? Går det att göra annorlunda?
                              Jag har läst lite mer sansade inlägg av t.ex Mats och andra diskusägare i denna tråd och jag har förstått att man inte behöver lägga ner så mycket arbete.
                              Helt klart går det att göra annorlunda. Att följa sina egna erfarenheter och låna lite här och där så blir det kanon. Att låna tips från odlare är ju oxå ok men man måste förstå att helt andra parametrar i sådana fall gäller.
                              Jag tycker att i denna tråden så kan man om man vill snappa upp en hel del som eventuellt skulle kunna hjälpa.
                              Det lättaste är ju faktiskt att prova sig fram.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                Ursprungligen postat av jarinen
                                Men om man fokuserar på fiskarna vilket jag tror mer än 9 av 10 gör så är det klart att vattenbyten är nödvändiga framförallt för att de här 9 av 10 alltid har mer fisk än vad ex. Tropfrogs teorier handlar om där vattnet ställs i fokus.

                                Mvh Jari
                                Nu vet jag inte riktigt om du har förstått hela budskapet. Mitt hemakvarium har många gånger mer fisk i sig än vad de flestas kar här inne har. Anledningen?? Att bryta förhärskade "sanningar". Förutom att jag har mer fisk än de flesta här inne så har jag avsevärt mindre ljus än vad de flesta växtakvarister har. Anledningen?? Ja du förstår?

                                Det är egentligen bara att lägga ihop 1+1. Om växter inte trivs i ett akvarium så är det ett tecken på att de saknar något. Detta har växtakvaristerna greppat och tillsätter vad växterna behöver. Men det som tillsätts är detsamma som det som fiskarna skiter ut fast i kemikalieform. Ett enkelt test ledde till slutsatsen att det är svårt att få fiskarna att skita så mycket som bra växande växter behöver. Slutsatsen var att växterna kan ansvara för reningen utan större bekymmer. För att testa detta ytterligare ökade jag fisklasten rejält. De flesta här inne som byter vatten varje vecka skulle nog påstå att jag har för mycket fisk i mitt kar.

                                Att ha bra vatten har alltid för mig varit det viktigaste för framgångsrik fiskhållning, det förvånar mig att du inte ser kopplingen mellan vattenkvalité och fiskhälsa. För mig är det ett självklart samband.
                                MVH
                                Magnus

                                PS: Ola, jag jobbar inte på universeum. Men jag råkar känna till att regnskogssystemet med diskusen inte har någon uv rening. DS

                                Kommentar

                                Arbetssätt...