Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Ursprungligen postat av Danne_K
    Oj livlig debatt. När jag började med discus fick jag liknande "tips" om hur man ska sköta sina discusar kanske inte riktigt så extrema som anamaris. Men discusarna måde inte bra. så till slut så skippade jag dessa tips slutade med oxhjärta sänkte tempen mindre vatten byten. och vad hände jo discusarna vart mycket piggare och lekte mer. Det enda som man väll kan tycka är negativt är att fisken växer inte lika fort. Men det tycker jag inte är viktigt. Jag tycker att de viktigaste är att ha friska fiskar. Men det är ju klart vill man tjäna så mycke pengar som möjligt på sina discusar så höj tempen till 30++ å mata me oxhjärta osv. Anmari har du någon gång testa att tänka själv och inte följa vad andra säger åt dig?
    Tack Danne, det här var skönt att höra. Det var precis detta jag ifrågasatte i mitt inlägg också. Vad vinner vi, och inte minst, vad vinner fisken på att födas upp som en broiler?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av tropfrog
      Nu vet jag inte riktigt om du har förstått hela budskapet. Mitt hemakvarium har många gånger mer fisk i sig än vad de flestas kar här inne har. Anledningen?? Att bryta förhärskade "sanningar". Förutom att jag har mer fisk än de flesta här inne så har jag avsevärt mindre ljus än vad de flesta växtakvarister har. Anledningen?? Ja du förstår?

      Det är egentligen bara att lägga ihop 1+1. Om växter inte trivs i ett akvarium så är det ett tecken på att de saknar något. Detta har växtakvaristerna greppat och tillsätter vad växterna behöver. Men det som tillsätts är detsamma som det som fiskarna skiter ut fast i kemikalieform. Ett enkelt test ledde till slutsatsen att det är svårt att få fiskarna att skita så mycket som bra växande växter behöver. Slutsatsen var att växterna kan ansvara för reningen utan större bekymmer. För att testa detta ytterligare ökade jag fisklasten rejält. De flesta här inne som byter vatten varje vecka skulle nog påstå att jag har för mycket fisk i mitt kar.

      Att ha bra vatten har alltid för mig varit det viktigaste för framgångsrik fiskhållning, det förvånar mig att du inte ser kopplingen mellan vattenkvalité och fiskhälsa. För mig är det ett självklart samband.
      MVH
      Magnus

      PS: Ola, jag jobbar inte på universeum. Men jag råkar känna till att regnskogssystemet med diskusen inte har någon uv rening. DS
      magnus mitt inlägg med exempel med mina troffar, hur löser du det.mvh janne

      Kommentar

      • judas
        Användare
        • oktober 2005
        • 33

        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        LN jag byter 50% varje dag det fungerar hur bra som helst,Mvh Ann-Mari
        OBS! Detta är inget påhopp.

        Prova att byta 25% vatten dagligen i några dagar eller veckor. Mät vattenvärdena dagligen för att hålla koll så att tex nitrit uppstår eller nitrat skjuter i höjden (även andra värden). Är värdena stabila är det kanske inte nödvändigt att byta 50%. Om värdena ökar är ju belastningen så pass stor att 50% vattenbyte är nödvändigt.

        Mata 5ggr/d m oxhjärta mm & 12 diskusar i 275l låter dock som hög belastning.

        MVH Johan

        Kommentar

        • Gäst

          Hej!

          Hej!
          Jo han tack mne jag kör mitt race det funkar hur bra som helst byter just nu när jag skriver detta,det som fungerar för mig kör jag med,tack i alla fall för ditt råd,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            Ursprungligen postat av tropfrog
            Nu vet jag inte riktigt om du har förstått hela budskapet. Mitt hemakvarium har många gånger mer fisk i sig än vad de flestas kar här inne har. Anledningen?? Att bryta förhärskade "sanningar". Förutom att jag har mer fisk än de flesta här inne så har jag avsevärt mindre ljus än vad de flesta växtakvarister har. Anledningen?? Ja du förstår?
            Näe, jag har nog inte förstått ditt budskap riktigt men å andra sidan förstår du inte mitt heller, se nedan.


            Att ha bra vatten har alltid för mig varit det viktigaste för framgångsrik fiskhållning, det förvånar mig att du inte ser kopplingen mellan vattenkvalité och fiskhälsa. För mig är det ett självklart samband.
            MVH
            Magnus
            Synd att du väljer att saxa citat för att påstå att jag inte ser kopplingen mellan vattenkvalite och fiskhälsa. Mitt förra inlägg gick ut på att man i viss mån kan se hur fiskar mår och reagerar på vattenbyten, baserat över år av vattenbyten. Det kanske inte anses tillräckligt vetenskapligt? utan det är mätstickor och vätskor som talar om hur vattnet mår och därför ochså hur fiskarna mår? Fast den kopplingen gör inte jag. Du har ju helt klart rätt i det du säger men det kräver att en himla massa variabler skall stämma. Det jag är ute efter är huruvida det generellt inom denna hobby är överskattat med vattenbyten och som jag skrivit förut, jag tror tvärtom det är underskattat.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av jarinen
              Näe, jag har nog inte förstått ditt budskap riktigt men å andra sidan förstår du inte mitt heller, se nedan.



              Synd att du väljer att saxa citat för att påstå att jag inte ser kopplingen mellan vattenkvalite och fiskhälsa. Mitt förra inlägg gick ut på att man i viss mån kan se hur fiskar mår och reagerar på vattenbyten, baserat över år av vattenbyten. Det kanske inte anses tillräckligt vetenskapligt? utan det är mätstickor och vätskor som talar om hur vattnet mår och därför ochså hur fiskarna mår? Fast den kopplingen gör inte jag. Du har ju helt klart rätt i det du säger men det kräver att en himla massa variabler skall stämma. Det jag är ute efter är huruvida det generellt inom denna hobby är överskattat med vattenbyten och som jag skrivit förut, jag tror tvärtom det är underskattat.

              Mvh Jari
              härligt jarinen vi är åtminstone överens om en sak, att vatten byte är viktiga, sedan beror det på hur många eller hur stora fiskar man har. hur mycket vatten man måste byta mvh janne

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                Mjo om man lägger svart på vitt så är det självklart att vattenbyten är något positivt snarare än negativt. Jag tycker det är lite synd bara att det blir sån anti-stämning så fort någon nämner en kemisk beteckning eller kommer med ett någorlunda vetenskapligt resonemang.

                Kommentar

                • Acca
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 60

                  Ska erkänna att jag inte läst hela tråden men vill ändå lägga mig i diskussionen .

                  Min tolkning av vikten av vattenbyten är som följer: Fiskars avföring skapar ämnen som då de bryts ned kan vara direkt skadliga för fisken i stora mängder. Fiskars avföring är dock gödningsmedel för växter. Sålunda är vikten av vattenbyte en balans av mängden fiskavföring i relation till växtmassan.

                  Alltså kommer ett skralt inrett "uppfödningsakvarium" utan växter och med mycket fiskar att kräva en högre procent vattenbyte än ett akvarium med mycket växter och mindre fisk i.

                  Just my 2 cents.

                  Kommentar

                  • sulan308

                    Angående annmari

                    läs denna tråd:

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      Ursprungligen postat av sulan308
                      Angående annmari

                      läs denna tråd:
                      http://www.djurportalen.nu/forum.php...1&anchor=57988
                      Jaha, där ser man.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        Hehe snäppet mer underhållande än denna tråd faktist

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Den här tråden är mer eller mindre genomdränkt av vatten,hi,hi,hi,hi,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Mikael_S
                            Användare
                            • maj 2006
                            • 246

                            Ursprungligen postat av Perikles
                            Jag har läst lite mer sansade inlägg av t.ex Mats och andra diskusägare i denna tråd och jag har förstått att man inte behöver lägga ner så mycket arbete.

                            Byter också bara 50% av vattenvolymen en gång i veckan i ett 200l utan inredning, men då går det ett par på 14cm och nån L-mal o corydoras.. Funkar bra för mig, har inte behövts ha 50% om dagen. Hade en grupp på 6 individer för ett tag sen, samma vattenvolym men med ínredning, men då med tetror och fler L-malar funkade också bra.

                            Sen kan jag inte förstå hur ett sådant språk förekommer på ett akvariefiskforum, nästan skrämmande.
                            Mvh Mikael Schöllin

                            Kommentar

                            • wracker
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 295

                              hahaha

                              gott skratt man fick denna lördag. både läsandet på tråden hos AG forumet och här.
                              dessa diskusparanojor. om man inte har svaret på frågan, svarar man inte... så är jag uppbyggd. nog skit om alla diskusar å vem som har rätt å vem som fått vad berättat för sig.
                              alla vet att den som är mest intresserad utav att sälja hittar på det mesta för att få sitt sålt.
                              tillbaka till vattenbyte överskattat å vattenvärden osv. tråden började ju trots allt tjat bra!
                              Mvh/Wrack.

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av janne63
                                Tack Danne, det här var skönt att höra. Det var precis detta jag ifrågasatte i mitt inlägg också. Vad vinner vi, och inte minst, vad vinner fisken på att födas upp som en broiler?

                                Va så lite så. kul att kunna hjälpa till. glömde nämna att sänker man tempen lite går ämnes omsättningen ner något (men fortfarande fiskar som ska ha mat ofta). så man behöver inte mata lika mycket heller. vilket kan vara bra om man har ett arbete el något annat så man inte har tid att sitta å mata fisken hela dagarna. resten har jag redan nämnt tror ja

                                Sorry wracker ska försöka hålla mig till ämnet nu. inge mer discus snack

                                Kommentar

                                Arbetssätt...