Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Sedär, tack för informationen Mats. Nu fick man lite mer kött på benen
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      Hej Alex.
      Hela artikeln är på fem sidor,du är ju med i akv.för. så då har du väll SARF Aktuellt,hela atikeln är jätte bra,så leta fram den och läs.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Nej jag hänger fortfarande inte med. Varför skulle man vilja sälja sina diskus? Vi är ju inga grossister här. Det är som att säga att det är fel att mata med astaxhantin till rödzebra för att få rödare färg på fisken och få bättre betalt. Absurt.

        Vad jag kan hitta finns det inget som bevisar att oxhjärta skulle vara dåligt för fisken. Ja man matar med det för att få fisken större på kortast möjliga tid, det gör jag med mina diskus. Men de växer ju inte så pass fort att kroppen inte hänger med.


        Ok, nu har jag gått nog OT. Back to track!

        tycker du borde läsa på lite om vad det har för biverkningar med sådant foder. visst fisken kanske inte får några ytre defekter av fodret men det är väll inte bara att fisken ska se bra ut eller? Varför matar du dina fiskar med oxhjärte foder och inte ett mer naturligt foder för dom? varför ha så hög temp till dom? läs på lite så kanske du hänger me.
        Har inte riktigt kolla på vad astaxhanti är riktigt så väljer att inte komentera detta. men själv så kör jag inte med något färgförstärkande ämnen till mina fiskar utan försöker hålla det så likt jag bara kan mot det som dom äter i naturen.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          Discus äter väl oxhjärta i naturen också? Ni har väl hört hur snabbt pirayor klipper en ko, och det lär ju hända ofta i Amazonas. Av någon outgrundlig anledning så gillar de dock inte hjärtat, men det gör discusen. Discus och pirayor lever faktiskt i symbios i naturliga vatten...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            Det är tyvärr inte så enkelt som att oxhjärta alltid är dåligt.
            Read it and weep: http://www.guppysa2z.com/clubs/sjgg/arch00a2.htm

            Åtminstone guppy verkar alltså inte bara växa snabbare och få fler yngel om de får oxhjärta än t.ex. torrfoder, utan _lever också längre_. Det är svårt att komma till slutsatsen att oxhjärta då på nåt vis torde vara farligt för dem. Likförbaskat har väl många av oss sett fisk ha problem med däggdjurskött.

            Det är sant att fisk har svårt att smälta däggdjurskött, och det finns funderingar om att "farligheten" hos däggdjurskött har att göra med temperaturen i karet - vid låga temperaturer ökar risken för att köttet surnar i tarmen hos fisken, och för att däggdjurs-fett koagulerar och blockerar tarmen. Håller man fisk varmt skulle risken vara mindre.

            Kanske -varning för vild spekulation!- är det därför discus, som hålls varmt, ofta runt 30 grader, verkar kunna äta vad som helst utan problem, medan det så ofta är döden för tanganyika som hålls 5-10 grader svalare. Kanske är det också därför discus som hålls kallare verkar bli känsliga för foder.

            Om nån har några Tropheus, eller liknande buksots-känsliga fiskar, som kan avvaras, skulle åtminstone jag tycka det var intressant att höra om de klarar att gå i ett varmt kar och bli matade med oxhjärta och daggmask.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              Hej Patrik.
              Hur många kor simmar i trätopparna vid högvatten i Amazonas som blir foder för diskus och pirayor.Det skulle vara intresant att få veta hur många hjärtan som en diskus äter under sin livstid i Amazonas.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Det är tyvärr inte så enkelt som att oxhjärta alltid är dåligt.
                Read it and weep: http://www.guppysa2z.com/clubs/sjgg/arch00a2.htm

                Åtminstone guppy verkar alltså inte bara växa snabbare och få fler yngel om de får oxhjärta än t.ex. torrfoder, utan _lever också längre_. Det är svårt att komma till slutsatsen att oxhjärta då på nåt vis torde vara farligt för dem. Likförbaskat har väl många av oss sett fisk ha problem med däggdjurskött.

                Det är sant att fisk har svårt att smälta däggdjurskött, och det finns funderingar om att "farligheten" hos däggdjurskött har att göra med temperaturen i karet - vid låga temperaturer ökar risken för att köttet surnar i tarmen hos fisken, och för att däggdjurs-fett koagulerar och blockerar tarmen. Håller man fisk varmt skulle risken vara mindre.

                Kanske -varning för vild spekulation!- är det därför discus, som hålls varmt, ofta runt 30 grader, verkar kunna äta vad som helst utan problem, medan det så ofta är döden för tanganyika som hålls 5-10 grader svalare. Kanske är det också därför discus som hålls kallare verkar bli känsliga för foder.

                Om nån har några Tropheus, eller liknande buksots-känsliga fiskar, som kan avvaras, skulle åtminstone jag tycka det var intressant att höra om de klarar att gå i ett varmt kar och bli matade med oxhjärta och daggmask.

                kommer inte på någon bra länk att länka till om det här man har det för att tempen har mycket att göra med att det funkar hyfsat åt minstone att köra oxhjärta till just discus. Men är ju en hel del problem med att mata med oxhjärta inte bara de att dom får problem med lever osv. Det skitar ner vattnet otroligt mycke vilket medför att man måste byta vatten väldigt ofta och vid så hög temp måste dom ha mat ofta. Sen så sa Alex nå bra "Vi är ju inga grossister här" så varför inte köra på ett mera naturligt foder? Som jag skrev tidigare enda fördelen som jag ser det är att fisken växer snabbare.

                Kommentar

                • matereo
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 169

                  Vattenbyten igen!

                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Skitsnack Tropfrog det handlar inte om vattenbytarhysteri nu får du väl ta igen dig vetja,blir lite sur faktiskt då jag känner flera frmastående odlare som jobbar häcken av sig för att ni hobbyister ska få fina djur till ett bra pris,mina firrar mår hur bra som helst vad är problemet Herr Tropfrog?!/An-Mari
                  Anledningarna till att Diskus av odlare hålls under sådana förhållanden som de gör(långt ifrån hemakvarie förh)har ju sina särskilda praktiska orsaker med eller hur!? Jag är nord-Ölänning sedan barnsben och har ändå(trots eländiga vattenvärden) hållit och tom odlat Discus med god framgång. Då fanns inget som hette osmos eller uv-ljus. De värsta fanatikerna hävdade att vattenbyte varannan vecka eller en gång i månaden var ett absolut måste. Jag undrar om det verkligen är sunt att byta vatten så ofta som var och varannan dag trots att teknik och prepaparat som möjliggör det finns. Kloramin är bara ett av alla tillsats problem med vattnet idag, här där vattnet är oerhört kalkhaltigt tillsätter kommunen tex. även lut. Bäst biologiskt fungerande akvarium med eller utan Diskus har jag alltid fått med färre vattenbyten eller(för den som har ork)med oftare micro-byten. Frågan är om inte modern Discus odling ger fiskar som är känsligare och svårare att anpassa till hemma-karen?

                  Dette e bara "mina" funderingar och inget att känna sig förorättad av... Peace!
                  Senast redigerad av matereo; 19 februari 2007, 13:05.

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Discus äter väl oxhjärta i naturen också? Ni har väl hört hur snabbt pirayor klipper en ko, och det lär ju hända ofta i Amazonas. Av någon outgrundlig anledning så gillar de dock inte hjärtat, men det gör discusen. Discus och pirayor lever faktiskt i symbios i naturliga vatten...
                    ASG!

                    Fan va nördig man är som tycker sånt här är roligt.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • Jarnis
                      Användare
                      • november 2005
                      • 415

                      Om man räknar lite på ett 50%-igt vattenbyte varje dag så blir det ganska horribla siffror.
                      Ta en vanlig storlek på akvarium hemma hos akvaristen, 540 liter.
                      540/2=270 270liter x 365dagar = 98.550 liter på ett år! Alltså nästan 100.000 liter vatten bara från ett "vanligt" akvarium...rätt ut i avloppet. Ett 25%-igt vattenbyte varje dag ger en årsförbrukning på 50.000 liter osv...

                      Skapligt slöseri med våra resurser, jag tycker nog att alla ansvarsfulla akvarister bör lyssna med stora öron på dom som lägger ner sin tid och ork på att förklara hur och varför man inte behöver byta så mycket.

                      Ni har min fulla uppmärksamhet iaf, tack!
                      Micke

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av Jarnis
                        Om man räknar lite på ett 50%-igt vattenbyte varje dag så blir det ganska horribla siffror.
                        Ta en vanlig storlek på akvarium hemma hos akvaristen, 540 liter.
                        540/2=270 270liter x 365dagar = 98.550 liter på ett år! Alltså nästan 100.000 liter vatten bara från ett "vanligt" akvarium...rätt ut i avloppet. Ett 25%-igt vattenbyte varje dag ger en årsförbrukning på 50.000 liter osv...

                        Skapligt slöseri med våra resurser, jag tycker nog att alla ansvarsfulla akvarister bör lyssna med stora öron på dom som lägger ner sin tid och ork på att förklara hur och varför man inte behöver byta så mycket.

                        Ni har min fulla uppmärksamhet iaf, tack!
                        Superbra, kan bara hålla med. Och vi tittar på det ekonomiska så är det mycket fisk som skall produceras i dessa akvarium för att få någon som helst ekonomi. Vet ej exakt vad 25 gradigt vatten kostar. Bara kallvattnet skulle kosta till ett 540l akvarium 1500 kronor/år vid 50% vattenbyte varje dag. Har hört siffror runt 100 kr per kubikmeter (kanske någon annan vet) för 25 gradigt vatten, i så fall pratar vi om 10.000 kronor/år för ett 540l med 50% vattenbyte varje dag.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          Jag har en svag känsla av att en del av dem som byter 50% vatten om dagen bor i lägenhet där vatten ingår?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Om nån har några Tropheus, eller liknande buksots-känsliga fiskar, som kan avvaras, skulle åtminstone jag tycka det var intressant att höra om de klarar att gå i ett varmt kar och bli matade med oxhjärta och daggmask.
                            That`ll be the day
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              Ursprungligen postat av matereo
                              här där vattnet är oerhört kalkhaltigt tillsätter kommunen tex. även lut.
                              Va! Jag bor oxå på Öland, i den andra kommunen, lut känns lite väl häftigt. Är du säker på att de gör det?
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1338

                                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                                Det är tyvärr inte så enkelt som att oxhjärta alltid är dåligt.
                                Read it and weep: http://www.guppysa2z.com/clubs/sjgg/arch00a2.htm
                                Superintressant länk!

                                Synd att det inte går att hitta mer info om försöket, det borde ju finnas då det verkar vara forskare som genomfört det.

                                Slutsatsen av försöket måste väl bli att en bra sammansatt och allsidig kost är bäst?
                                (18: Earthworms, beef heart and lettuce 221 107 113. Hur var förresten proportionerna när dessa foder kombinerades?)

                                Jag undrar också hur de fått fram datan på livslängd med tanke på att försöket endast varade i 120 dagar.

                                Det hade också varit intressant att veta hur akvariesystemen såg ut. Det skulle ju kunna tänkas att en del sämre resultat inte är en direkt effekt utav dålig näring utan av dålig vattenkvalité som vissa fodersorter kan ha gett upphov till. För att testa enbart näringen och ta bort vattenkvalitén som variabel borde man göra samma test simultant i parallellkopplade akvarium med gemensamt filtersystem.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...