Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    [QUOTE=tropfrog]Du vet vilka fiskar det rör sig om Janne. Du vet också vart de kommer ifrån och hur stora de bör vara vid det här laget. Det är ungfisk och de matas därefter 2-3 ggr per dag. Angående färgen så skiljer den sig inte nämvärt ifrån deras föräldrar. Det tror jag främst beror på maten som de får och inte så mycket på vattnet. Det finns inte något samband mellan fiskhälsa och nitrathalt under 50ppm. Har du kollat vad du har i dina kar? Kanske fler växter i karen skulle kunna spara vattenräkningen?" (citat från magnus)

    ja att jag nämnde att troffar färgar bättre med vattenbyte, det är helt sant och eftersom du inte har sysslat med troffar så kanske det är lite dumt att du uttalar dig om det.
    och sedan som jag kör mina fiskar hemma, så vet du lika väl som jag att mina ciklider går väldigt trångt, och jag matar jättemycket för att få dom i lek kondition, så jag måste byta mycket vatten för annars hade jag fått et väldigt dåligt vatten och det skulle inte ens malawi palla.
    och framförallt inte mina troffar som också går väldigt trångt.
    sedan om jag nu skulle stoppa i lite växter så att jag kanske skulle få nytta av den reningen växterna gör, då skulle jag behöva tända upp mina ramper och det skulle kosta mer än det smakar i energikostnad, för växter behöver väl ljus också, så i mitt fall tycker jag det är en dålig ide att byta mindre vatten,
    sedan en annan sak, det har tagit oss entusiaster mer än 20 år av påverkan, av hur viktigt det är att byta vatten så fördärva nu inte det, för 90 procent av alla som har akvarie dom är inte intressserade att mäta nitrathalt hit och dit,
    dom är bara intresserade att ha ett akvarium som fungerar så lätt som möjligt hemma hos sig, och då är det lättaste vägen att lära dom byta vatten ca 30 procent i veckan, göra rent filtret, varför göra det svårt för dom.'
    men det är ju klart om dom skulle sluta byta vatten då skulle zooaffärerna få sälja mer fisk, eftersom det dör mer fisk, och det gynnar ju mig då kan jag sälja mer fisk, så det kanske inte är en så dum ide mvh janne

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      Varför inte börja att odla vanliga växter och annat... tappar man en massa akvarievatten så är det lika bra eller bättre än något gödningstillsatt vatten att vattna med.

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Var hämtar du din information? Har inte själv varit i amazonas och fiskat men känner folk som varit det och den tiden (torrperioden) är det på väldigt stora områden så pass varmt. Det är just där diskus oftast håller till. Där det är som varmast. Du vet. Amazonfloden är lite större än piteälv och temperaturen kan diffa rätt så mycket beroende på vart man befinner sig. Du generaliserar på ett väldigt konstigt sätt.

        Jag har dräpt ett antal diskusar, ja. Men då har jag också lärt mig av mina misstag. Och jag kan tala om för dig att det inte är pga. maten jag har fått de flesta dödsfallen, utan det är ju pga. felaktig temperatur. Vilket har medfört att immunförsvaret har åkt ner och fiskarna har drabbats på så sätt. Sen skiter jag i om du fått yngel före mig eller inte. Dina dog ju direkt mest troligt på att de frös ihjäl. jag lyckas iallafall hålla dem vid liv.

        Eh vars är logiken i detta. du påstår alltså att mina fiskar fryser ihjäl när det är 30+? och vars ifrån har du fått att mina fiskar dog direkt? Symtomen som vart när jag hade 30++ och matade med oxhjärta vart precis som någon här skrev att dom slutade äta. Vilket tyderlgien är en ganska vanlig effekt av just oxhjärte foder. Så man kan ju säga att jag har lärt mig av mina misstag har du lärt dig av dina?

        just det under torrperioden. Alltså är det bara en viss tid på året som det "normalt" kan komma upp till den tempen.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Jag gjorde en snabbsökning i riksmuseets samlingsdatabas (http://artedi.nrm.se/nrmfish/) , och även om de flesta insamlingar inte har temperaturuppgifter, så ligger de uppgifter som finns nånstans mellan 26 - 29 i det inre av Amazonas.

          Just diskus verkar dessutom ofta vara tagen i grunt, stillstående, igenvuxet, och ganska skitigt vatten, så den är sannolikt inte särskilt känslig för låg syrehalt.

          Har aldrig påstått att dom skulle vara känslig för syrehalten. är väll igenterligen oxhjärte fodret jag är starkt emot. Sen tempen kan man ju fråga sig varför man ska ha så hög temp till dom. Enda riktigt bra svaret jag har fått på det är att dom behöver det för att kunna smälta oxhjärta.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Hur vet du att det var just på grund av temperaturen de dog? Och hur vet du att den lägre temperaturen gick ut över deras immunförsvar?

            OBS! Detta är inte menat som personlig kritik eller som en partsinlaga i din diskussion med Danne_K utan jag är bara nyfiken på hur du kom fram till detta. Jag tror att du dragit slutsatser som du inte kan vara särskilt säker på stämmer. Även om du skulle kunna binda dödsfallen till en lägre temperatur så är det inte alls säkert att det har påverkat fiskarnas immunförsvar utan det är kanske så att eventuella infektiösa agens trivs sämre i högre temperaturer.

            Min poäng är att vi som akvarister bör vara ödmjuka och inte dra förhastade slutsatser utan inse att det finns många variabler vi inte har kontroll över eller ens vetskap om att de existerar.

            får väll upprepa lite av ett in lägg som jag skrev för några sidor sedan När jag började med discus fick jag rådet att köra temp på 30++ och mata med oxhjärta vilket jag följde slaviskt även detta med att byta vatten väldigt ofta. Men fick problem med att dom slutade äta och såg älmänt slöa ut (till och med för att vara disucs ) testade några diverse mediciner som visa sa skulle hjälpa men ingen hjälpte. så började fundera lite på hur dom levde i naturen och det första var fodret som jag tyckte var helt fel. Sen så tempen är mer en bisak om enda anledningen till att ha 30++ är att dom ska kunna smälta foder som är gjort på oxhjärta tycker inte jag att det finns någon anledning till att ha så hög temp när man inte matar med detta längre. Sen em liten fördel med att höja tempen är ju att vissa bakterier och parrasiter inte trivs i så hög temp. fast och andra sida så trivs ju vissa jätte bra så blir ju lite +- 0 men kan ju vara ide om man har discus som går i 25gradit vatten att höja till 30++ för att just den bakterien el parasiten inte klarar av det. men detta är ju vid sjukdoms fall...

            Ber om ursäkt om ja skriver lite konstigt just nu har ganska hög feber och mår allmänt inte så bra. Så blir inga 100% inlägg. Men hoppas att jag får med det viktigaste i varje fall.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              Skulle vilja säga att det är skillnad på oxhjärta och oxhjärta Det är också skillnad på då och nu. Gjorde själv ett expriment för några år sedan delade en kull på tre i var sitt 110 liters kar. Körde temp 28,30 o 32 grader. 50% vattenbyte i alla tre med automatik och matade med hemma gjort oxmix. Resultatet var tydligt betydligt fetare o mjölkigare vatten i det kallare karet samt en fet beläggning på insidan av rutorna. Detta var då med hemmagjort mix.
              Idag innehåller de flesta köpta mixer olika boosters dessa går också att köpa för egen mix.
              Dessa består bl.a av enzymer och aminosyror som hjälper nedbrytningen och fiskens upptag. Med rätt blandning kolhydrater o booster ökas fisken proteinupptag många gånger om. (Det finns flera gjorda studier på diskusens näringsupptag gjorda på 2000 talet av A Chong publicerade i bl.a aquaculture) Min upplevelse är också att dessa booster också gör det lättare att hålla rent i ett kar med oxhjärtematning och lägre temperatur.
              Senast redigerad av kaj.p; 20 februari 2007, 14:17.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Hmmmm är det månde förklaringen till att Stendkers oxmix känns som att den skräpar ner betydligt mindre. Kul att man lär sig något nytt för varje dag som går
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Skulle vilja säga att det är skillnad på oxhjärta och oxhjärta Det är också skillnad på då och nu. Gjorde själv ett expriment för några år sedan delade en kull på tre i var sitt 110 liters kar. Körde temp 28,30 o 32 grader. 50% vattenbyte i alla tre med automatik och matade med hemma gjort oxmix. Resultatet var tydligt betydligt fetare o mjölkigare vatten i det kallare karet samt en fet beläggning på insidan av rutorna. Detta var då med hemmagjort mix.
                  Idag innehåller de flesta köpta mixer olika boosters dessa går också att köpa för egen mix.
                  Dessa består bl.a av enzymer och aminosyror som hjälper nedbrytningen och fisken upptag. Med rätt blandning kolhydrater o booster ökas fisken proteinupptag många gånger om. (Det finns flera gjorda studier på diskusens näringsupptag gjorda på 2000 talet av A Chong publicerade i bl.a aquaculture) Min upplevelse är också att dessa booster också gör det lättare att hålla rent i ett kar med oxhjärtematning och lägre temperatur.

                  Själv klart är det skilnad på dom olika oxhjärte mixerna. Jag körde med fina fiskens discus foder som bland annat innehåller oxhjärta.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    Ursprungligen postat av LN
                    Hmmmm är det månde förklaringen till att Stendkers oxmix känns som att den skräpar ner betydligt mindre. Kul att man lär sig något nytt för varje dag som går

                    Jag hade 2005 just en diskussion med Jörg Stendkert om detta. Och enligt honom hade det tagit dem 12 år till att hitta rätt enzymblandning. Och de var nu såpass nöjda att de kunde släppa ut det på markanden. Innan har det inte gått o köpa.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jag hade 2005 just en diskussion med Jörg Stendkert om detta. Och enligt honom hade det tagit dem 12 år till att hitta rätt enzymblandning. Och de var nu såpass nöjda att de kunde släppa ut det på markanden. Innan har det inte gått o köpa.
                      Strålande kaj.p strålande
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        Grymt kul med sådana här debatter där olika erfarenheter, argument och infallsvinklar kommer fram. Man lär sig alltid något nytt!
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          Ursprungligen postat av Danne_K
                          Eh vars är logiken i detta. du påstår alltså att mina fiskar fryser ihjäl när det är 30+? och vars ifrån har du fått att mina fiskar dog direkt? Symtomen som vart när jag hade 30++ och matade med oxhjärta vart precis som någon här skrev att dom slutade äta. Vilket tyderlgien är en ganska vanlig effekt av just oxhjärte foder. Så man kan ju säga att jag har lärt mig av mina misstag har du lärt dig av dina?

                          just det under torrperioden. Alltså är det bara en viss tid på året som det "normalt" kan komma upp till den tempen.
                          Du skrev ju att du hade inte diskus i 30 gradit vatten? Jag gissar även på att du hade inrett akvarium och matade med oxhjärta? Enligt mig vad jag har prövat är det dömt att misslyckas om man gör det. Mata med sånt foder i ett inrett kar, 30 grader är ju rena döden. Omöjligt att få bort alla matrester och vattnet försämras på nolltid, plus att bakterier bildas och då är medecin lönlöst. Tro mig, jag har provat. Så anledningen till att dina slutade äta var just att oxhjärtat försämrade vattnet och fick fiskarna att bli sjuka och inte av att de åt fodret.
                          Det säger väl rätt så mycket vad jag har lärt mig av mina misstag.

                          Ursprungligen postat av Danne_K
                          Själv klart är det skilnad på dom olika oxhjärte mixerna. Jag körde med fina fiskens discus foder som bland annat innehåller oxhjärta.

                          Ja inte konstigt att dina fiskar blev sjuka..
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            för det första det är ingen normal temp när det bara är vissa tider på året i små vatten drag och vid riktigt extrema fall kanske den kan komma inärheten av det i amazonas. Men det kan knappast kallas "normal" temp när det bara inträffar vid extrema omständigheter.
                            När jag var där nere var det så varmt att man nästan ville slå en drill där man stod i vattnet för att kyla ner sig. Däremot var de riktigt små, klara bifloderna (till Rio Negro) många grader kallare.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              Ursprungligen postat av olof
                              Hej!

                              bifogar denna länk med massor av temperaturuppgifter från Amazonas:

                              Denna webbplats är till salu! biotopaquarium.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, biotopaquarium.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                              Vattentemperaturer på 30 grader och mer är mycket vanligt. Frågan är ju mer varför alla andra fiskar som kommer från sama vatten går utmärkt i lägre temperaturer. Varför är diskus ett undantag?

                              Sen är det i de större solbelysta floderna temperaturen är hög, i småflöden i primärskog når temperaturen sällan över 25 grader. Troligen har vattentemperaturen generellt stigit i Amazonas pga avverkning längs stränderna på alla flottningsbara floder.

                              Mvh

                              olof
                              Ja, precis. Håller med här. Läste det inte förrän nu.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • Alexander Ylipää
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 3615

                                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                                Hur vet du att det var just på grund av temperaturen de dog? Och hur vet du att den lägre temperaturen gick ut över deras immunförsvar?

                                OBS! Detta är inte menat som personlig kritik eller som en partsinlaga i din diskussion med Danne_K utan jag är bara nyfiken på hur du kom fram till detta. Jag tror att du dragit slutsatser som du inte kan vara särskilt säker på stämmer. Även om du skulle kunna binda dödsfallen till en lägre temperatur så är det inte alls säkert att det har påverkat fiskarnas immunförsvar utan det är kanske så att eventuella infektiösa agens trivs sämre i högre temperaturer.

                                Min poäng är att vi som akvarister bör vara ödmjuka och inte dra förhastade slutsatser utan inse att det finns många variabler vi inte har kontroll över eller ens vetskap om att de existerar.
                                Glömde denna.

                                Vid två tillfällen har mina doppvärmare tagit in vatten och pajjat. Dvs. laggt av. Detta märkte jag inte direkt utan det var först 3-4 dagar efter detta hade hänt. Då såg jag hur fiskarna var mattare, ville inte äta och hade problem med gälarna. Kikade då på termometern och den visade 25 grader. Vi första tillfället förlorade jag 3-4 fiskar och vid det andra tillfället stöp lika många. Noterbart var att jag matade då med artemia och granulat, så oxhjärta var inte orsaken till död.
                                Mvh Alex

                                Kommentar

                                Arbetssätt...