Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Glömde denna.

    Vid två tillfällen har mina doppvärmare tagit in vatten och pajjat. Dvs. laggt av. Detta märkte jag inte direkt utan det var först 3-4 dagar efter detta hade hänt. Då såg jag hur fiskarna var mattare, ville inte äta och hade problem med gälarna. Kikade då på termometern och den visade 25 grader. Vi första tillfället förlorade jag 3-4 fiskar och vid det andra tillfället stöp lika många. Noterbart var att jag matade då med artemia och granulat, så oxhjärta var inte orsaken till död.
    Ja, det antyder i alla fall att en temperatursänkning, från relativt höga temperaturer, kan inverka negativt. Men även om det är så är frågan om det var den lägre temperaturen, eller temperatursänkningen som orsakade skadan.

    Hur som helst så vet jag av egen erfarenhet att höga temperaturer kan verka gynnsamt på diskus. Min poäng var att vi nog ofta drar slutsatser som egentligen inte går att bevisa med de fakta vi har, och att vi inte alls kan vara säkra på vilka faktorer som gett de resultat vi sett. Därtill är vårt underlag allt för klent.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Du skrev ju att du hade inte diskus i 30 gradit vatten? Jag gissar även på att du hade inrett akvarium och matade med oxhjärta? Enligt mig vad jag har prövat är det dömt att misslyckas om man gör det. Mata med sånt foder i ett inrett kar, 30 grader är ju rena döden. Omöjligt att få bort alla matrester och vattnet försämras på nolltid, plus att bakterier bildas och då är medecin lönlöst. Tro mig, jag har provat. Så anledningen till att dina slutade äta var just att oxhjärtat försämrade vattnet och fick fiskarna att bli sjuka och inte av att de åt fodret.
      Det säger väl rätt så mycket vad jag har lärt mig av mina misstag.




      Ja inte konstigt att dina fiskar blev sjuka..

      som jag har skrivit så många gånger tidigare dom vart sjuka när jag hade dom i vatten som var 30++ och matade med oxhjärte mixen. men när jag sänkte tempen och böt foder vart dom pigga och krya. skulle tro att dom tog av den snabba temp förändringen självklart kan man inte sänka tempen bara så utan man ska ju ta det eftersom. Det kan vara en del i förklaringen att vattnet blev dåligt men tror inte det var hela sanningen. men tycker även att detta klart talar emot användingen av oxhjärte mix. Tycker du seiöst att man ska mata med ett foder som skitar ner så pass mycket att fiskarnas hälsa riskeras om man inte göra som anmari gör 50% varje dag. För jag var inte långt ifrån dom där 50% men var nog bara var annan dag och då slamsög jag osv så det inte skulle finnas kvar nå skit + att jag hade en hel del botten fiskar som åt upp resterna. Du ska se vad oxhjärte mixen har för effekt på siameser.

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Du alex du skriver att du har haft flera döts fall men inget som är kopplat till oxhjärt mixen. Hur kan du vara så säker på de? Och vad har det isånt fall berott på? Som jag har fattat de har du averkat en hel del disuksar genom åren.

        Kommentar

        • Gäst

          Hej!

          Hej!
          Danne K flera internationella diskusodlare med rang etc kör med denna blandning med oxhjärta i den har använts i många år och skulle det ha framkommit något negativt så hade det nog gjort det för länge sen,jag föredrar och diskutera diskus på amazondiscus.se,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Danne K flera internationella diskusodlare med rang etc kör med denna blandning med oxhjärta i den har använts i många år och skulle det ha framkommit något negativt så hade det nog gjort det för länge sen,jag föredrar och diskutera diskus på amazondiscus.se,Mvh Ann-Mari
            Jodå vi har hört att du tycker amazondiscus.se. och det har ju faktiskt fram kommit negativa saker om oxhjärta som fisk foder.

            Kommentar

            • Gäst

              Hej!

              Hej!
              Du snackar DanneK jag känner flera diskusodlare med känsla jag tror hellre jag talar med dom om saken än dig,Mvh Ann-Mari PS Detta foder har varit omdiskuterat länge men varför snacka om det? det fungerar bevisligen

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Du snackar DanneK jag känner flera diskusodlare med känsla jag tror hellre jag talar med dom om saken än dig,Mvh Ann-Mari PS Detta foder har varit omdiskuterat länge men varför snacka om det? det fungerar bevisligen

                Alltså du får gärna ge mig en annan anledning till att köra med oxhjärta. förutom nu att dom växer fort.

                Kommentar

                • Gäst

                  Hej!

                  Hej!
                  Ja du DanneK orsaken att jag ger är inte och få upp dom i raketfart utan helt enkelt att fodret innehåller en massa bra ämnen sen att fisken också blir stabil men varför i h-vete dividera om en sak som fungerar jag fattar inte vitsen,ungefär som och fråga om volvon rullar,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Jodå vi har hört att du tycker amazondiscus.se. och det har ju faktiskt fram kommit negativa saker om oxhjärta som fisk foder.
                    Dra dom då Så skall jag se om kan kan bemöta dem
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Ja du DanneK orsaken att jag ger är inte och få upp dom i raketfart utan helt enkelt att fodret innehåller en massa bra ämnen sen att fisken också blir stabil men varför i h-vete dividera om en sak som fungerar jag fattar inte vitsen,ungefär som och fråga om volvon rullar,Mvh Ann-Mari

                      Därför att ett foder som medför att man måste byta 50% av ett 30gradit vatten varje dag för att inte fisken ska bli sjuk. sen så får fisken lever skador (även andra innre organ får skador) + att man inte kan ha någon inredning i tanken för att risken är så stor att skit ska fastna där och bli dåligt. Så varför inte köra på ett mera naturligt foder. När den enda egenterliga fördelen är att dom växer snabbare. Visst jag förstår odlare till vis del som vill ha ut nån krona på sina fiskar därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt. Men varför ska vi akvarister köra med ett sådant foder?

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Hej!

                        Hej!
                        Danne K svara på frågan KajP ställde slingra dig inte,sen som svar från mig, jag har kört med diskusquick i 12 år och ALDRIG HAFT PROBLEM READ MY LIPS ALDRIG HAFT PROBLEM,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Danne K svara på frågan KajP ställde slingra dig inte,sen som svar från mig, jag har kört med diskusquick i 12 år och ALDRIG HAFT PROBLEM READ MY LIPS ALDRIG HAFT PROBLEM,Mvh Ann-Mari
                          jag har faktiskt redan svarat på den när jag skrev till dig.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Hej!

                            Hej!
                            Och jag har svarat på dina frågor DanneK,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              ere nån som e sugen på äppelpaj?=)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Och jag har svarat på dina frågor DanneK,Mvh Ann-Mari
                                ??? Du har inte sagt någonting förutom att jag skulle svara på Kajs inlägg??

                                Jajja ska gå å sova nu är som sagt inte frisk så får fortsätta någon annan dag. (Har sovit hela dagen utom utom när jag har varit ut här och svarat)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...