Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    JO det kan jag därför att det är ungdiskus dom äter bra växer bra jag ska dra upp lekpar,får jag fråga dig har du haft eller har diskus själv?Dessutom mår ungdiskus bra av varierat foder jag matar 5 ggr om dagen suger upp smuts på kvällen och byter så vatten funerar hur bra som helst gå in på amazondiscus.se och titta så ser du hur många det är som gör sådana vattenbyten,Mvh Ann-Mari
    Har du inga egna fakta eller teorier, så du slipper hänvisa till ett discusforum i varje inlägg? Du har just sågat Tropfrog vid fotknölarna, trots att han kommer med kloka uttalanden med ett understöd som gjutet i cement. Det är ingen nackdel för dig att byta så mycket vatten, men det är väl inte ett tillvägagångsätt du vill sända ut till alla de nybörjare som eventuellt läser den här tråden?

    Kommentar

    • Gäst

      Med risk för att verka provokativ så undrar jag varför hamnar discus som nån måttstock i flera praktiska och tekniska frågor?

      Är väl bäst att understryka att jag har haft discus själv men då hette de brun.(omoderna idag)

      Att bestämma vattenbyte efter discus huvva då finns snart inga akvarister kvar speciellt inte om man skall byta 50% var dag vilket jag inte tror på! Tror nämligen inte alls på att man kan få stabil vattenkvalite med så stora byten.Vad skall man då använda för filter som hinner göra vattnet Fisktjänligt innan nästa byte?

      Kommentar

      • Gäst

        Hej!

        Hej!
        Blackened jag står för det jag sagt om diskus skaffar man diskus så bör man också ge dom den skötsel dom behöver du förstår jag hymmlar inte på något sätt sen är det så att vi på amazondiscus.se ger och tar råd av varandra,du säger att jag skrämmer eventuella diskus nybörjare ,vänd på saken istället genom att jag ger dom info kanske dom slipper gå i alla fällor som en del nybörjare gör som skaffat diskus,har man vissa grundläggande kunskaper om diskus så kan alla klara denna fisk att ge råd om hur det sköts ska man inte uppfatta som skrämmande diskus behöver sin skötsel helt enkelt liksom alla övriga fiskar,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Gäst

          Hej!

          Hej!
          Wilhelm är du så slö så att du inte orkar gå in på amazondiscus.se?Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Wilhelm är du så slö så att du inte orkar gå in på amazondiscus.se?Mvh Ann-Mari
            eller vänd på det hela är du för slö för att lägga upp bilderna här

            skötsel säger du, diskus skall ha lika mycket skötsel som alla andra fiskar eller vill du tro att diskus är bara för experter som vet allt från början....

            men diskus för mig är ingen bratzfisk

            Kommentar

            • Gäst

              Hej!

              Hej!
              Det är så att jag vet inte Lutt hur man lägger upp bilder jag har tagit en bild med min mobkamera och skickat till Joakim Draktoft och sagt att han lägger upp den,nej vi diskusakvarister är inte bättre än andra akvarister vet inte vart du fått det ifrån,diskus behöver mycket skötsel så är det sen får du säga vad du vill,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Wilhelm gå in på amazondiscus.se och gå så där in på galleriet där finns bilder tagna med min mob på mina diskus dom är väl av hyfsat bra kvalitet,Mvh Ann-Mari
                Om man går in på dig så finns inga bilder att se annmari...men däremot fungerar det att se andras bilder. Om du vill att folk ska kolla på dina fiskar så ge gärna en länk så att man lättare kan se...

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  Ursprungligen postat av annmari
                  då du Janne63 får du upplevelser utav det ovanliga slaget dom blir bla handtama och äter ur handen på dig
                  Vill man ha fiskar som äter ur handen på en, så är det väl lättare att skaffa malawi eller tanganyika, eller nåt annat än diskus från sydamerika (som tydligen är lättare att hålla)? Eller är det en större upplevelse med diskus som handmatas, än, säg, P. nigripinnis som äter ur handen på en?

                  Blir faktiskt sugen på att skaffa diskus efter att ha läst den här tråden, tro't eller ej.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Blir faktiskt sugen på att skaffa diskus efter att ha läst den här tråden, tro't eller ej.
                    Ja där ser man hur man tänker olika! Själv tänker jag att om diskus inte tål vatten mer än en dag så skall iaf inte jag ha några igen.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Vill man ha fiskar som äter ur handen på en, så är det väl lättare att skaffa malawi eller tanganyika, eller nåt annat än diskus från sydamerika (som tydligen är lättare att hålla)? Eller är det en större upplevelse med diskus som handmatas, än, säg, P. nigripinnis som äter ur handen på en?

                      Blir faktiskt sugen på att skaffa diskus efter att ha läst den här tråden, tro't eller ej.
                      Kan bara hålla med, låter lite utmanande och odla diskus och få det och fungera utan att själv dö av allt arbete med att hela tiden byta vatten ......
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        Jag hade bruna diskus på sjuttiotalet, massor med växter å rötter + ett stort stim kardinaltetror. Inte bytte jag vatten varje dag, snarare varannan vecka. Om jag nu trots skrämselpropagandan med utfodring 5 ggr/dag och 50%-iga dagliga vattenbyten skulle skaffa diskus, är det så att fisken har blivit så degenerad att den kräver ovanstående? Har inavlingen för att få fram dessa discofärgade fiskar gjort att man måste göra som Ann-Marie? Eller går det att hålla dom i ett växtakvarium med några stim tetror å några häftiga malar å byta vatten en gång/vecka? Jag förstår inte finessen med att hålla fisk i kliniskt rena å laboratorieliknande burkar utan något inredningsmaterial. Jag vill ha en bit av naturen hemma, det är därför jag sysslar med detta.
                        Senast redigerad av Perikles; 16 februari 2007, 17:31.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Perikles du vet tusan inte vad du pratar om skrämselpropaganda gå för tusan in påamazondiscus.se oxh tala om för dom seriösa diskusakvarister om "Skrämselpropaganda "så får du se hur glada dom är,jag byter mina 50% varje dag stör det dig Perikles?jag blir faktislkt lite förbaskad när en del kritiserar en för ens vattenbyten,fiskarna mår bra och det är väl ändå huvudsaken,konstig diskussion,/Ann-Mari

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Hahaa, blir bara bättre å bättre...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              nu vet jag inte om han verkligen menar det så det är en tolkningsfråga...

                              gör du dina byten så får de andra skaffa sig diskus och se hur de verklgen mår med 1 gång i veckan byten ist.


                              vore käckt om "nån" kunde göra en lite utredning i ciklidbladet om vatten byten 1 gång om dagen kontra 1 gång i veckan å se vilka som lever längst, bäst osv osv..
                              herregud, bara de mår bra och man slipper sjukdomar?

                              är det inte lite så genomgående igenom akvaristik, att det som funkar för en funkar inte för en annan och viceversa?


                              *suck*
                              Senast redigerad av Decimus; 16 februari 2007, 17:55.

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                Hej Annmari.
                                Jag är med på amazondiskus och byter inga 50% varje dag,det är ett jä--- dåligt argument att alla diskusfantaster byter så mycket vatten.HAR haft yngel och lekpar sen mitten av 70. Det gäller bara att skynda långsamt och ge ett foder som är avpassat till fisk och inte är till hundar och andra asätare.Så det är upp till var och en hur han elller hon skall sköta sina fiskar.
                                mvh Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...