Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #91
    Ursprungligen postat av tropfrog
    Diskusarna på universeum leker med jämna mmellanrum och har inga överdrivna problem med flagelater, detsamma gäller diskusarna hos bl diskus. I båda fallen vågar jag nog drista mig till att säga att det rör sig om nitrat och fosfatnivåer som rör sig i trakterna kring 100 ggr annmaris kar.
    Har ni UV filter? Skulle gissa att manga organismer har svart att palla pHt i en del diskusvatten. Samtidigt ar det svart att jamfora med naturen. Fisk som gar i riktigt "skitvatten" i naturen kan anda vara knepiga att halla.

    Min erfarenhet ar att hudakommor forsvinner omedelbums av vattenbyte. Min gissning har varit att dessa orsakas av hogt bakterietryck och eller stress vilket leder till sankt immunforsvar, men man ser effekten efter bara nagra timmar, vilket tyder pa sankt halt av nagot aggressivt i vattnet.

    Min erfarenhet: For stora (>20 cm) syd och mellanamerikaner sa kravs 30% vattenbyten var eller varannan vecka. For sma fiskar i vaxtakvarier sa behover man aldrig byta vatten. Om man ska jamfora 4 st 20 cm fisk i 150 x 60 x 60 cm sa hamnar ju 4 st 2 cm fisk i 15 cm x 6 cm x 6 cm. Jag tror att man behover byta vatten ofta i det akvariet ocksa.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 16 februari 2007, 10:41.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #92
      Hej.
      Samma här med katterna,kan dom så dricker dom vatten ur trädgårdsdammen.Bra att du har kommit till rätta med vatten byte.Samma gäller detta med att ha en jädra massa salt i ett diskus kar ifall(förebyggande) att dom skulle få gälparasiter,detta är ett dåligt skick för mig,salt skall användas vid behov.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #93
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        4 st 20 cm fisk i 1.5 x 60 x 60 meter .
        Jäklar vilket akvarium

        (kunde inte låta bli...)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Jäklar vilket akvarium

          (kunde inte låta bli...)
          Star det val inte...

          (i det akvariet skulle man inte behova byta vatten)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #95
            Ursprungligen postat av Mats
            Hej.
            Samma här med katterna,kan dom så dricker dom vatten ur trädgårdsdammen.Bra att du har kommit till rätta med vatten byte.Samma gäller detta med att ha en jädra massa salt i ett diskus kar ifall(förebyggande) att dom skulle få gälparasiter,detta är ett dåligt skick för mig,salt skall användas vid behov.
            mvh Mats
            Kul att vi har olika uppfattning
            Jag tycker precis tvärt om. En liten svag saltdos reducerar kranvattnets baksidor på ett alldeles utmärkt sätt. I mina kar så är det en avsevärd förbättring om jag tillsätter lite lite lite salt (var femte vattenbyte tillsätter ajg inget salt alls för att minska risk för akumulering). Nu är det så att du o jag har nog inte samma kranvatten. Men att kategoriskt säga att det är dåligt skick tycker jag är fel
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #96
              ja nu tycker jag inte att man generalisera och tro att bara för att man skaffar sig lite växter, så ska man skippa vattenbyten .
              ta tex tropheus där är vattenbyte jätteviktiga, där tror jag inte man kan göra som magnus skrev, för att dom trivs bäst i absolut klart vatten , och jag skulle aldrig chansa på att byta mindre än hälften av vattnet varje vecka, sedan dom som har haft tropheus vet ju att en tropheus har sin bästa färg dom närmaste dagarna efter vattenbyte.
              så man ser att dom tycker om att vattenbyte.
              och man kan se på dom som byter mindre vatten på tropheus det blir mörkt vatten, och tropheusarna är mörka utan färg,
              och sedan det viktigaste med tropheus byter man för sällan så får man buken.
              och jag tror den baljan som magnus nämner, där har du inte 30 st vuxna vf tropheus i en 375 för 9000kr, och som självklart måste ha en del mat.mvh janne

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #97
                Ursprungligen postat av tropfrog
                Diskusarna på universeum leker med jämna mmellanrum och har inga överdrivna problem med flagelater
                Ni missar en viktig poäng här: det handlar inte om vattenbyten, det handlar om vattenkvalitet.

                Discusodlare håller ofta höga tätheter, ofta i oinredda akvarier, utan växter, och matar mycket hårt med mycket proteinrikt foder. Temperaturen är hög (mat ruttnar fort och syrehalten är låg). Filtreringen är ofta underdimensionerad, eftersom det anses att discus inte gillar ström.

                Det är klart de behöver byta vatten under såna förhållanden. Det är ju rena guldfiskdammarna, fast med fisk som till skillnad från guldfisk inte är vana vid höga bakteriehalter!

                Jag byter inte vatten, men jag har mycket kraftig cirkulation & filtrering, låg fisktäthet, tjock sandbädd (som bryter ned nitrat), en hel del växter, och över lag lägre temperatur.

                Vattenbyten utför man ju inte för att vattnet "blir dåligt", utan för att det anrikats obehagliga saker i det, framförallt bakterier och ammonium, som man vill bli av med.

                Hur man uppnår detta, via vattenbyten eller via lägre belastning och högre cirkulation, spelar ingen som helst roll.

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #98
                  Har aldrig kunnat ha växter i mina ciklidkar eftersom det alltid handlat om lite mer robusta ciklider och ofta växtätare. Vattenbyten är en självklarhet här 40% i veckan och hur fiskarna mår eller inte har man lärt sig, jag vet inte om jag skulle kunna byta för mycket vatten, fiskarnas respons är alltid ett lyft på vattenbyten. Dock så ser man att de byten jag gör nu räcker. Man kan inte generellt påstå något om vattenbyten, endast om man anser att det är just "vatten" man håller och fiskarna får simma i det och anpassas vad gäller mängd så inte vattnet blir dåligt. Men om man fokuserar på fiskarna vilket jag tror mer än 9 av 10 gör så är det klart att vattenbyten är nödvändiga framförallt för att de här 9 av 10 alltid har mer fisk än vad ex. Tropfrogs teorier handlar om där vattnet ställs i fokus.

                  Har medicinerat ciklider en gång någonsin för dåligt vatten och det var UARU med fenröta som följd, en kvalitetshöjning på vattnet genom tätare vattenbyten var lösningen. Det jag vill ha sagt med detta är väl att jag tror discus är känsliga på samma sätt som Uarun genom att de aldrig får gå i den bakteriefria miljö i ett akvarium som i naturen där de går i väldigt låga PH värden där dessa bakterier och parasiter knappt existerar. Så det gäller att hålla en bra kvalite på det egentligen felaktiga vatten de går i, tror inte det är många som lyckas hålla diskus i riktigt PH lågt vatten.

                  Det är klart att det går att göra månatliga vattenbyten eller rent av inga, men då behöver man fråga sig: är det vatten jag skall hålla eller ciklider?

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #99
                    Hej.
                    Har alltid eftersträvat att hålla ett lågt PH i mina ca. 5.0-5.5 då jag sliper det mesta med parasiter och bakterier.Men dom flesta diskushållare kör med höga Ph 7 och där över med den mottoveringen att det är bättre med ett högt PH än att slabba med sänkande ett av PH.tLite salt är ju inget men det som rek.är ju högre salthalt av vissa,samma med temp(30 och över),själv håller jag mellan 26,5 28 gr. och matar ej med hjärta.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Gäst

                      Hej!

                      Hej!
                      Tropfrog jag är inte arg på dig men vet vikten av vattenbyten för diskus,för mig är vattenbytena A-O har alltid bytt mycket vatten men så har jag också fiskar som mår toppen,växer så det knakar och äter mycket bra,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        Kan du ge en motivering till varför 50% om dagen skulle vara nödvändigt?

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          JO det kan jag därför att det är ungdiskus dom äter bra växer bra jag ska dra upp lekpar,får jag fråga dig har du haft eller har diskus själv?Dessutom mår ungdiskus bra av varierat foder jag matar 5 ggr om dagen suger upp smuts på kvällen och byter så vatten funerar hur bra som helst gå in på amazondiscus.se och titta så ser du hur många det är som gör sådana vattenbyten,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Nu är det dags med lite bilder AnnMari!
                            Du har väl nån i din bekantskapskrets som har en digitalkamera?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Hej!

                              Hej!
                              Wilhelm gå in på amazondiscus.se och gå så där in på galleriet där finns bilder tagna med min mob på mina diskus dom är väl av hyfsat bra kvalitet,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Jag vill se bilderna här!!!!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...