Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    dom bilder ja såg var mer på en grupp,en tysk sida.,har för mej att det blivit lite lungnare i kongo men ja kan ha fel!? där har ju varit ett kaos så länge nu..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      Det är väldigt oroligt i Kongo. Pratade med en god vän som besöker Toby Veall varje år och han berättade följande: Han hade frågat Toby om han kunde ordna så han kunde åka och fånga VF kiriza. Toby nekade. Han sa då att han lägger ut pengar för Tobys båt som deposition om han inte skulle komma tillbaka. Toby svarade bestämt nej och sa: Jag låter ingen åka dit, du kommer inte tillbaka, min båt kommer inte tillbaka och mina män kommer inte tillbaka.

      Slutsats: De kiriza som affärerna säljer som VF är tyvärr inte VF, även om det rör sig om fisk i 6-7 cm klassen. I stort sett är allt odlat. Det är för farligt att åka dit och fånga fisk helt enkelt så det lönar sig inte i längden.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        tråkigt att höra, märkligt att just Kongo har varit så kaotiskt under så lång tid, typ drygt 25 år!?, andra oroshärdar i afrika som ex. Liberia och Sierra Leone där det oxå har varit minst sagt oroligt har det ändå blivit bättre med tiden, tror ja läst att just landets enorma yta och totala brist på infrastruktur är ett stort problem för de "krafter" som försöker stabilisera landet.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • February 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av Cutekid
          Slutsats: De kiriza som affärerna säljer som VF är tyvärr inte VF, även om det rör sig om fisk i 6-7 cm klassen. I stort sett är allt odlat. Det är för farligt att åka dit och fånga fisk helt enkelt så det lönar sig inte i längden.
          får ju en att fundera lite på hur mycket av det som vi köper som vf verkligen är vf...

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            Mjo,men sp. Black är väl de som man lättast kan se om de e VF el SO (tänker på Kiriza & Bemba)?? Och var nånstans i ledet blir "odlat" till "VF" då kan man undra ??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              ja vad har man för garanti för VF egentligen?, visst kan man se ibland men långt ifrån alltid..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                senast det kom VF kiriza och bemba var väl 1,5år sedan

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  Ursprungligen postat av bmwpower
                  senast det kom VF kiriza och bemba var väl 1,5år sedan
                  Kanske stämmer,men de kanske fångades för FEM år sen... (apropå ja va då? ...)
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

                    på tal om kiriza. tänkte jag kunde bistå med bild på en av mina hanar som har bytt sida på revir från vänster till höger sida i karet idag. den hane som hade det innan han kämpa nästan inte emot alls utan bara gav upp på 1 minut mot den som är kung i karet hehe. Bilderna är på samma fisk men från båda siderna bara.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      Ursprungligen postat av ozric
                      Mjo,men sp. Black är väl de som man lättast kan se om de e VF el SO (tänker på Kiriza & Bemba)?? Och var nånstans i ledet blir "odlat" till "VF" då kan man undra ??
                      Jag tror och har hört från många initierade i branschen att det är mycket odlad fisk som säljs som VF, spec just Kirizan och Pemban. Fisken köps in av affärer som i sin tur säljer den som VF för att locka kunder. Detta är som vanligt ett känsligt ämne att diskutera för många men jag tycker att det är bra att diskussionen tas, kanske för att få en rätsida på det hela.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        Jag tror och har hört från många initierade i branschen att det är mycket odlad fisk som säljs som VF, spec just Kirizan och Pemban. Fisken köps in av affärer som i sin tur säljer den som VF för att locka kunder. Detta är som vanligt ett känsligt ämne att diskutera för många men jag tycker att det är bra att diskussionen tas, kanske för att få en rätsida på det hela.
                        absolut! dessutom är det mkt intressant tycker jag, ofta köper ja vf, speciellt mbunas, men även lite tanganyika så det är helt klart värdefullt att få veta så mycket som möjligt
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

                          Ursprungligen postat av Cutekid
                          Jag tror och har hört från många initierade i branschen att det är mycket odlad fisk som säljs som VF, spec just Kirizan och Pemban. Fisken köps in av affärer som i sin tur säljer den som VF för att locka kunder. Detta är som vanligt ett känsligt ämne att diskutera för många men jag tycker att det är bra att diskussionen tas, kanske för att få en rätsida på det hela.
                          Är hemskt att säljaren isånt fall står och ljuger en rakt upp i ansiktet. Men det är dock bättre om det är affärerna som gör detta än att det skulle vara någon grosist eller liknande.

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

                            På väg hem från semestern så besökte jag och polaren en butik i södra Tyskland som just hade både vf Kiriza och vf Bemba i sitt sortiment.
                            Det var nog dom snyggaste Bembor och Kirizor jag sett.
                            Alla Kirizorna var i stort sett gula och Bemborna var fint orange med breda fina band.
                            Nu förstör ni ju mitt intryck från denna butik genom att i stort sett kalla dom fuskare.
                            Jag hoppas verkligen att ni har fel men jag har skickat dom ett mail där jag i fråga sätter om det verkligen är vildfångat dom har av Bemba och Kiriza.
                            Jag tyckte själv när jag var där att priserna var i billigaste laget på dom(dom låg på runt 35 euro).
                            Dom hade även red belly som var enormt snygga för det otroliga priset 150 euro styck.......................
                            Problemet när vi var där var att alla min pengar var slut och att jag inte har någon plats hemma för någon ny grupp
                            Senast redigerad av Robbe; 07 August 2007, 11:43.

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • February 2003
                              • 527

                              Satt och googla lite och hittade flera butiker i Tyskland som hade vf Bembor i sitt sortiment bla Airfish http://www.airfish.de/Stockliste/stockliste.htm

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

                                Jag har den åsikten att man skall vara väldigt väldigt försiktig att ta dessa anklagelser eller insinuationer vid sin mun om man inte har väldigt fett om benen sas.(och föra sådant vidare bara för man hört att ANDRA har HÖRT, det är ju i klass med Se&Hör).
                                Har har också haft mina dubier och misstankar om det ena och det andra men det har gällt andra saker och aldrig Vf-frågan hos säljare.

                                Vad är det som säger att en affär som kränger VF av en variant som inte har fångats på säg 5-8 år inte skulle ha rent mjöl i påsen? Kan ju ha varit en privatodlare som lämnat in dem av diverse orsaker där helt enkelt...
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...