Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Ursprungligen postat av Cutekid
    Oden! Här kommer svaret du efterfrågade: Kent i Nol har enligt hans hemsida:

    Tr. Yellowband Karago 69:-st F1



    Synd att du har blivit varnad för mig och att du tror att jag vet allt. Tyvärr vet jag inte allt men jag lär mig något om tropheus och petrochromis varje dag. Ofta genom att diskutera och bolla problem på olika utländska forum samt läsa böcker. Den kunskap jag besitter i ämnet har jag samlat på mig under flera år, kanske något av en skada men har man en gång fastnat i träsket kan man inte komma ifrån det.

    Som Stefan E säger .. köp Schupkes bok om tropheus, mycket intressant läsning i den.

    Bright Blue: Lokalen är på gång, vi velar just nu om vilken lokal som är bäst. Idag har vi donat med några kar till fisken som kommer in nästa vecka från tyskland.

    Det finns bilder på mina kasakalawe på nya hemsidan.

    Mvh

    Visst är det aqualogs bok om tropheus? isånt fall måste jag hålla med om att det är en riktigt bra tropheus bok. el har han skrivit någon mer som jag har missat?

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Ursprungligen postat av Oden70
      Bryr mig inte så mycket om vad folk säger och tycker om varandra, e väl i fiskvärlden som världen i övrigt....... kan inte älska alla! Det e ens personliga uppfattning om folk som e det viktiga, och den uppfattningen som man själva skapar e 1000 gånger dättre än den man får reda på av anndra.
      Kul inställning du har i livet
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        Ursprungligen postat av blackened
        Intressant fråga som jag skulle vilja ha ett svar på jag med. Min dominante hane är ungefär så bra en körsbärshane kan bli vad gäller stora och distinkta röda fläckar och även några av honorna ser riktigt bra ut. Tyvärr har jag inte plats/ork att dra upp yngel för egen räkning och det skulle kännas fult att spara yngel från de bästa honorna och sälja iväg "resterna".

        Länkar till en gammal bild på snyggingen. Nu, 9 mån senare, är han stålgrå istället för svart =)

        http://photos1.blogger.com/x/blogger...9/PICT0049.jpg
        Blir "körsbären" gråare när dom blir vuxna??? Finns det någon som har en bild på en sådan i så fall?
        Är ganska sugen på denna men vill ju inte att den skall mattas av i färgen efter ett tag...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av Rauken
          Blir "körsbären" gråare när dom blir vuxna??? Finns det någon som har en bild på en sådan i så fall?
          Är ganska sugen på denna men vill ju inte att den skall mattas av i färgen efter ett tag...
          Vissa hanar bli "silvriga" i det svarta från huvudet o bakot då de blir riktigt dominanta. De röda fläckarna kan då uppfattas som mindre synliga men vissa tycker detta bara är snyggt o andra inte det är ju en smaksak. jag personligen gillar hanar som behåller sitt svarta i kroppen o ändå är dominanta.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            Ursprungligen postat av Cutekid
            Kul inställning du har i livet
            E inte så att jag tar livet med Troffar SÅ allvarligt! Finns roligare saker i livet att njuta av som du säkert själva vet Inte så att Troffar e tråkigt , men verkar som Troffe folk blir lite små skadade. Undra om det beror på ens fasa att få Troffe sjukan!! Men du får hålla med om att den uppfattningen man själva bildar sig e bättre än den anndra säger eller??
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              Ursprungligen postat av Robbe
              Tycker att det finns flera fotobevis här på Troffetråden att det finns gula Ilangi så vad är nu detta för dravel?
              jag vet att det finns gula ilangi , men dom är långt imellan , det va så jag menade.och jag skrev att populationen i sjön kanppt finns kvar ,om foto bevis finns på troffe tråden så förmodar jag att dom inte är tagna i sjön LR? jag har sett mycket VF ilangi "real Ilangi" på senaste tiden så då inte har motsvarat föväntningar eller pris.

              är det någon som har bra bilder på Musanga , jag har bara hittat kassa bilder
              MVH/pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                Karago har ja sett på akvarieleasing för några månader sen, den bör inte vara svårare att få tag på än andra tropheus som inte är typ mainstream. dom svåraste troffarna att få tag på bör vara de som kommer från kongo sidan av sjön-tyvärr för jag har en längtan efter Tropheus "Chiwa",och det lär dröja innan ja får se den irl..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  Ursprungligen postat av Rauken
                  Blir "körsbären" gråare när dom blir vuxna??? Finns det någon som har en bild på en sådan i så fall?
                  Är ganska sugen på denna men vill ju inte att den skall mattas av i färgen efter ett tag...
                  Det är bara de två dominanta hanarna som får den gråa färgen i mitt kar. Det är inte så snyggt när dom glider runt till vardags men vid slagsmål lyser fläckarna upp till 100%, huvudet blir kolsvart och fisken i övrigt blir kritvit. Det är en riktigt läcker syn vill jag lova! Ska se om jag kan ta nån bild och visa...

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Finns fler som väntar på Chiwan....
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • lost in malawi
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 16

                      kan jag ha fler dubar?

                      jag har nu 11 st yngel av Tropheus duboisi, Maswa 4st jular 11 mutisar och 6st Callochromis macrops. det jag undrar e ska jag satsa på fler dubbar eller någon annan art akvariumet är på 375l ska nog blli 500?
                      Har nu bytt till bara Tanganyika.

                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1477186

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        Ursprungligen postat av ozric
                        Finns fler som väntar på Chiwan....
                        Chiwan?? ligger inte det i Kina?!

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Finns fler som väntar på Chiwan....
                          ja såg bilder på den på nätet förut men kan inte hitta den sidan igen, där var dom oerhört snygga, påminner en del om canary cheek men ändå snyggare!
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              http://www.tropheus-saar.de/10.html här är en sida. kalan e fredrig h`s väl?
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Stephan E
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 307

                                Det som är läckert och annorlunda med Chiwa är ju att den är så liten.
                                Tyvärr så lär det väl inte bli lugnt i Kongo inom de närmsta åren, men man kan ju hoppas.
                                Senast redigerad av Stephan E; 06 augusti 2007, 11:37.
                                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...