Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Ursprungligen postat av robjo
    Matdags för mina nya "Ilangi"
    Mycket fina troffar!!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      Jag har aldrig sett elle hört någon påstå att matning med astaxanthin gör att gula fiskar kan bli röda...det skulle jag ta med en nypa salt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de röda ytorna på fiskens kropp blir intensivare och mer mättad vilket kan ge ett intryck av att fisken blivit rödare.

      När jag matade mina Golden med astaxanthin så blev deras gula färg riktigt mättad, men de bytte inte till röd...utan behöll en gul färg men de var tokgula...kanonfina blev de...

      Har matat även Tropheus rainbow (Kasanga) med astaxanthin och de behöll sina färgavgränsningar.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        Samma erfarenhet här med. Har aldrig sett att en gul fisk blir röd i färgen av astaxanthin.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          malagarasi

          har skrivit på forumet och frågan jag ställer mig e::::::: Finns det flera tropheus brichardi Malagarasi än mina i Sverige??? Om någon vet detta så e jag väldigt intresserad av att utöka min grupp ungfiskar med ca 15 st..... Hoppas att ni på troffe tråden kan hjälpa mig! Den jag har e Malagarasi och inte Brichardi Maswa så det e x-tremt viktigt att det blir rätt fisk!!
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            Kan tänka mig att Ilangi är just en sån fisk ,om exemplaret har mkt orange el rött anlag i sig , kan gå åt det rödare hållet med Astaxathin-spetsat foder. Men jag tror ju också att Ilangi och Chilanga blandar sig i sjön...
            Tro rman INTE kan jämföra Ilangi med Golden,Tricella. Men jag vet inte så mkt om fiskars färguppbyggnad så det kanske nån annan kan fylla i med...

            Brichardi fr Malagarasi!? Har du bilder Oden??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              Heter igentligen Tropheus sp. "Karago"

              Lite bilder: http://www.aquacave.de/bilder%20fire...lbum/index.htm

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

                Ursprungligen postat av ozric
                Kan tänka mig att Ilangi är just en sån fisk ,om exemplaret har mkt orange el rött anlag i sig , kan gå åt det rödare hållet med Astaxathin-spetsat foder. Men jag tror ju också att Ilangi och Chilanga blandar sig i sjön...
                Tro rman INTE kan jämföra Ilangi med Golden,Tricella. Men jag vet inte så mkt om fiskars färguppbyggnad så det kanske nån annan kan fylla i med...

                Brichardi fr Malagarasi!? Har du bilder Oden??
                Skall ta en bild på den!!
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • January 2007
                  • 869

                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Heter igentligen Tropheus sp. "Karago"

                  Lite bilder: http://www.aquacave.de/bilder%20fire...lbum/index.htm

                  Mvh
                  Och på vilka grunder änndrar du på namnet som VFerna hade då dom kom från Afrika???? Men dina bilder e rätt och namnet på bilderna e Malagarasi!!!! Samt att den i litraturens värld heter Tropheus Brichardi Malagarasi!!!!!
                  Senast redigerad av Oden70; 04 August 2007, 16:00.
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

                    Finns väl flera handelsnamn av denna brichardin eller så fångas den kanske över ett geografiskt område där både karago och Malagarasi ligger vid fast det är samma art. Bara en tanke. De karago jag sett är snygga.

                    Ingen som vet var man kan få tag på lite större bra bärnsten Kasakalawe?

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      Ursprungligen postat av Oden70
                      Och på vilka grunder änndrar du på namnet som VFerna hade då dom kom från Afrika???? Men dina bilder e rätt och namnet på bilderna e Malagarasi!!!! Samt att den i litraturens värld heter Tropheus Brichardi Malagarasi!!!!!
                      Stilla dig lite .. du behöver inte stirra upp dig så. Kärt barn har flera namn. De går under handelsnamnet "malagarasi" eller "Green moorii" samt Tropheus "lugufu". Fångstområdet för dessa fiskar är syd om Malagarasideltat samt slutar syd om Lugufu flodens mynning. Detta grundar jag på Peter Schupkes bok om tropheus som jag anser i dagsläget är den mest intressanta om tropheus.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • January 2007
                        • 869

                        Om du menar så e jag helt med dig! MEN!!!!! -Skriv då inte att den i citat:Heter igentligen Tropheus sp. "Karago" ... Då heter den inte så utan flera olika namn igentligen!!!! MEN!!!!!!!! Det var inte namnets vara eller inte vara som jag tog upp från första början eller hur!! Om handelsnamnet e Malagarasi så e det väl det namn som skall annvändas när jag efterlyser fisken eller????
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Man ser ofta många olika skrivningar av artnamn men man bör skriva fångstplatser utan citationstecken och med stor bokstav. Handelsnamn med citationstecken och med liten boktstav.
                          Som exempel; Tropheus sp. "mpimbwe", Korongwe.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Ursprungligen postat av Oden70
                            Om du menar så e jag helt med dig! MEN!!!!! -Skriv då inte att den i citat:Heter igentligen Tropheus sp. "Karago" ... Då heter den inte så utan flera olika namn igentligen!!!! MEN!!!!!!!! Det var inte namnets vara eller inte vara som jag tog upp från första början eller hur!! Om handelsnamnet e Malagarasi så e det väl det namn som skall annvändas när jag efterlyser fisken eller????

                            Gör som du vill men överreagera inte så .. chill out!

                            Rätta namnet är i alla fall Tropheus sp. "Karago" och handelsnamnen Malagarasi, Green moorii och Tropheus Lugufu.

                            Bright_Blue: Jag har en snygg VF kasakalawe grupp här hemma. Stora ex också med grymma spots på sidorna. Yngel kan beställas i framtiden om du är sugen.

                            Mvh
                            Senast redigerad av Cutekid; 04 August 2007, 19:01.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

                              Ursprungligen postat av Cutekid
                              Gör som du vill men överreagera inte så .. chill out!

                              Rätta namnet är i alla fall Tropheus sp. "Karago" och handelsnamnen Malagarasi, Green moorii och Tropheus Lugufu.

                              Bright_Blue: Jag har en snygg VF kasakalawe grupp här hemma. Stora ex också med grymma spots på sidorna. Yngel kan beställas i framtiden om du är sugen.

                              Mvh
                              Chill out själva!!! Har blivigt varnad för dig,, har hört att du e en riktig mister know it all! Ha det mannen. Och håll dig till ämnet och inget annat!! Men du e väl som alla lärda i Lund................
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              • Stephan E
                                Användare
                                • February 2005
                                • 307

                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Chill out själva!!! Har blivigt varnad för dig,, har hört att du e en riktig mister know it all! Ha det mannen. Och håll dig till ämnet och inget annat!! Men du e väl som alla lärda i Lund................
                                Dags att höja ribban lite grann!!

                                Har man sett de bilder som Cutekid har lagt ut på denna sida så bör man nog inte komma med en massa onödiga påhopp.
                                Han har nog sett en hel del troffar och har antagligen en mycket god kunskap om ämnet.

                                Schupkes bibel är mycket bra och har man inte den så kan det vara en god ide att fundera på att köpa den.
                                Senast redigerad av Stephan E; 04 August 2007, 19:54.
                                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...