Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    Ursprungligen postat av Stephan E
    Dags att höja ribban lite grann!!

    Har man sett de bilder som Cutekid har lagt ut på denna sida så bör man nog inte komma med en massa onödiga påhopp.
    Han har nog sett en hel del troffar och har antagligen en mycket god kunskap om ämnet.

    Schupkes bibel är mycket bra och har man inte den så kan det vara en god ide att fundera på att köpa den.
    Handlar inte om påhopp.. Men, det e ok att säga att art namnet e ett annat än handelsnamnet.. MEN; det e inte BARA det namnet som e rätt utan båda eller hur?? Sedan e det faktiskt inte det som min fråga handlade om, och om han har någon info anngående det som jag undrade om e jag idelt öra. Men handlar det om att försöka att visa sin egen kunnskap genom att försöka "trycka" ner anndra så e det FEL!!!!! Spelar ingen roll hur många troffar han sett, han e ändå på fel linje eftersom jag inte ville ha reda på något annat än det jag frågade.... Ifrågasätter inte hans kunskap, MEN...... det e inte alltid ETT NAMN som e rätt! Men om han nu vet så mycket så kan jag kanske få hjälp på min fråga istället för att få en biologi lektion...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

      Låter lockande kalle då de är snygga men jag e på jakt efter lite större fisk 7cm+. Tycker det är lite roligare och köpa stor fisk direkt som leker och kan ge lite avkastning. Mina VF ilangi som jag köpte för ett tag sen leker som f.. och då tycker jag det kan vara värt o betala lite mer för vuxen fisk. Hur går det med lokalen kalle?

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av Oden70
        har skrivit på forumet och frågan jag ställer mig e::::::: Finns det flera tropheus brichardi Malagarasi än mina i Sverige??? Om någon vet detta så e jag väldigt intresserad av att utöka min grupp ungfiskar med ca 15 st..... Hoppas att ni på troffe tråden kan hjälpa mig! Den jag har e Malagarasi och inte Brichardi Maswa så det e x-tremt viktigt att det blir rätt fisk!!
        Jag tror de hade såna på herkules zoo i göteborg. Jag tycker de såg ut precis som de bilder cutekid länkade till iaf.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          Det stämmer nog att de hade karago där för ett par veckor sedan. De hade även 7 brichardi ulwile som jag ångrar att jag inte köpte till mina 4.

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Jag tror de hade såna på herkules zoo i göteborg. Jag tycker de såg ut precis som de bilder cutekid länkade till iaf.
            Det var exakt denna hjälp som jag hoppades få på denna tråden. Sen e det inte fel att få reda på att fisken har FLERA namn! Men det e bara bonus!!
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

              Ursprungligen postat av Oden70
              Det var exakt denna hjälp som jag hoppades få på denna tråden. Sen e det inte fel att få reda på att fisken har FLERA namn! Men det e bara bonus!!
              Nu så hade dom inte så många tyvär... kanske 5st typ... runt 7cm kanske men de kanske kan fixa fler från den de köpt de de redan har hemma nu.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                Kent i Tyringe hade nog ca 40 st ungdjur i Maj, det kan ju vara värt och kolla upp.

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Nice robban!
                  Några ser helt ok ut där Ett råd bara nu när du köpt ilangi! Var noga med att absolut inte ge ilangin något foder som innehåller astaxantin då de blir rödare i färgen o blir som chilanga i stället.
                  Är med lite nyfiken på vad du har för belägg för ditt påstående

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    Oden! Här kommer svaret du efterfrågade: Kent i Nol har enligt hans hemsida:

                    Tr. Yellowband Karago 69:-st F1



                    Synd att du har blivit varnad för mig och att du tror att jag vet allt. Tyvärr vet jag inte allt men jag lär mig något om tropheus och petrochromis varje dag. Ofta genom att diskutera och bolla problem på olika utländska forum samt läsa böcker. Den kunskap jag besitter i ämnet har jag samlat på mig under flera år, kanske något av en skada men har man en gång fastnat i träsket kan man inte komma ifrån det.

                    Som Stefan E säger .. köp Schupkes bok om tropheus, mycket intressant läsning i den.

                    Bright Blue: Lokalen är på gång, vi velar just nu om vilken lokal som är bäst. Idag har vi donat med några kar till fisken som kommer in nästa vecka från tyskland.

                    Det finns bilder på mina kasakalawe på nya hemsidan.

                    Mvh
                    Senast redigerad av Cutekid; 04 August 2007, 23:49.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

                      Visst är det fruktansvärt sjukt med ett handelsnamn och ett populär namn
                      särskilt tex kingzisi går du in i en butik och vill köpa en sådan så kommer du säkerligen hem med en pulpican

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        Oden! Här kommer svaret du efterfrågade: Kent i Nol har enligt hans hemsida:

                        Tr. Yellowband Karago 69:-st F1



                        Synd att du har blivit varnad för mig och att du tror att jag vet allt. Tyvärr vet jag inte allt men jag lär mig något om tropheus och petrochromis varje dag. Ofta genom att diskutera och bolla problem på olika utländska forum samt läsa böcker. Den kunskap jag besitter i ämnet har jag samlat på mig under flera år, kanske något av en skada men har man en gång fastnat i träsket kan man inte komma ifrån det.

                        Som Stefan E säger .. köp Schupkes bok om tropheus, mycket intressant läsning i den.

                        Bright Blue: Lokalen är på gång, vi velar just nu om vilken lokal som är bäst. Idag har vi donat med några kar till fisken som kommer in nästa vecka från tyskland.

                        Det finns bilder på mina kasakalawe på nya hemsidan.

                        Mvh
                        Det är väll bra att folk blir varnade tycker det borde finnas en skala från 1-10 på hur pass tropheus skadad man är i medlems proffilen

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          Kul att det hettar till lite i den annars grå och långrandiga Troffetråden.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • pontus
                            Användare
                            • October 2003
                            • 514

                            astaxantin ,rätta mig om jag har fel, men som många har skrivit i tråden innan, så blir inte fisken "rödare" bara den röda färgen får dom spår ämnen som den behöver för att utväcklas , dvs om du har en gul guppy så kommer den inte att bli röd av astaxantin.

                            chilanga,ilangi, "real ilangi" ilange orange,etc, kalla det vad man vill, som jag har fått höra av dom som fångar dom och folk som faktiskt har haft den riktiga ilangin, så den finns knappt kvar i sjö, ni som har sett bilderna som roger persson tog på sina fiskar, eller bilden i Back to nature Tanganyika ciklider S.116 om någon har ilangi som ser ut så så kan ni ta kontakt med mig , för då är jag intresserad av yngel, men vad jag har hört så finns den stammen knappt kvar.samma sak med den som kallas för chilanga.

                            mvh/ pontus

                            ps nya firrar på ingång Petrochromis sp.kasumbe rainbow cape mpimbwe,
                            det komer bilder när dom är hemma i burken ;D
                            ds
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • February 2003
                              • 527

                              Tycker att det finns flera fotobevis här på Troffetråden att det finns gula Ilangi så vad är nu detta för dravel?

                              Och till Oden70 använd inte så många !!!!!! och spänn av lite va
                              Det kommer annars bara att sluta med att du kanske inte får någon hjälp av ett sånt orakel som Calle i fortsättningen och det gynnar ju knappast dig.
                              Här finns ett enormt kunnande här på denna tråd men oxå en massa fjantiga påståenden än det ena än det andra,det gäller att sila detta.
                              Det finns oxå en hel del avundsjuka och kanske personen som varnade för Calle känner av en viss sådan gämtimot honom,vem vet.

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • January 2007
                                • 869

                                Ursprungligen postat av Robbe
                                Tycker att det finns flera fotobevis här på Troffetråden att det finns gula Ilangi så vad är nu detta för dravel?

                                Och till Oden70 använd inte så många !!!!!! och spänn av lite va
                                Det kommer annars bara att sluta med att du kanske inte får någon hjälp av ett sånt orakel som Calle i fortsättningen och det gynnar ju knappast dig.
                                Här finns ett enormt kunnande här på denna tråd men oxå en massa fjantiga påståenden än det ena än det andra,det gäller att sila detta.
                                Det finns oxå en hel del avundsjuka och kanske personen som varnade för Calle känner av en viss sådan gämtimot honom,vem vet.
                                Bryr mig inte så mycket om vad folk säger och tycker om varandra, e väl i fiskvärlden som världen i övrigt....... kan inte älska alla! Det e ens personliga uppfattning om folk som e det viktiga, och den uppfattningen som man själva skapar e 1000 gånger dättre än den man får reda på av anndra.
                                Senast redigerad av Oden70; 05 August 2007, 09:32.
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...