Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

    Ursprungligen postat av ozric

    Vad är det som säger att en affär som kränger VF av en variant som inte har fångats på säg 5-8 år inte skulle ha rent mjöl i påsen? Kan ju ha varit en privatodlare som lämnat in dem av diverse orsaker där helt enkelt...
    Vad som talar imot detta är väl i så fall att fiskarna inte var större än 7-10 cm och att dom även hade haft mindre (5-7 cm) som blev sålda när vi var där.
    Även dom som finns i Airfish´s stocklist är ju modellen mindre

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      Finner detta oroväckande att det alltså finns många affärer i tyskland (säkert många andra ställen med) som kanske säljer fisk som vf vilka alltså kanske inte är vf. Detta kan ju bero på att någon högre upp i ledet som "råkar" sälja dom vidare som vf... Tror man får fara ner å fånga fisken själv så man är på den säkra sidan

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        Ursprungligen postat av ozric
        Jag har den åsikten att man skall vara väldigt väldigt försiktig att ta dessa anklagelser eller insinuationer vid sin mun om man inte har väldigt fett om benen sas.(och föra sådant vidare bara för man hört att ANDRA har HÖRT, det är ju i klass med Se&Hör).
        Har har också haft mina dubier och misstankar om det ena och det andra men det har gällt andra saker och aldrig Vf-frågan hos säljare.

        Vad är det som säger att en affär som kränger VF av en variant som inte har fångats på säg 5-8 år inte skulle ha rent mjöl i påsen? Kan ju ha varit en privatodlare som lämnat in dem av diverse orsaker där helt enkelt...

        Titta på alla vf kiriza och pemba som säljs .. hur stora är dom 5-6 cm. Det är väldigt sällan man ser fisk som säljs som vf som är stora exemplar.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Mm, jag har sett Vf Bemba (några år sen iofs) och Kiriza,senast hösten 06. De var gott och väl bortåt 10-11 cm och såg verkligen VF utifrån min erfarenhet. Däremot dammodlade (SO) sp Black får ofta en lite trist avlång kropp och litet huvud. Aldrig sett sådan fisk "live" i affär kallad VF.

          Oavsett "rätt eller fel" så är det mkt tunn is man klampar på med sådana här uttalanden. Jag persoligen försöker att bilda egen uppfattning utifrån mina egna erfarenheter utav vad som e VF ,so eller privatodlat. Kan va möjligt att jag blivit blåst nån gång av nån privatodlare men isf har dessa fiskar dragits på ett sätt som inte jag än har kommit på för att få skallarna så stora och runda och med en ståtligt hög kropp,som annars bara (oftast) VF Tropheus har.
          Om det nu verkligen är så att det finns butiker som säljer dammodlat eller privatodlat som VF, vad är det som säger att DE inte gör det i god tro??

          Vad som jag tycker det annars är alldeles för tyst om är nya varianters uppkomst och dess prissättning. Orkar inte ta upp det igen men de jag har pratat med om detta,har även hävt ur mig det här på forumet, vet vad jag menar. Tex Nkonde & Chilambo. Den "problematiken" uppstår ju iaf inte i butikerna kan jag tro.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • akva99
            Användare
            • September 2005
            • 527

            aquarium malawi har bara fått in en sändning med vf kiriza och bemba
            under alla år de hållit på. om jag inte har fel var det 360 st kirizor och de var stora. inga 5-6 cm där inte.jag har svårt att tänka mig att de skulle ljuga.de hade även so-odlade hemma som man kunde jämföra med och det var skillnad
            på huvudet dess form.de finns nog en hel del av dessa kvar.hörde för inte så länge sedan att några vf kirizor från rp´s gamla grupp lever.
            tror att man skall vara väldigt försiktig med dessa utalanden.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              Då var vår fisk hemma från tyskland. Fyra tyskar hade trotsat värmen och tagit på tur. Först åkte de till Danmark och sedan vidare till Jörgen i Landskrona där vi mötte upp. Fisken skickades till rostok igår från Hesse akvaristik och plockades upp av tyskarna för att sedan köras till oss i Landskrona. Vi begav hos hem och öppnade lådorna med spänning, som ett barn på julafton. All fisk var klockrent och ordenligt packade och var i fin form. Så nu går det 15 Petrochromis trewavase och 30 Tropheus sp. Kabimba "canary cheek" i karen.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                kul! så nu har du dina "precious" Canary Cheek igen ska bli kul att se bilder på dom
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • steveharris
                  Användare
                  • September 2003
                  • 243

                  ja Calle, nu väntar vi bara på bilderna....
                  Patrik

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    Jag ska se om jag kan få några bilder på dem men jag åker på semester en vecka nu så det är Gunnar som sköter om dem. Somsagt, jag får se om det kan bli ngt i morgon.

                    Lite bilder hur det kan se ut när man får fisk:









                    Mvh
                    Senast redigerad av Cutekid; 08 August 2007, 20:08.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      Ahh nice kul med ny fisk! ska bli kul o se bilder på petrosarna de är ju lite coola i sin groteska munöppning o storlek
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        nu fick jag köpa fisk-abstinens,hehe.., mest nyfiken på "Canary Cheek" men även Trewavasae, dom ja sett har varit så varierande i framförallt färg men vissa har varit supersnygga
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          Bifogar en bild på två av mina bärnstensyngel. Själv tycker jag att de har fin form. Vad tycker ni andra troffeproffs? De är cirka 3 centimeter långa. Nästa vecka får jag hem mitt 375 och 20 Dubbar som skall gå tillsammans med mina 11 bärnstenar. Jippi!!
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • March 2007
                            • 1825

                            Min Lufubu. Man ser nästan färgerna men inte riktigt ändå. De är lite bättre på riktigt.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                              Bifogar en bild på två av mina bärnstensyngel. Själv tycker jag att de har fin form. Vad tycker ni andra troffeproffs? De är cirka 3 centimeter långa. Nästa vecka får jag hem mitt 375 och 20 Dubbar som skall gå tillsammans med mina 11 bärnstenar. Jippi!!
                              va jag kan se ser de ok ut, ja tror att när de är lite större,typ 4-6cm så ser man mer hur de artar sej
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

                                Några Ilangi foton med lånad Canon EOS 350
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...