Frågelåda För allt inom foto.
Kollaps
X
-
Vem är det som ska fotografera då? Eftersom han är professionell fotograf så är det ju bra reklam för honom om du namnger honom... -
Gäst svaradeHej!
Hej!
Jag har fått ett fullblodsproffs och ta lite bilder på mina diskus ska sen lägga upp dom han är frilansfotograf och har jobbat yrkemässigt i över 40 år han har haft utställningar runt om i europa och även sverige samt USA han är en god vän till oss 1971 kallades ah landets bästa fotograf enligt Bonniers bokförlag så nu får han fota diskus som sen kommer upp.Mvh Ann-Mari PS Härligt och ha en vän som har detta med foto i blodetLämna en kommentar:
-
Du sparar inte många kronor på att importera själv.
Skicka ist med en bekant pengar till USA som kan köpa varan åt dig, be personen skicka hem kartongen ihopvikt i en annan kartong (om du nu vill behålla den) O lägga objektivet i sin egen fotoväska, så de ser använt ut. Då slipper du tull/skatt osv.Lämna en kommentar:
-
Laesk
Har tvärr ingen bekant som ska till staterna. Ville bara få en bild av vad det kunnat ha kostat att beställa därifrån och det blev inte mycket billigare som du skrev.. Så det blir att jaga beg (när jag har pengarna i handen)Senast redigerad av cikliden_90; 07 October 2007, 11:36.Lämna en kommentar:
-
Därför jag förespråkar om att alltid köpa objektiv begagnade!Lämna en kommentar:
-
Du sparar inte många kronor på att importera själv.
Skicka ist med en bekant pengar till USA som kan köpa varan åt dig, be personen skicka hem kartongen ihopvikt i en annan kartong (om du nu vill behålla den) O lägga objektivet i sin egen fotoväska, så de ser använt ut. Då slipper du tull/skatt osv.Ett objektiv eller hus ska egentligen tullas har jag hört.
Lämna en kommentar:
-
Skicka ist med en bekant pengar till USA som kan köpa varan åt dig, be personen skicka hem kartongen ihopvikt i en annan kartong (om du nu vill behålla den) O lägga objektivet i sin egen fotoväska, så de ser använt ut. Då slipper du tull/skatt osv.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Har en fråga angående import av objetiv från USA.
Priserna där på objektiv är ruggigt låga. Men vad kostar det cirka att få det skickat till sverige?, hur hög är importskatten? och hur betalas den?Lämna en kommentar:
-
Tackar..ska försöka få tag på nå´t av programmen och testa...Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Finns det något bra program man kan använda för bildvisning/granskning av RAW-filer i AdobeRGB så dessa visas med "rätt" färg på skärmen ?Lämna en kommentar:
-
Ja ett makro med f2.8, eftersom D40 saknar autofokusmotor i kamerahuset måste den finnas i objektivet. Då finns det tyvärr bara två olika alternativ för tillfället Nikon 105/2.8 eller Sigma 150/2.8. Ett billigare alternativ är att köpa ett begagnat makro och fokusera manuellt, Nikons 60/2.8 är superskarpt och brukar finnas begagnat för 3000:-, den äldre varianten utan autofokus 55/2.8 är lika bra optiskt och den kan man hitta riktigt billigt.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeDåliga kontraster kan göra att autofokus får svårt att låsa. När det gäller objektiv så kan man väl säga att ljusstarkare objektiv generellt ger snabbare och mer exakt autofokus.
Svarta fiskar kan vara svåra att få bra exponerade, det kan ibland bli bättre om man underexponerar 0.3 steg. Använd gärna också centrumvägd- eller spotmätning för att styra exponeringen efter fisken och inte efter omgivningen.Lämna en kommentar:
-
Jahå nu har jag fotat ett tag med min Nikon D40 och är väl på det hela mycket nöjd. Där jag stött på problem är att få fokus på fisk som går i akvarier med ojämnt ljus. Samt att få bra detaljåtergivning på kolsvart fisk. Går dessa problem lösa med andra objektiv? Och så fall vilka objektiv är att rekomendera? Hoppas jag utryckt med tydligt nog och inte blandat ihop begrepp
Svarta fiskar kan vara svåra att få bra exponerade, det kan ibland bli bättre om man underexponerar 0.3 steg. Använd gärna också centrumvägd- eller spotmätning för att styra exponeringen efter fisken och inte efter omgivningen.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: