Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• vigga
    Gäst svarade
    Bra initiativ Decimus 1
    jag är också nybörjare på fotografering.
    Har precis köpt en canon 400d och tänkte köpa ett till objektiv.

Funderar på skillnaden mellan 70-200 och 70-300 objektiv.
    Vad är vettigt för mig att köpa? Är inte gjord av pengar men har hittat ett
    Canon EF 75-300/4-5,6 III DC till hyfsaqt pris . Vad tror ni om det?

Lämna en kommentar:

• dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av Frudde
    Blixt och manuella inställningar krävs för att öka bländrare så mycket som behövs. Eftersom skärpedjupet minskar ju närmare närgränsen du ligger (eg. större förstoring) så är detta ett litet gissel med macrofoto. Bländaren skulle kanske behöva ligga över 16 för att få någon centimeters närgräns iaf. Så på kameran, använd manuell eller bländarautomatik, A-läge. variera bländaren mellan 16-32 eller nått sånt. Testa och titta på bilderna.
    Jag är själv sugen på ett macro-objektiv för lite akvariefoto, men läser man det här blir man lite rädd. Då känns det som att blixt är i det närmaste ett måste?

Om man ska ha en bländare på nånstans mellan 16 och 32, så blir ju slutartiderna ohanterligt långa i akvariebelysning om man inte har en rejäl blixt...

Eller ska man sitta typ tre meter bort från akvariet för att få hyfsat skärpedjup?

Lämna en kommentar:

• dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?
    Nu har Frudde redan svarat, men på fotosidan.se finns massor med bra läsning, inklusive recensioner:

Lämna en kommentar:

• Cissi
    svarade
    Då måste jag fråga vad folk kör med för inställningar, ISO, bländare, slutartid mm?
    Använder alla macro-objektiv?

Lämna en kommentar:

• Frudde
    svarade
    Decimus: Enkelt svarat JA! Sen är det en liten övervägning. Man kan få den nyare 70-200 för i stort sett samma pengar idag, kanske 500-1000 mer.. Så den egentliga frågan är: vill du ha ett svart eller ett vitt objektiv? Lite läsning om det. http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_28/index.htm

drd: Blixt och manuella inställningar krävs för att öka bländrare så mycket som behövs. Eftersom skärpedjupet minskar ju närmare närgränsen du ligger (eg. större förstoring) så är detta ett litet gissel med macrofoto. Bländaren skulle kanske behöva ligga över 16 för att få någon centimeters närgräns iaf. Så på kameran, använd manuell eller bländarautomatik, A-läge. variera bländaren mellan 16-32 eller nått sånt. Testa och titta på bilderna.

Mvh.
    Fredric

Lämna en kommentar:

• drd
    svarade
    Och min första fråga är hur kan man öka skärpedjupet vid macrofotografering ?

Köpte ett canon efs 60 mm macro nyligen men får inte till det rigtigt superskarpt mer än precis nån yttersta millimetern på grejerna jag plåtar.

Vad ska man köra för inställningar på kameran för att ändra tro ?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    startade ett ämne Frågelåda För allt inom foto.

Frågelåda För allt inom foto.

Tänkte att man kunde starta en tråd för nybörjare som experter där man kund ställa stora som små frågor, och de som känner sig manade kunde få svara på frågor kring fotografi,kameror, objektiv, ja kort å gott allt inom foto.

Så jag slänger fram första då,

Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?

Mvh

*Edit,- en annan anledning är att jag kännde at jag tog över Deelays tråd om sitt inköp, med mina nybörjarfrågor, sorry D.
Arbetssätt...