Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Frågelåda För allt inom foto.

    Tänkte att man kunde starta en tråd för nybörjare som experter där man kund ställa stora som små frågor, och de som känner sig manade kunde få svara på frågor kring fotografi,kameror, objektiv, ja kort å gott allt inom foto.


    Så jag slänger fram första då,

    Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?


    Mvh


    *Edit,- en annan anledning är att jag kännde at jag tog över Deelays tråd om sitt inköp, med mina nybörjarfrågor, sorry D.
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Och min första fråga är hur kan man öka skärpedjupet vid macrofotografering ?

    Köpte ett canon efs 60 mm macro nyligen men får inte till det rigtigt superskarpt mer än precis nån yttersta millimetern på grejerna jag plåtar.

    Vad ska man köra för inställningar på kameran för att ändra tro ?
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Frudde
      Användare
      • januari 2006
      • 12

      #3
      Decimus: Enkelt svarat JA! Sen är det en liten övervägning. Man kan få den nyare 70-200 för i stort sett samma pengar idag, kanske 500-1000 mer.. Så den egentliga frågan är: vill du ha ett svart eller ett vitt objektiv? Lite läsning om det. http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_28/index.htm


      drd: Blixt och manuella inställningar krävs för att öka bländrare så mycket som behövs. Eftersom skärpedjupet minskar ju närmare närgränsen du ligger (eg. större förstoring) så är detta ett litet gissel med macrofoto. Bländaren skulle kanske behöva ligga över 16 för att få någon centimeters närgräns iaf. Så på kameran, använd manuell eller bländarautomatik, A-läge. variera bländaren mellan 16-32 eller nått sånt. Testa och titta på bilderna.

      Mvh.
      Fredric


      Mvh. Fredric

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Då måste jag fråga vad folk kör med för inställningar, ISO, bländare, slutartid mm?
        Använder alla macro-objektiv?
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Ursprungligen postat av Decimus
          Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?
          Nu har Frudde redan svarat, men på fotosidan.se finns massor med bra läsning, inklusive recensioner:

          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Ursprungligen postat av Frudde
            Blixt och manuella inställningar krävs för att öka bländrare så mycket som behövs. Eftersom skärpedjupet minskar ju närmare närgränsen du ligger (eg. större förstoring) så är detta ett litet gissel med macrofoto. Bländaren skulle kanske behöva ligga över 16 för att få någon centimeters närgräns iaf. Så på kameran, använd manuell eller bländarautomatik, A-läge. variera bländaren mellan 16-32 eller nått sånt. Testa och titta på bilderna.
            Jag är själv sugen på ett macro-objektiv för lite akvariefoto, men läser man det här blir man lite rädd. Då känns det som att blixt är i det närmaste ett måste?

            Om man ska ha en bländare på nånstans mellan 16 och 32, så blir ju slutartiderna ohanterligt långa i akvariebelysning om man inte har en rejäl blixt...

            Eller ska man sitta typ tre meter bort från akvariet för att få hyfsat skärpedjup?
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • vigga

              #7
              Bra initiativ Decimus 1
              jag är också nybörjare på fotografering.
              Har precis köpt en canon 400d och tänkte köpa ett till objektiv.

              Funderar på skillnaden mellan 70-200 och 70-300 objektiv.
              Vad är vettigt för mig att köpa? Är inte gjord av pengar men har hittat ett
              Canon EF 75-300/4-5,6 III DC till hyfsaqt pris . Vad tror ni om det?

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Och min första fråga är hur kan man öka skärpedjupet vid macrofotografering ?

                Köpte ett canon efs 60 mm macro nyligen men får inte till det rigtigt superskarpt mer än precis nån yttersta millimetern på grejerna jag plåtar.

                Vad ska man köra för inställningar på kameran för att ändra tro ?
                Vad kör du för bländare? Vid 2.8 får du inte många millimeters skärpedjup på en liten fisk på nära håll
                Tony Englund

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  #9
                  Tack Vigga!

                  Hur tycker du din 400 D är hitils? hur länge har du haft din?

                  Funderar åsså på ett köpa till objektiv men sen så fick jag mkt goda råd av zaphi, (tack!)
                  om att man kanske kan vänta litet å se vilka sorters kort som man tar och vad för typ av foton man vill ta och köpa objektiv utefter det..


                  Själv så skall det inhandlas en 400D i efter middag så jag komemr förmodligen ägna hela kvällen åt att pilla på den å försöka fota allt möjligt. men sepc mina intressen, min sambo och mina fiskar

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 961

                    #10
                    tonyy, vad är det som bestämmer skärpedjupet,?

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #11
                      en grundläggande sak vid akvariefoto är att man oftast har på tok för lite ljus i burken.
                      man kan använda blixt förvisso men jag personligne undviker detta då det ofta vattnar ur färgerna och ger allmänt konstiga bilder.
                      Med digitalkamera kan man använda extra lampor av billig sort och sedan justera vitbalansen så man slipper gulsticken.

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Decimus
                        Är Canon EF 80-200/2,8 L ett bra objektiv?
                        Ja absolut!




                        Ursprungligen postat av Cissi
                        Då måste jag fråga vad folk kör med för inställningar, ISO, bländare, slutartid mm?
                        Använder alla macro-objektiv?
                        Jag har inte fotat fisk på ett tag, men nej jag har inte macro. Då jag fotat fisk har jag använt Tamron 28-75/2,8 mestadels...
                        Om du ska fota fisk utan blixt, behövs korta slutartider (för bra skärpa) t.ex. 1/100 - 1/250 å lågt bländarvärde t.ex. 1,8 - 2,8 .. + hög ISO 800-1600, funkar väl med ISO400 me om man kör bländare 1,8


                        Ursprungligen postat av dinajel
                        Om man ska ha en bländare på nånstans mellan 16 och 32, så blir ju slutartiderna ohanterligt långa i akvariebelysning om man inte har en rejäl blixt...

                        Eller ska man sitta typ tre meter bort från akvariet för att få hyfsat skärpedjup?
                        Ja om du är ute efter djupt skärpedjup, t.ex. fotar en fisk snett framifrån å vill få hela fisken skarp, då är de blixt som gäller!
                        Sitta långt ifrån har inget med skärpedjup att göra


                        Ursprungligen postat av vigga
                        Funderar på skillnaden mellan 70-200 och 70-300 objektiv.
                        Vad är vettigt för mig att köpa? Är inte gjord av pengar men har hittat ett
                        Canon EF 75-300/4-5,6 III DC till hyfsaqt pris . Vad tror ni om det?
                        Kolla prisskillnaderna, så förstår du nog att de har med kvalité att göra. Dels objektivets byggkvalité, och dess givande bildkvalité.
                        Men ja typ alla 70-300 , 75-300 brukar ha bra kvalité för dom pengarna.

                        Billiga objektiv är inte 100% bra i ändzoomlägena eller va man ska kalla de, t.ex. då 70mm eller 300mm på ett sånt du skrev. Då kanske man får ligga på 85 - 270 ist. (fast en vanlig svensson brukar inte se nån skillnad på sånt om man då inte ska skriva ut bilden på 100*70cm fotopapper osv

                        Sen är de skillnad på dyra å billiga objektiv hur dom hanterar motljus, om du t.ex. fotar en solnedgång eller nått annat i snett motljus, så kan du få "blänk" i bilden, (se nedan)
                        (fotat med mitt "billiga vidvinkelobjektiv" Sigma 10-20/4-5,6 - runt 4500kr

                        edit: fast de kan bli rätt effektfullt med blänk i bilden me, om de kommer på rätt sätt, bilden längst ner:
                        Senast redigerad av Laesk; 29 december 2006, 12:59.
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Decimus
                          tonyy, vad är det som bestämmer skärpedjupet,?
                          Jag heter Lennart... men de har med bländaren att göra

                          Kort skärpedjup = lågt tal = t.ex. 2,8

                          Långt/djupt skärpedjup = högt tal = 8 å uppåt


                          Se bländaren som ett hål som släpper in ljuset.

                          Vid lågt tal, är bländaren stor, dvs stort hål som släpper in ljuset.
                          Å högt tal, är bländaren mindre. Litet hål som släpper in ljuset.
                          Senast redigerad av Laesk; 29 december 2006, 12:10.
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av drd
                            Och min första fråga är hur kan man öka skärpedjupet vid macrofotografering ?
                            Skärpedjupet är extremt litet vid macrofotografering. Ju strörre avbildningsskala man har desto mindre blir skärpedjupet. Detta är något som oftast ses som positivt vid närbildsfotografering eftersom man vill få diffusa bakrunder utan detaljer. Vid fiskfotografering med rörliga motiv kan det vara lite trixigt.

                            En bra artikel i ämnet: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

                            Här är tydliga och bra exempel på skärpedjup med olika bländare och avbildningsskalor: http://www.nikonforum.se/readarticle.php?article_id=23
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Ante
                              Användare
                              • november 2002
                              • 571

                              #15
                              experimentera med bländare och slutare systematiskt på ett objekt så lär man sig hur det fungerar med skärpedjup osv. och man får en känsla för det hela vad det lider.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...