P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #76
    Om det har uppstått kornsingar pga introduktionen vet jag inte - däremot så har några av de ursprungliga arterna vid "akvariet" trängts undan av de introducerade och nästintill utrotats

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #77
      Intressant. Igen. Måste då backa lite. Jag slänger ur mig lite grejer väl fort ibland men man kan ju inte veta mer än man vet. Hade aldrig hört talas om "the aquarium" eller de eventuella effekter ni beskriver.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #78
        Ursprungligen postat av Micke
        Det låter som en skröna. Med tanke på att man måste lägga ner en massa arbete på vattenbyten flera gånger om dagen för att hålla nere temperaturen i vattenbehållarna så tror jag inte att man håller mer fisk än nödvändigt. Fångsten bedrivs också i liten skala och brukar vara riktad mot vissa arter.
        "Inte mer fisk än nödvändigt samt inriktad mot vissa arter." Kan inte det styrka skrönan, "släng tillbaka icke önskvärda fångstfirrar i sjön på båtfärden hem", istället för att kullkasta den lika gärna?

        Hur går fångsten egentligen till? Ligger fångstbåtar ute i flera dagar? Används nät?
        Senast redigerad av Havs; 30 oktober 2006, 05:34.
        Min zoon

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #79
          Ursprungligen postat av HazelCR
          "Inte mer fisk än nödvändigt samt inriktad mot vissa arter." Kan inte det styrka skrönan, "släng tillbaka icke önskvärda fångstfirrar i sjön på båtfärden hem", istället för att kullkasta den lika gärna?
          Hade man trålat efter fisk skulle man kunna tro det. Fisket bedrivs i liten skala, oftast med små kastnät där man plockar ut det man är intresserad av och släpper resten. Man har lite lagringsutrymme i båtarna och ska byta vatten ofta, därför sparar ogärna på en massa extra fisk.

          Ursprungligen postat av HazelCR
          Hur går fångsten egentligen till? Ligger fångstbåtar ute i flera dagar? Används nät?
          Om jag ska svara för Stuart Grant som jag har besökt så fångas fisken med kastnät eller för hand. Fångstbåtarna är normalt ute upp till två veckor. Det finns uppsamlingsstationer på flera håll runt hela Malawisjön, därifrån fraktas fångsten med färja eller bil till Kambiri Point där huvudanläggningen varifrån exporten sker.

          Se även artikeln som jag länkade till innan:
          Ursprungligen postat av Micke
          Här finns en artikel om hur Stuart Grants fångstlag arbetar:
          http://www.lakemalawi.com/collecting.htm
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #80
            Ursprungligen postat av Micke
            Hade man trålat efter fisk skulle man kunna tro det. Fisket bedrivs i liten skala, oftast med små kastnät där man plockar ut det man är intresserad av och släpper resten. Man har lite lagringsutrymme i båtarna och ska byta vatten ofta, därför sparar ogärna på en massa extra fisk.

            Om jag ska svara för Stuart Grant som jag har besökt så fångas fisken med kastnät eller för hand. Fångstbåtarna är normalt ute upp till två veckor. Det finns uppsamlingsstationer på flera håll runt hela Malawisjön, därifrån fraktas fångsten med färja eller bil till Kambiri Point där huvudanläggningen varifrån exporten sker.

            Se även artikeln som jag länkade till innan:
            Tack för ett långt och informativt svar.
            Jag hade ingen som helst aning om att de kunde ligga ute i 2 veckor. Jag trodde mer det handlade om dagsfångstutflykter.
            Min zoon

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #81
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Har det kommit in fler sedan dessa 18? Kom det in fler senare eller är det så att de P. Demasoni vi har i Sverige nu är i princip avlade från dessa 18?

              Jag ska passa på och tillägga att jag inte är den odlaren som "Rent Vatten" refererar till, om nu någon skulle tro det i.o.m. att vi kommer från samma stad.
              jo det har kommit in fler vildfångade sedan dess,
              jag tror faktiskt att dom som åled fick in det var från pombo rocks.
              ja sen måste jag också nämna att om åled hade ensamrätt från fiskar från african diving,
              just vid den tidpunkten, men så hände något för att åled tog inte inte in några fiskar från african diving. sen pluppar en man vid namn marcus zadenius upp, (en gammal redaktör för ciklidbladet, inget ont om honom, en jätte intresserad akvarist),
              ja han tog fakiskt in del fisk mycket tropheus, även andra vilfångade malawiciklider som var ovanliga.
              ja sen kommer jag till ursprunget på tråden, marcus tog in vildfångade demasoni, men som han sa dom har bättre och rakare band än dom från pombo rocks.
              och jag kan faktiskt hålla med om att dom är ett strå vassare dom från ndumbi, framförallt har dom bredare band, sedan är honorna stabilare när det gäller att få raka ränder.
              och en liten parentes det var faktiskt lite roligt när jag kent från nols ciklidhobby och roger persson en tropheus fantast från eskilstuna samlas på landvetters flygplats, när markus ordnar alla papper, och vi lyfter och kollar alla nya ciklider som kommit till lilla svedala.
              sedan varför jag tror att mina demasoni som jag köpte då kommer från ndumbi.
              jo för att marcus hade pratat om en ny fisk som kallades red top ndumbi
              den skulle var en sensation,
              ja dom var grymt granna med den goa bläzen.
              men dom var totalt osäljbara som bruna som yngel sedan plus att det blev mest honor gjorde inte saken bättre. mvh janne

              Kommentar

              Arbetssätt...