P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

    Jag har sett en del Demasoni med "defekta" band på sista tiden. Två lodräta band som går ihop till ett V eller Y, oftast bara på ett ställe på fisken.
    Hur skall vi se på sådana Demasoni? Är det fiskar som borde gallras ut av odlare, så att de inte kommer ut i handeln? Vad tycker ni?

    Vad beror det på, att dessa fiskar dyker upp i handeln? Inavel eller ser de ut så i malawisjön också eller ....

    Frågan kan väl få gälla fler arter, men det är just P. Demasoni jag studerat lite extra på sista tiden.
    Min zoon
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Jag kom över 15 demasoni för en hundring en gång som hade vågrätta linjer också, efter ett tag tog jag mitt förnuft till fråga och slängde dem. Sådana linjer som du beskriver Malplacerad förekommer nog även i naturen (även på fler arter)kan jag tänka mig, vore konstigt om alla hade kanonband där i sjön. Om vi ska börja urvalsodla demasoni kan det nog vara en bra ide och plocka ur dessa individer, men om det är nödvändigt är jag inte säker på. Om dessa fiskar finns i sjön, vilket jag tror så är det väl inte omöjligt att det kommit med några med dessa band vid fångsten.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3


      Här är en gogglesbild som visar lite av det jag menar. Linjerna kan gå ihop ännu mer, än vad denna bild visar , iaf på exemplar som jag sett.

      Å en till:

      Senast redigerad av Havs; 06 september 2006, 07:10.
      Min zoon

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Personligen tror jag inte det rör sig om inavel men när man väl har börjat störa sig på en fisk som har en defekt så brukar det alltid sluta med att jag slänger dem.

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Personligen tror jag inte det rör sig om inavel men när man väl har börjat störa sig på en fisk som har en defekt så brukar det alltid sluta med att jag slänger dem.
          En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            En renrasasig art kan väl ha defekter ändå?tex. sämre färgteckning. Det kan ju vara en avvikelse som kommer ifrån inavel men jag säger bara min personliga uppfattning och jag har inget som det grundar sig på bara att jag tror att det finns fisk i sjön som inte har 100%iga band/ränder tex. Tropheus i Tanganyikasjön, där har absolut inte alla bra band.

            Mvh/BB

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av rent vatten
              En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.
              Det beror på vad vi menar med defekt. Bandens dragning lär knappast påverka hur demasonis klarar sig i sjön och därför kan anlaget leva vidare och för fisken är det inte en defekt, utan enbart för oss akvarister.

              Urvalsodling, kanske det, men jag känner mig lite skeptisk till att urvalsodla en fisk enbart på ränderna. Risken är stor att man stirrar sig blind på banden och förlorar genetisk mångfald hos arten vilket på sikt kan göra den känsligare för sjukdomar, få svårare att leka osv.
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                Det beror på vad vi menar med defekt. Bandens dragning lär knappast påverka hur demasonis klarar sig i sjön och därför kan anlaget leva vidare och för fisken är det inte en defekt, utan enbart för oss akvarister.

                Urvalsodling, kanske det, men jag känner mig lite skeptisk till att urvalsodla en fisk enbart på ränderna. Risken är stor att man stirrar sig blind på banden och förlorar genetisk mångfald hos arten vilket på sikt kan göra den känsligare för sjukdomar, få svårare att leka osv.
                Jag funderade en del på vilket adjektiv jag skulle använda i min frågeställning. Det blev "defekt" till slut, kanske inte det bästa, men så blev det.

                Är det för att jag frågar speciellt om P. Demasoni som du är skeptisk till urvalsodling, iom att det sägs att det bara finns några hundratals Demasoni i naturen och att vi knappast kommer att få några nya VF?

                Åminstone förr var akvarister i allmänhet kritiska till t.ex. dåliga ränder på M. Auratus.
                M. Auratus går ju också att köpa VF för en billig penning, vilket innebär att ......ja blir det någon skillnad på hur vi skall se på det hela?
                Min zoon

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag skulle ta bort individer med "otypiskt" utseende fran lekgrupper. Det ger inte alls samma genetiska "flaskhals" som att endast odla pa tva individer som trots allt ar vad de alra flesta gor.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Om jag står i zoo butiken och ska handla så lämnar jag förståss kvar dom med dåliga band. Man vill ju alltid få hem dom finaste exemplaren.
                    Det finns väl knappast någon anledning att odla på sådana fiskar heller. Det är ju liksom sporten med odling, att få fram så fina individer som möjligt.

                    Sen vad som är rätt eller fel??????????
                    Senast redigerad av tege; 06 september 2006, 12:05.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Det är visst tänkbart att bandens placering har betydelse för fiskens förmåga att hitta partner i Malawisjön. Jag skulle själv tillochmed anse det troligt att ett viktigt kriterie för vilken partner de väljer, i vilt tillstånd, är just teckningen.

                      Jag skulle personligen inte avla på fiskar med asymmetrisk teckning.

                      Nån nämnde demasonis med horizontella band... om jag såg det skulle jag personligen misstänka att det var en hybrid.

                      Kommentar

                      • Loket65
                        Användare
                        • september 2003
                        • 176

                        #12
                        Mina erfarenheter säger mig att:
                        Jag har en VF flavus hane med perfekta band som har givit ett tiotal hanyngel (av totalt ett 50 tal hanar) med "ihopgående" band.
                        Jag har även en Zebra slim Mbamba bay hane med "ihopgående" band som på ett hundratal yngel inte har givit ett enda hanyngel med hopgående band.
                        Den som äter lever får sej
                        *Magnus*

                        http://www.orumsnygard.se

                        Kommentar

                        • Anna Österman
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 282

                          #13
                          Det jag egentligen ville säga med mitt inlägg var att vi ska vara försiktiga med att tro att våra egna idéer om vad som är "rätt" och "fel" alltid är samma som i naturen. ´Var man drar gränsen är upp till var och en. Jag personligen ser inget större problem med att de avbildade fiskarnas utseende men med hybridtanken i huvudet så är det ju sant.

                          Ola: Du har en poäng i att avel på endast två fiskar ger mer av en "flaskhals" än att sortera bort "otypiska" fiskar. Där drog djurvännen iväg med mig. Jag ville mest ta in aspekten med att fokusera för blint på fiskens utseende. Självklart ska avelsfisk ha bra färger och snygga band, men hälsa och beteende är minst lika viktigt i mina ögon.
                          Fiskar är vänner-inte mat!

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            ja detta tycker jag är ett intressant ämne med inavel eler inte, fördelar eller nackdelar.
                            jag har ju sysslat en del med urvalsodling genom inavel.
                            så det med hälsa och beteende inom munruvande malawi hur mäter man det.
                            jag tömmer alltid mina honor med våld, och det har aldrig påverkat mina yngel ang yngelvård, bara man ger dom tillräcklig tid att bli vuxna,
                            och sedan det med hälsa jag tror inte mina malawisar mår sämre än andras, tills någon kan bevisa motsatsen så kommer jag att fortsätta som vanligt. mvh janne

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15


                              En länk som visar att P. Demasoni kan ha iaf lite brutna band även i Malawisjön.

                              Vi kanske inte ska vara alltför petiga att gallra yngel, när även den vilda naturen uppvisar lite brutna band?
                              Senast redigerad av Havs; 27 oktober 2006, 03:04.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...