P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #46
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Om den odlare jag talar om vill vara annonym eller ej vet jag inte? Jag säger bara vad han sa till mig.Men varför är jag en som ljuger eller oseriös bara för att jag säger hans åsikt? Men det är ju dumt av mig att blanda in en som inte hänger här på forumet.Så jag tycker vi ska glömma vad jag har sagt.
    Det viktigaste är väl att bemöta påståendena som Rent Vatten refererat till att en gammal odlare sagt. Rent Vatten har ju inte köpt allt med hull och hår utan vill bara veta mer om detta.
    Eftersom odlaren inte hänger på nätet, är det väl lika bra att han får vara anonym.
    Min zoon

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #47
      Ursprungligen postat av rent vatten
      Om den odlare jag talar om vill vara annonym eller ej vet jag inte? Jag säger bara vad han sa till mig.Men varför är jag en som ljuger eller oseriös bara för att jag säger hans åsikt? Men det är ju dumt av mig att blanda in en som inte hänger här på forumet.Så jag tycker vi ska glömma vad jag har sagt.
      Jag kritiserar inte dig och dina uttalanden utan som du kan läsa i mitt förra inlägg, ifrågasätter odlarens uttalande till dig. Ännu värre hade det varit om han skrivit här i forumet.

      Sen om det är någon som undrar så hoppade jag in tråden bara för att skriva detta. Har ingen som helst kunskap om ränder på fiskar. Det är allas versioner av vad som är rätt som är kul att läsa.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #48
        Undrar just vad man behöver uppfylla för krav för att få bli kallad "gammal seriös odlare"???
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          Ursprungligen postat av deelay
          En vän till mig har VF demasoni, jag kan inte påstå att dom odlade skulle ha starkare färger... iaf inte dom jag sett. Även här finns en med ett band som går in i ett annat fast jag tycker att det är lite mer "punch" i dom VF han har mot dom odlade jag sett, himla bra tryck i kontrasterna mellan det ljusa och svarta.
          Tyvärr kan det ju i så fall vara som så att man utvalsplockat de snyggaste i sjön och exporterat just dessa. Dessa skulle i så fall innebära att kvaliten sjunker ytterligare på de som är kvar i sjön - det vore för jävligt om så är fallet.

          Dock som så ofta en rätt konstig diskussion här - anonyma personer kommer med påståenden som inte kan verifieras. Andra blir förbannade på detta etc.etc. Till slut handlar dikussionen om detta i stället för den ursprungliga fiskdiskussionen.

          I detta fall så finns det ju trots allt personer som varit på plats och med egna ögon sett hur det förhåller sig. Visst kan de ljuga, men då får man ju i så fall bevisa det. Ni kan ju fråga t.ex. Ad på nästa ciklidstämma.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #50
            Ursprungligen postat av tege
            Undrar just vad man behöver uppfylla för krav för att få bli kallad "gammal seriös odlare"???
            Att man är bortgången sedan länge.

            Jag tror att vi på forumet aldrig kan bestämma oss för att just en person är en gammal seriös odlare för vi har alla olika åsikter om vad som är rätt eller fel. Bara en sån liten sak som Janne skriver om att tömma honor kan uppfattas som oseriöst odlande. En del tycker så men en lika stor del tycker tvärtom.

            Som "informationssökande" så kläms man från många håll pga olika "rätta" metoder som "gamla seriösa odlare" sysslar med. Jag känner 3 personer som odlar på helt olika sätt, deras ambitioner är helt olika och värderingar helt olika. Det jag tror man måste förstå är att det är personer (inga faktabanker) men tror på sin sak och tycker att den är den rätta. Det är inte lätt för oss "lyssnare" att köra på en persons linje utan måste staka ut en egen väg att gå.

            Hoppas ni förstår.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ni kan ju fråga t.ex. Ad på nästa ciklidstämma.
              Kommer Ad på nästa stämma?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #52
                Nej odlarens namn bör väl hållas utanför diskussionen då personangrepp inte är tillåtana enligt forumets regler. Jag såg också "rent vattens" inlägg som en ren provokation för att få igång diskussionen, få kan väl tro på en sån konspirationsteori?

                Eller är det så det har gått till?
                Laif DeMason korsar fram en riktig kioskvältare och planterar ut den vid ett litet outforskat rev i Malawisjön. Givetvis planterar han bara ut ett litet antal så att det inte ska gå ett exportera några större mängder för att göra odlingen mera lönsam. Sen betalar han Andreas Spreinat en slant för att åka till Malawisjön och upptäcka den nya arten som blir en stor nyhet i ciklidkretsar över hela världen. Sen var det bara att odla på och tälja pengar med guldkniven.
                Vilken tur då att de inplanterade fiskarna inte fortplantade sig ohejdat och bildade en jättepopulation som Metriaclima sp. ""zebra blue" gjorde i Maleriområdet. Då hade hela affärsidéen gått i stöpet .

                Nej jag tror att det är någon som inte rent vatten i påsen här .
                Senast redigerad av Micke; 29 oktober 2006, 14:05.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #53
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Kommer Ad på nästa stämma?
                  Föredragshållarna vid nästa Ciklidstämma presenteras inte förrän senare preics som vanligt.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #54

                    Smart Micke! Jävla bra idé faktiskt.

                    Och om ciklidstämman - då vet jag.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #55
                      Ursprungligen postat av Robin
                      Kommer Ad på nästa stämma?
                      Kan tyvärr inte kolla med Ad för han är i Malawi just nu och dyker bland Ps. Demasoni
                      Men pratade tidigare med honom om att han skulle besöka mig i slutet av mars och eftersom jag skall till ciklidstämman så räknar jag då med att han hänger med dit - om han skall hålla föredrag där vet jag däremot inget om. Du får kolla upp det med Linköpings Akvarieförening

                      Eller är det så det har gått till?
                      Laif DeMason korsar fram en riktig kioskvältare och planterar ut den vid ett litet outforskat rev i Malawisjön. Givetvis planterar han bara ut ett litet antal så att det inte ska gå ett exportera några större mängder för att göra odlingen mera lönsam. Sen betalar han Andreas Spreinat en slant för att åka till Malawisjön och upptäcka den nya arten som blir en stor nyhet i ciklidkretsar över hela världen. Sen var det bara att odla på och tälja pengar med guldkniven.
                      Vilken tur då att de inplanterade fiskarna inte fortplantade sig ohejdat och bildade en jättepopulation som Metriaclima sp. ""zebra blue" gjorde i Maleriområdet. Då hade hela affärsidéen gått i stöpet .


                      TYcker att det är lite farligt att skriva så på ett forum - många som läser det kommer INTE att uppfatta att det handlar om ironi eller ett skämt utan tar det på fullaste allvar och snart kan därför ett sådant skämt bli betraktat som en sanning.
                      PÅ skämt så skrev jag i detta forum för några år sedan att man kunde tro att "papegojcikliden" var en korsning mellan en slöjstjärt och citrinellum. Ett halvår senare var detta den "sanning" som gällde - allt baserat på ett skämt av mig.
                      Så jag tycker man skall vara försiktig med att sprida denna typ av skämt - det finns de som kan/vill missförstå sådant, speciellt om det passar ens egna syften. Jag kan mycket väl tänka mig att Rent vattens anonyme odlares åsikt ifrågan är baserat på ett sådant skämt.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #56
                        Samtidigt måste uppenbara felaktiga påstående som dom från "rent vatten" och hans odlarkontakt bemötas. Annars är risken stor att en del ser deras påstående som en sanning. Jag försökte lite ironiskt visa hur ihåligt deras resonemang är för att visa att det inte kan vara möjligt.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #57
                          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                          Zaphi, jag ser inte motsättningen i det jag sa och det du beskriver. Den mening lösryckt som du citerar låter för statisk utan sitt sammanhang. Jag sa även att det inte finns någon absolut rationalitet eller exakt mätbarhet och menade med det ungefär det du beskriver i första stycket. Det finns en stor dynamik men lik förbannat bättre och sämre sätt att bete sig och se ut. Det kan variera med situationen: individ, föda, väder, predatorer etc samt ibland spelar slump eller "tur" en roll.
                          Min text är varken ett citat eller lösryckt, den är skriven av mig och med lite tanke bakom. Att den inte exakt lever upp till dina förväntningarär ju olyckligt, men ett inlägg i ett forum kan ge en ny syn på saker och ting fastän det inte är ett exakt svar på en fråga i ett tidigare inlägg. Kanske kunde min text ge någon något?
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #58
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Vilken variant är det, Pombo eller Nbumbi? Jag tycker att de är just kontrasterna som skiljer varianterna åt.
                            Pombo tror jag till 99%... det va en hel del annan fisk som dom hade fångstplats på i samma lass och dom va fångade vid just pombo... inte för att det e direkt långt mellan platserna =)
                            Kan ju vara blandat från båda med eftersom det tydligen inte är så lätt att hitta dom och kanske därför angavs inte specifik fångstplats.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Pombo tror jag till 99%... det va en hel del annan fisk som dom hade fångstplats på i samma lass och dom va fångade vid just pombo... inte för att det e direkt långt mellan platserna =)
                              Kan ju vara blandat från båda med eftersom det tydligen inte är så lätt att hitta dom och kanske därför angavs inte specifik fångstplats.
                              Nej avståndet är inte stort men utseendemässigt tycker jag mig kunna se en distinkt skillnad mellan populationerna. Eftersom handlarna som vanligt tyvärr ofta slarvar med att uppge ursprunget är det väl ingen djärv gissning att flertalet av de odlade fiskarna har blivit uppblandade från de båda fångstplatserna.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Kalle-Maja
                                Användare
                                • december 2004
                                • 1324

                                #60
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Min text är varken ett citat eller lösryckt, den är skriven av mig och med lite tanke bakom. Att den inte exakt lever upp till dina förväntningarär ju olyckligt, men ett inlägg i ett forum kan ge en ny syn på saker och ting fastän det inte är ett exakt svar på en fråga i ett tidigare inlägg. Kanske kunde min text ge någon något?
                                Jag fattar inte vad du menar. Antingen missförstår du mig eller så finns det en undertext jag inte kan tolka av. Ja, din text ger mig något. Jo, du citerade mig(inlägg #32). Stöddiga kommentarer om att du är olycklig att inte leva upp till mina förväntningar känns under din nivå.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...