P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #61
    Ursprungligen postat av Micke
    Vilken tur då att de inplanterade fiskarna inte fortplantade sig ohejdat och bildade en jättepopulation som Metriaclima sp. ""zebra blue" gjorde i Maleriområdet. Då hade hela affärsidéen gått i stöpet
    Har det hänt att korsningar planterats ut på riktigt?
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #62
      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Har det hänt att korsningar planterats ut på riktigt?
      Inte vad jag känner till. Ett stort antal ciklider släptes ut från Peter Davies fångststation på 70-talet, meningarna går isär om det medvetet eller omedvetet. Det rörde sig inte om korsningar utan ciklider från andra platser i Malawisjön.
      Ironiskt nog är detta område idag skyddat för att bevara och visa upp Malawisjöns naturliga fauna.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #63
        Haha snacka om missförstånd! Allt e lugnt! För övrigt så är alla under sin nivå ibland (du med), men det är ju kul att förväntningarna på mina inlägg är så höga så minsta snedsteg blir kommenterat med negativ betoning.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #64
          Ursprungligen postat av Micke
          Inte vad jag känner till. Ett stort antal ciklider släptes ut från Peter Davies fångststation på 70-talet, meningarna går isär om det medvetet eller omedvetet. Det rörde sig inte om korsningar utan ciklider från andra platser i Malawisjön.
          Ironiskt nog är detta område idag skyddat för att bevara och visa upp Malawisjöns naturliga fauna.
          Tråden har ju delvis lämnat min ursprungsfråga och hamnat på rykesspridning, så då tar vi ett rykte till.

          Det sas åtminstone förr att när fångsbåtar var på väg hem, så grovsorterades fisken. Om det fanns fiskar med speciellt honor, som de inte kunde artbestämma, så hivades de tillbaka i malawisjön. Det kunde göra att de hamnade alldeles fel i sjön.

          Är det en skröna eller inte, någon som vet?
          Min zoon

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #65
            Det låter som en skröna. Med tanke på att man måste lägga ner en massa arbete på vattenbyten flera gånger om dagen för att hålla nere temperaturen i vattenbehållarna så tror jag inte att man håller mer fisk än nödvändigt. Fångsten bedrivs också i liten skala och brukar vara riktad mot vissa arter.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #66
              Här finns en artikel om hur Stuart Grants fångstlag arbetar:
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #67
                Ursprungligen postat av Micke
                Samtidigt måste uppenbara felaktiga påstående som dom från "rent vatten" och hans odlarkontakt bemötas. Annars är risken stor att en del ser deras påstående som en sanning. Jag försökte lite ironiskt visa hur ihåligt deras resonemang är för att visa att det inte kan vara möjligt.
                jag håller med dig helt och hållet micke.mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #68
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Inte vad jag känner till. Ett stort antal ciklider släptes ut från Peter Davies fångststation på 70-talet, meningarna går isär om det medvetet eller omedvetet. Det rörde sig inte om korsningar utan ciklider från andra platser i Malawisjön.
                  Ironiskt nog är detta område idag skyddat för att bevara och visa upp Malawisjöns naturliga fauna.
                  ja som jag har förstått det, efter att läst diverse artiklar, så var det väl så att peter davies var tvungen att lämna malawisjön., av div olika anledningar.
                  sen hade han ju sin fångstation i närheten av cape maclear, så han släppte ut dom fiskarna som han hade i karantän, där det var närmast att göra det det vill säga området runt capemaclear, så därav så blandade sig fiskarna i en salig röra.
                  så det som är en nationalpark nu är en salig blandning av bastarder av malawiciklider.mvh janne

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #69
                    Äh, jag tror ni överskattar oss människodjur i det här fallet. Dom som blev isläppta var "fel" av massa möjliga och omöjliga anledningar: kunde inte lokalerna, togs direkt av rovmalawis, hade fått sänkt immunförsvar av diverse fysiska anledningar etc etc. Tror inte ett dugg på att det påverkade det lokala beståndet. Är området skyddat nu har det stora möjligheter att behålla sin primitiva karaktär.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                      Äh, jag tror ni överskattar oss människodjur i det här fallet. Dom som blev isläppta var "fel" av massa möjliga och omöjliga anledningar: kunde inte lokalerna, togs direkt av rovmalawis, hade fått sänkt immunförsvar av diverse fysiska anledningar etc etc. Tror inte ett dugg på att det påverkade det lokala beståndet. Är området skyddat nu har det stora möjligheter att behålla sin primitiva karaktär.
                      ja att det har blandat sig med beståndet vid capemaclear det finns det bildbevis på,
                      så mbunas som släpps ut på en annan plats än dom är vana vid, dom är nog starkare än vi tror. mvh janne

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #71
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ja som jag har förstått det, efter att läst diverse artiklar, så var det väl så att peter davies var tvungen att lämna malawisjön., av div olika anledningar.
                        sen hade han ju sin fångstation i närheten av cape maclear, så han släppte ut dom fiskarna som han hade i karantän, där det var närmast att göra det det vill säga området runt capemaclear, så därav så blandade sig fiskarna i en salig röra.
                        så det som är en nationalpark nu är en salig blandning av bastarder av malawiciklider.mvh janne
                        Det är bara en rätt liten del av nationalparken som kallas "akvariet" pga av introduceringen där. Så att prata om att hela nationalparken är en salig mix är helt fel utan det rör sig i huvudsak om området runt Thumbi West.

                        Tyvärr förekommer det också en del fångst för akvarier inom nationalparken vilket ger akvariehobbyn ett dåligt rykte.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #72
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är bara en rätt liten del av nationalparken som kallas "akvariet" pga av introduceringen där. Så att prata om att hela nationalparken är en salig mix är helt fel utan det rör sig i huvudsak om området runt Thumbi West.

                          Tyvärr förekommer det också en del fångst för akvarier inom nationalparken vilket ger akvariehobbyn ett dåligt rykte.
                          ja ja kjell, jag kanske tog i lite när jag skrev hela nationparken, men det kanske är lite svårt att tolka en del artiklar, om hur stort område dom menar.
                          jag har personligen aldrig varit där, därav min okunskap av hur stort område det innefattar där det finns inblandnig av ciklider, som inte funnits där från början, mvh janne

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #73
                            Området som kallas "the aquarium" är ett litet begränsat område runt ett litet rev alldeles utanför Thumbi West-ön där Davies fånsgtstation låg. Om det förkommer korsningar där kan jag inte säga men fisktätheten och mångfalden av arter skiljer sig markant mot andra platser i närheten. Tyvärr är det inte bara här som det finns främmande arter i området utan det förekommer ända bort till Maleriöarna.
                            En bild från "the aquarium":
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #74
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Området som kallas "the aquarium" är ett litet begränsat område runt ett litet rev alldeles utanför Thumbi West-ön där Davies fånsgtstation låg. Om det förkommer korsningar där kan jag inte säga men fisktätheten och mångfalden av arter skiljer sig markant mot andra platser i närheten. Tyvärr är det inte bara här som det finns främmande arter i området utan det förekommer ända bort till Maleriöarna.
                              En bild från "the aquarium":
                              jo att det finns korsningar, det har jag läst om, jag tror faktiskt det var mellan en affra och en zebra, jag är lite osäker på det, men jag kan kolla upp det. mvh janne

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #75
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                jo att det finns korsningar, det har jag läst om, jag tror faktiskt det var mellan en affra och en zebra, jag vär lite osäker på det, men jag kan kolla upp det. mvh janne
                                Jo jag har också för mig att jag sett foton på olika korsningar eller kanske snarare misstänkta korsningar från platsen. Det jag menade var att jag inte kan säga att jag kunde se några korsningar när jag var vid "the aquarium", man måste ha betydligt mer tid och kunskaper för att hitta dem.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...