P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Citat:
    Ursprungligen postat av rent vatten
    En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.


    ja rent vatten du måst nog läsa på lite, mvh janne
    __________________


    Ja, det kanske jag behöver.Men anledningen till mitt yttrande är att en annan stor odlare .Som troligen har varigt med mer än dig, säger till mig att mina Demasoni kan man inte odla på.Han menar att fisken är defekt när den har brytena band.Han går till och med ett steg längre och påstår att Demasoni inte finns i malawisjön.Han säger att de har odlats i dammar.Det finns alltså ingen VF enligt honom.Han menar att han har belägg för detta.De 400 som finns i malawisjön påstår han är inplanterad.Så om Demasoni är en korsning som inte finns naturligt i sjön.så är det inte konstigt att fisken har defekter?
    ja det är detta som är det mest fantastiska med detta forum,att man kan skriva vad som helst utan att ha minsta belägg för det.
    att din kompis har odlat ciklider i en massa år, vad är det som gör att han är kvalificerad att slänga ut en sån skröna, och som du sväljer med hull och hår.mvh janne

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #32
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Om jag förstått saken rätt har väl alla djur någon slags kod för vad som är "rätt" eller hur en lyckad individ är konstitutionerad.
      Så är det inte Kalle-Maja...

      Evolutionen styrs varken av mål eller av riktning, utan av företeelser som miljöns selektionstryck, variationen hos individerna, ärftlighetens slump, mutationer och enstaka miljöförändringar. De individer som passar sin miljö bäst har större chans att vidareföra sina gynnsamma gener till nästa generation. Evolutionen ser inte framtiden utan anpassar sig ständigt till det som gäller för tillfället, vilket i teorin kan innebära att komplexiteten kan minska om förhållandena inte är lika ”krävande” som de en gång var. Eftersom varje individ kämpar för sin överlevnad och försöker öka sin fitness är det inte heller så att arten i sig försöker sträva mot något speciellt mål.

      Variation är en otroligt viktig variabel som oftast inte akvarister tänker på. Många tror det finns en "perfekt individ". Så är det förmodligen inte. En individ kan klara sig bättre på ett sätt med en strategi än en annan som har en annan strategi. Samma art kan se mycket olika ut i naturen beroende på sin livsmiljö och sitt individuella beteende. Jag har för mig att i demasonins fall de första med "fel" linjer är honor. Förklaringen till varför det är så kan vi bara spekulera kring.

      Ola får la rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte
      Senast redigerad av Zaphi; 29 oktober 2006, 11:31.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #33
        Angående skrönor så är det väl inte så konstigt om man tror det man hör av erfarna akvarister? Speciellt om man är nybörjare. Alla akvarister har sina versioner på allt, det vet du Janne, och det är nog inte mycket som är sant nånstans
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #34
          Bara ett tillägg: det är självklart att det finns "mindre snygga" fiskar i malawisjön också. Alla kan inte vara supermodeller, de flesta kommer att ha mindre skavanker, så att det finns fisk med brutna linjer i sjön säger egentligen ingenting annat än att det finns ett spektrum.

          Vad gäller odling i akvarium... själv är jag av åsikten att jag vill ha snygg fisk, lika snygg som de snyggaste som finns i naturen. Jag personligen skulle inte odla på fisk med brutna linjer, även om den kanske är mer representativ för vildtypen, men jag tror inte jag skulle avliva den heller.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            Pratade med Ad Konings och Laif DEMason om just denna art efter ciklidstämman i Filipstad

            Gjorde då också en intervju med Laif för CBs räkning (se CB 1/2006).

            Sammanfattning av intervjun -
            1/ Det finns totalt bara 400-500 exemplar av Ps. demasoni i naturen.
            2/ Nästan alla som säljs idag är odlade
            3/ Det finns ingen utseendemässig skillnad mellan populationerna vid Pombo Rocks och Ndumbi Point
            4/ Inom resp. population finns det dock en ganska stor utseendemässig naturlig variation
            5/ I allmänhet så har honorna något svagare färger
            6/ De odlade som säljs idag är ofta betydligt "bättre" färgade (renare och mörkare band) än de som lever i naturen och orsaken till detta är att de har urvalsodlats under en längre tid.

            Kan också intyga att Ad också helt instämde i ovanstående (de satt bredvid varandra vid intervjun) och de har ju bägge besökt såväl Pombo Rocks samt Ndumbi Point flera gånger.

            Tipset - läs Ciklidbladet då får man lära sig mycket
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 oktober 2006, 12:14.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Angående skrönor så är det väl inte så konstigt om man tror det man hör av erfarna akvarister? Speciellt om man är nybörjare. Alla akvarister har sina versioner på allt, det vet du Janne, och det är nog inte mycket som är sant nånstans
              ja det har väl aldrig varit min grej att hitta på saker, eller ljuga för nybörjare eller andra akvarister. och jag kanske tar forumet för seriöst ibland.
              för jag tycker inte man ska kasta ut saker som man inte har belägg för hur som helst.
              jag tycker faktiskt att ärlighet varar längst. mvh janne

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #37
                Det håller jag med om! Problemet är att alla tror de är lika ärliga haha!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tipset - läs Ciklidbladet då får man lära sig mycket
                  Det är bara att hålla med Kjell där, här är en annan artikel om de olika demasonivarianterna: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9905&LOPNR=4

                  Själv köpte jag i slutet av 90-talet en grupp demasoni som var yngel efter vildfångade föräldrar från Pombo Rocks. Många av fiskarna i den gruppen hade delade band och var inte alls så fina som de exemplaren som finns i handeln idag. Det är troligen ett resultat av urvalsodling.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #39
                    Jag hittade en gammal bild som enligt metadatan ska vara från december -97. Det man kan se på den bilden (förutom att akvariefotograferandet har utvecklats sen dess) är den nedre demasonin på bilden inte har hela band.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      6/ De odlade som säljs idag är ofta betydligt "bättre" färgade (renare och mörkare band) än de som lever i naturen och orsaken till detta är att de har urvalsodlats under en längre tid.
                      En vän till mig har VF demasoni, jag kan inte påstå att dom odlade skulle ha starkare färger... iaf inte dom jag sett. Även här finns en med ett band som går in i ett annat fast jag tycker att det är lite mer "punch" i dom VF han har mot dom odlade jag sett, himla bra tryck i kontrasterna mellan det ljusa och svarta.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #41
                        Ursprungligen postat av deelay
                        himla bra tryck i kontrasterna mellan det ljusa och svarta.
                        Vilken variant är det, Pombo eller Nbumbi? Jag tycker att de är just kontrasterna som skiljer varianterna åt.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #42
                          ja det har väl aldrig varit min grej att hitta på saker, eller ljuga för nybörjare eller andra akvarister. och jag kanske tar forumet för seriöst ibland.
                          för jag tycker inte man ska kasta ut saker som man inte har belägg för hur som helst.
                          jag tycker faktiskt att ärlighet varar längst. mvh janne
                          __________________
                          Jag är inte den som ljuger.Jag säger bara vad en annan såkallad seriös odlare har sagt.Du kanske tycker att jag kastar ur mig saker, men eftersom ingen annan har nämnt det så tog jag upp det.Men det betyder inte att jag tror på det.

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #43
                            Just det faktum att din odlare väljer att vara anonym gör honom iaf mina ögon väldigt oseriös och då är det svårt att verkligen tro på det du/han säger. Det är typ som att en gubbe i Sverige säger att vi förklarat krig mot Norge. Man behöver liksom veta vem som slänger ur sig något sådant - annars är det egentligen bara att sålla bort.
                            Om gubben varit statsministern hade ju påståendet fått en högre status än om en anonym påstått det samma.

                            Sen det här med VF demasoni, om inte grupperna (Ni känner till) är gamla till åldern så tror jag att detta är buffel och båg. Det känns liksom inte riktigt rätt att man fortfarande exporterar VF demasoni från sjön. Exportörerna är nog smartare än så. Se Fohrmans inlägg.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #44
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Så är det inte Kalle-Maja...

                              Evolutionen styrs varken av mål eller av riktning, utan av företeelser som miljöns selektionstryck, variationen hos individerna, ärftlighetens slump, mutationer och enstaka miljöförändringar. De individer som passar sin miljö bäst har större chans att vidareföra sina gynnsamma gener till nästa generation. Evolutionen ser inte framtiden utan anpassar sig ständigt till det som gäller för tillfället, vilket i teorin kan innebära att komplexiteten kan minska om förhållandena inte är lika ”krävande” som de en gång var. Eftersom varje individ kämpar för sin överlevnad och försöker öka sin fitness är det inte heller så att arten i sig försöker sträva mot något speciellt mål.

                              Variation är en otroligt viktig variabel som oftast inte akvarister tänker på. Många tror det finns en "perfekt individ". Så är det förmodligen inte. En individ kan klara sig bättre på ett sätt med en strategi än en annan som har en annan strategi. Samma art kan se mycket olika ut i naturen beroende på sin livsmiljö och sitt individuella beteende. Jag har för mig att i demasonins fall de första med "fel" linjer är honor. Förklaringen till varför det är så kan vi bara spekulera kring.

                              Ola får la rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte
                              Zaphi, jag ser inte motsättningen i det jag sa och det du beskriver. Den mening lösryckt som du citerar låter för statisk utan sitt sammanhang. Jag sa även att det inte finns någon absolut rationalitet eller exakt mätbarhet och menade med det ungefär det du beskriver i första stycket. Det finns en stor dynamik men lik förbannat bättre och sämre sätt att bete sig och se ut. Det kan variera med situationen: individ, föda, väder, predatorer etc samt ibland spelar slump eller "tur" en roll.

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                Användare
                                • november 2005
                                • 530

                                #45
                                Ursprungligen postat av Robin
                                Just det faktum att din odlare väljer att vara anonym gör honom iaf mina ögon väldigt oseriös och då är det svårt att verkligen tro på det du/han säger. Det är typ som att en gubbe i Sverige säger att vi förklarat krig mot Norge. Man behöver liksom veta vem som slänger ur sig något sådant - annars är det egentligen bara att sålla bort.
                                Om gubben varit statsministern hade ju påståendet fått en högre status än om en anonym påstått det samma.

                                Sen det här med VF demasoni, om inte grupperna (Ni känner till) är gamla till åldern så tror jag att detta är buffel och båg. Det känns liksom inte riktigt rätt att man fortfarande exporterar VF demasoni från sjön. Exportörerna är nog smartare än så. Se Fohrmans inlägg.
                                Om den odlare jag talar om vill vara annonym eller ej vet jag inte? Jag säger bara vad han sa till mig.Men varför är jag en som ljuger eller oseriös bara för att jag säger hans åsikt? Men det är ju dumt av mig att blanda in en som inte hänger här på forumet.Så jag tycker vi ska glömma vad jag har sagt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...