P. Demasoni färgteckning, defekt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Personligen tror jag inte det har ett smack med inavel att göra (inte i första hand iallafall) utan att de även ser ut så även i sjön. Vi akvarister tror ofta att alla exemplar i malawisjön skulle alla vara perfekta, så är det inte. Varför skulle det vara bäst att ha helt (för akvaristen) perfekta linjer? Det är absurt att tro så och det kanske inte alls är det bästa i deras egna miljö. Jämför med abborrar som ofta har ihopgående linjer. Det finns massvis med variation mellan individer inom en vild population och speciellt mycket mellan olika populationer av samma art. Detta gäller inte bara utseende utan kan även vara variation vad gäller aggressivitet etc.

    Jag har även för mig att de med ihopgående band oftast brukar vara honor? Är det inte så Janne? Då skulle det vara mycket dumt att avliva dem på grund av detta.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Förresten Janne, i naturen finns det inga som helst fördelar med inavel, så är det bara. Tvärtom, det kan ofta till och med utrota populationer eller arter. Inavel i akvarium för att vi tycker det ser fint ut är en helt annan sak...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av HazelCR
        Jag har sett en del Demasoni med "defekta" band på sista tiden. Två lodräta band som går ihop till ett V eller Y, oftast bara på ett ställe på fisken.
        Hur skall vi se på sådana Demasoni? Är det fiskar som borde gallras ut av odlare, så att de inte kommer ut i handeln? Vad tycker ni?

        Vad beror det på, att dessa fiskar dyker upp i handeln? Inavel eller ser de ut så i malawisjön också eller ....

        Frågan kan väl få gälla fler arter, men det är just P. Demasoni jag studerat lite extra på sista tiden.
        ja jag hade förmånen att se dom första vildfångade demasoni som kom till sverige,
        det var åled som importerade dom.
        det var arton stycken kön det har jag ingen aning om.
        men det var inga perfekta band på dom det var vissa om var brutna, allltså banden var inte helt perfekta.
        och vet ni vad dom kostade, jo 2200kr st.mvh janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av rent vatten
          En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.
          ja rent vatten du måst nog läsa på lite, mvh janne

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #20
            Här är en elongatus usisya F1 med samma fel

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av tezz
              Här är en elongatus usisya F1 med samma fel
              ja som jag skrev förut så ser faktiskt fiskarna ut så i naturen,
              så det är inget fel.janne

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja som jag skrev förut så ser faktiskt fiskarna ut så i naturen,
                så det är inget fel.janne
                ok kanske dum formulering
                har en till som är likadan fast det är bara på den ena sidan dom är sånna

                Kommentar

                • rent vatten
                  Användare
                  • november 2005
                  • 530

                  #23
                  Citat:
                  Ursprungligen postat av rent vatten
                  En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.


                  ja rent vatten du måst nog läsa på lite, mvh janne
                  __________________


                  Ja, det kanske jag behöver.Men anledningen till mitt yttrande är att en annan stor odlare .Som troligen har varigt med mer än dig, säger till mig att mina Demasoni kan man inte odla på.Han menar att fisken är defekt när den har brytena band.Han går till och med ett steg längre och påstår att Demasoni inte finns i malawisjön.Han säger att de har odlats i dammar.Det finns alltså ingen VF enligt honom.Han menar att han har belägg för detta.De 400 som finns i malawisjön påstår han är inplanterad.Så om Demasoni är en korsning som inte finns naturligt i sjön.så är det inte konstigt att fisken har defekter?

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #24
                    Ursprungligen postat av rent vatten
                    Citat:
                    Ursprungligen postat av rent vatten
                    En renrasig art borde inte få sådana defekter, eller.


                    ja rent vatten du måst nog läsa på lite, mvh janne
                    __________________


                    Ja, det kanske jag behöver.Men anledningen till mitt yttrande är att en annan stor odlare .Som troligen har varigt med mer än dig, säger till mig att mina Demasoni kan man inte odla på.Han menar att fisken är defekt när den har brytena band.Han går till och med ett steg längre och påstår att Demasoni inte finns i malawisjön.Han säger att de har odlats i dammar.Det finns alltså ingen VF enligt honom.Han menar att han har belägg för detta.De 400 som finns i malawisjön påstår han är inplanterad.Så om Demasoni är en korsning som inte finns naturligt i sjön.så är det inte konstigt att fisken har defekter?
                    det va nog bland det dummaste jag hört såg du bilden på min f1 elongatus skulle den me vara korsad
                    om din odlar kompis nu påstår demasoni skulle va en korsning så be honom förklara mellan vilka fiskar,skulle va intressant o höra

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      Användare
                      • november 2005
                      • 530

                      #25
                      Ursprungligen postat av tezz
                      det va nog bland det dummaste jag hört såg du bilden på min f1 elongatus skulle den me vara korsad
                      om din odlar kompis nu påstår demasoni skulle va en korsning så be honom förklara mellan vilka fiskar,skulle va intressant o höra
                      jag förstår att det låter konstigt .Jag blev lika chokad själv när han berätta för mig. Han vill nog vara anonym, men han är äldre och har hållt på med odling mer år än jag är gammal,jag är 37 år.

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #26
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        jag förstår att det låter konstigt .Jag blev lika chokad själv när han berätta för mig. Han vill nog vara anonym, men han är äldre och har hållt på med odling mer år än jag är gammal,jag är 37 år.
                        själv kan jag inte förstå vilka fiskar som skulle va inblandade kan ej komma på någon lämplig kandidat
                        det är möjligt vis inte så att han börjar bli gammal
                        Gammla kan ju bli rätt snurriga
                        det där med felaktiga ränder är dessutom väldigt vanligt bland många arter

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #27
                          Intressant men svårt, jag har alltid haft svårt att förstå genetik. Men om man droppar rätt eller fel med urvalsodling så är det väl klart att även fiskar har "skönhetsideal". Påståenden som att

                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Varför skulle det vara bäst att ha helt (för akvaristen) perfekta linjer?
                          eller

                          Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                          Bandens dragning lär knappast påverka hur demasonis klarar sig i sjön ...

                          gör mig som lekman förvirrad. Det känns som en projicering av någon slags rationell mänsklig överlevnadsstrategi. Om jag förstått saken rätt har väl alla djur någon slags kod för vad som är "rätt" eller hur en lyckad individ är konstitutionerad. Eller? Det finns så som jag ser det ingen som helst absolut rationalitet eller exakt mätbarhet i detta. Ladusvalshanar anses t ex av honor attraktiva om de har långa stjärtspröt. Efter ett tag blir det ett problem...
                          Senast redigerad av Kalle-Maja; 29 oktober 2006, 01:06.

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #28
                            Ja, det här är egentligen olas område, och han kommer antagligen få spel på hur jag använder ord som "snygg", men jag skulle säga att du kallt kan anta att demasonins väldigt distinkta teckning är direkt kopplad till hur attraktiv andra demasonis skulle tycka att den är; att en demasoni som andra demasoni tycker är extra attraktiv mycket väl kan tänkas få fler avkommor i sjön; och att kontrastrikhet och symmetri säkert är faktorer som demasonis väger in när de avgör hur snygga andra demasonis är.

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #29
                              Kul, det har jag aldrig tänkt på förut - kontrastrikhet och symmetri. Hmm, kanske därför inga däggdjur är gröna

                              Men ja, jag förstår vad du menar. "Rena linjer" är en funktionell kod och kan värderas på de sätt du nämner.

                              Kommentar

                              • Havs
                                Användare
                                • december 2004
                                • 607

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                ja jag hade förmånen att se dom första vildfångade demasoni som kom till sverige,
                                det var åled som importerade dom.
                                det var arton stycken kön det har jag ingen aning om.
                                men det var inga perfekta band på dom det var vissa om var brutna, allltså banden var inte helt perfekta.
                                och vet ni vad dom kostade, jo 2200kr st.mvh janne
                                Har det kommit in fler sedan dessa 18? Kom det in fler senare eller är det så att de P. Demasoni vi har i Sverige nu är i princip avlade från dessa 18?

                                Jag ska passa på och tillägga att jag inte är den odlaren som "Rent Vatten" refererar till, om nu någon skulle tro det i.o.m. att vi kommer från samma stad.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...