Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #61
    Ja vad kan den var 14 cm kanske...honan är väl runt 8-9.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Motaguensis
      Användare
      • juni 2003
      • 250

      #62
      Hey
      Hyggelig at det begynner å bli så stor interesse for festae Jeg har jo et VF par selv, og disse har aldri kranglet med hverandre siden de dannet par, men de jager andre fisk meget ofte i sitt 900L.
      De har bare hatt egg en gang til nå, og de ble spist, men håper de får yngel snart igjen.

      FI: Den nye festaen din er en hann, og et meget fint eksemplar. Var litt vanskeligere å se en vanlighvis på grunn av den litt mørkeryggfinnen, men jeg er i hvertfall ikke i tvil om at det er en hann
      Følg med litt på sebra cichlide paret ditt, siden jeg hadde litt problemer med den gamle VF festae hannen jeg hadde når han var liten. Når han var 15cm drepte han en nesten like stor sebra hann etter å ha gravd den ut fra en hule der sebra paret hadde yngel. Men den hannen var også meget agrresiv, men det jeg vil si er at du bør følge med, for sebra cichlider har en tendens til å ikke gi seg før de nesten er døde... Hvor stor er den nye hannen?
      Preben

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #63
        Motaguensis: Först, tack för att du bekräftade det där med könet!

        Sedan appropå sebrorna så klarar de sig riktigt bra nu då de har yngel. Men hur det blir då ynglena är borta återstår att se, jag ska hålla ett vakande över dem så det inte sker några olyckor.

        Jag har inte mätt festaen men uppskattningsvis så skulle jag säga att den är 18-20cm. Den är ruskigt mager, lite skygg och tillbakadragen och käkar fortfarande inga pellets eller frysfoder, men den käkar fisk så det ska nog gå att få ordning på han. Jag har yngelkaret fullt av "mat".
        Den jagar för övrigt på öppet vatten men kan även smyga om det behövs så det är kul att mata han
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #64
          Nu har fengäddorna börjat äta upp festaens mat hehe. De suger i sig någon liten sebra lite då och då och nu ikväll försvann en liten guldfisk. Snart måste jag få festaen att ta pellets annars blir det här en dyr historia... :/
          Idag testade jag mata med röda mygg och det brukar alla fiskar bli intresserade av, men inte heller detta ville han smaka på. Jag noterade att avföringen var vit innan jag började ge han levande foder, sedan blev den mörkare men den blir fortfarande vit ibland då det var ett tag sedan han fick i sig någon fisk. Vad beror detta på? Är det normalt då en fisk svälter eller något jag bör oroa mig för?

          Han gräver något kopiöst... Det är nu en enorm grusvall på vänster sida av karet som har begravt både växter och rötter och jag har nog plockat upp en halv 10 liters hink med växer som har flytit runt på ytan. Jag försökte begränsa grävandet litegrann genom att placera en stor skiffersten uppe på gruslagret, men han har bara börjat gräva under den istället, han ligger helt på sida tryckt mot bottenglaset och klämmer sig in och plockar omsorgsfullt rent under skiffern. Jobbigt envis rackare

          En hyfsad bild tagen nu ikväll
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #65
            tittade på en av bilderna. han verkr gräva rätt duktigt. är det vanligt att hanarna gräver groparna. hos mig är det nicuraguensa honan samt guldsöm honan som gör det före lek

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #66
              FI: Din hane ser inte ut att vara runt 10 cm där.. snarare mot 20-talet. Ser ganska stor ut. Mogen för sin ålder?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #67
                johan: Jag skulle tro att det vanliga är att hanen gör utgrävningarna men det skiljer sig alldeles säkert från art till art.

                robin: Du måste hänga med i svängarna, jag har ju två festae nu, en på runt 20cm och en på runt 10cm.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • svempa
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 89

                  #68
                  Köpte precis 2st för 65kr dom var billiga pga att dom är tjeckienodlade sa dom men jag tycker nog ändå att det var ett klipp.
                  1475L amerika
                  2*112L yngel
                  150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    Användare
                    • november 2002
                    • 406

                    #69
                    Har nu ett tiotal festae varav ett lek par som är ungefär 10 cm på honan och tolv på hanen.Den vackraste fisk jag sett
                    Jimmy

                    Kommentar

                    • Hoffa
                      Användare
                      • november 2002
                      • 406

                      #70
                      Har nu haft mina festae i ca 1 år och det är en otroligt fin fisk nog den finaste jag sett och haft,har även fått ett lekpar som är ca 10-15 cm stora.Men hanen har en tendens att jaga sin hona som bara katten i mellan åt.en har jag ytterligare ett 10 tal varav jag kan urskilja en hona där.

                      Mvh Hoffa
                      Jimmy

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        #71
                        Måste bara lägga till att jag varit borta en längre tid här i från och det va med glädje jag upptäckte hur poppis festaen blivit att diskutera om här SKITKUL!!!! Jag fick slita länge för att få tag på mina ex och sen höra av andra vad dom har för erfarenhet av arten.


                        MVH Hoffa/Jimmy
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #72
                          Hoffa, jepp vi börjar ju bli några stycken nu.


                          Mitt magerskrälle trugar fortfarande med maten, han smakade lite röda mygg imorse så nu hoppas jag han äntligen ger vika, det funkar bara inte att köra med levande foder som huvudfoder till en sån här stor fisk.
                          Han är fortfarande lite skygg av sig men jag tycker mig se små förbättringar, han blir nervös då jag går förbi karet eller då jag står upp framför karet men i övrigt så är det inga större problem.
                          Fast nog är det lite irriterande att en 20cm stor festae simmar och gömmer sig då man går förbi karet... Det känns bara fel...
                          Nåja, det blir nog bättre med tiden.

                          I det andra karet så är det som vanligt ständig kamp om herraväldet, festaen är fortfarande den som bestämmer men han får nog snart lämna över kronan till hybriderna eller carpinte-paret.
                          En dagsfärsk bild på den mindre festaen.

                          Och carpinte-hanen.

                          Och hybriderna.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Hoffa
                            Användare
                            • november 2002
                            • 406

                            #73
                            FI: Det är samma sak med mitt par sen jag tog ur dom andra ur karet och dom fick ett 540 kar för sig själva så är dom mycket skyggare än förut,jag hade 2 honor till han ett tag med han jagade den icke lekande honan så jag var tvungen att flytta henne.Jag har provat att mata med syrsor en gång och dom undra mest va det va för konstigt som låg på ytan och inte simma som dom men röda mygg är dom tokiga efter det ska dom få idag.
                            Jimmy

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #74
                              har två bilder på diskett nu. har inte fått mitt bbb än *grrr* nån som vet nåt bra ställe att hänga upp dem?

                              hmm..funkar detta


                              edit*
                              ojdå va liten den blev

                              Kommentar

                              • Hoffa
                                Användare
                                • november 2002
                                • 406

                                #75
                                Johan_lindgren: Önskade att det fanns en funktion så man kunde ladda upp bilder hit och visa men det gör det väl inte va?
                                Jimmy

                                Kommentar

                                Arbetssätt...