AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    AN Cichlid excel (myter) ?

    Hej,
    det är som så att jag matar en hel del med nämnda foder och det är väldigt populärt, populärt är inte alltid = bra för alla ciklider.

    Därför undrar jag om någon vet hur sammansättningen mellan animaliskt och vegetabiliskt är i det här fodret, i övrigt så är det ju naturligtvis ett kanonfoder. Burken talar bara om hur mycket protein o fiber osså vidare, inte varifrån det kommer, likaså på deras hemsida.

    Är det nån som vet mer om fodret?


    Mvh Jari
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av jarinen
    Hej,
    det är som så att jag matar en hel del med nämnda foder och det är väldigt populärt, populärt är inte alltid = bra för alla ciklider.

    Därför undrar jag om någon vet hur sammansättningen mellan animaliskt och vegetabiliskt är i det här fodret, i övrigt så är det ju naturligtvis ett kanonfoder. Burken talar bara om hur mycket protein o fiber osså vidare, inte varifrån det kommer, likaså på deras hemsida.

    Är det nån som vet mer om fodret?


    Mvh Jari
    Ja det har gått ett par år sen Jari postade det inlägget.
    Men det kan ju inte vara lite fel med en utvärdering.
    Var det lika bra som det lovade.
    Nackdelar.
    fördelar.
    Jag kan ju erkännna att jag inte är någon pelletsfantast plus att jag har väl inte så stor erfarenhet av just det fodret.
    Men jag har ju en del kompisar som har testat det.
    Och det som för förbryllar mig mest, det är om matar med det fodret till t,ex fire blue eller taiwan red.
    Så får både hanne och hona samma färgteckning, det vill säga att honorna ser ut som utfärgade hannar.
    Ja säger en del, det är ju klockrent det finns säkert hormoner i det fodret, därav att det blir så.
    Ja vad är eran erfarenhet av det fodret.Janne

    Kommentar

    • THE-FONZ
      Användare
      • oktober 2005
      • 99

      #3
      Jag har för mig att Kent i Nol inte gillar detta foder. Då detta foder gör att fiskarna inte leker. Nu vet jag inte hur det ligger till, men Kent är ju ändå en kille som har någorlunda koll på läget.

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Ja, det är väl lite svårt att utvärdera egentligen hur det funkar egentligen, hur mäter vi det?

        Det är dock ett foder som funkat bra hos mig men det är inget jag använt på ett tag nu mest för att det är så dyrt. Överlag så försöker jag hålla ner pelletsmatning numera och variera matandet lite mer än förr.

        Då jag först ställde frågan så hade jag Uaru och var därför intresserad av sammansättningen i fodret. Men om fodret hämmar lekvilligheten så vore det perfekt för min del idag, jag vill inte ha lekande ciklider, man blir lätt trött på den enorma lekdriften när man håller på med CA .

        Mvh Jari

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Ursprungligen postat av THE-FONZ
          Jag har för mig att Kent i Nol inte gillar detta foder. Då detta foder gör att fiskarna inte leker. Nu vet jag inte hur det ligger till, men Kent är ju ändå en kille som har någorlunda koll på läget.
          Akvarieleasing rekomenderar detta foder också.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av THE-FONZ
            Jag har för mig att Kent i Nol inte gillar detta foder. Då detta foder gör att fiskarna inte leker. Nu vet jag inte hur det ligger till, men Kent är ju ändå en kille som har någorlunda koll på läget.
            Ja det är klockrent FONZ det är klart när man matar med manliga hormoner,
            Då kan det bli problem med med det naturliga livet.
            Och det är kanske därför honor ser ut som hannar.
            Jag får väl också göra ett tillägg jag köpte Ahli på en zooaffär för några år sen, dom kom från tjeckien, alla var knallblå plus att en del hade en jättebläs, men det roliga var att dom bara var runt 4 till5 cm, och utfärgade till max.
            Självklart så köpte jag ett 20 tal
            Dom jag köpte var alla utfärgade ahli runt 5 cm .
            Sen när dom kom hem till mig så matade jag med vanlig räkmix och det tog väl en 4 månader så blev honorna bruna och började leka som vanliga Ahli.
            En liten parentes dom gav jätte mycket yngel, så dom Ahli som simmar runt i baljorna runt södra sverige det är stor chans att dom kommer därifrån.Janne

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Jag skrev det inte i klartext, men det var 'AN tropical S fishfood excel' jag tänkte på när jag skapade den här tråden:
              Nån fler än jag som börjat fundera på om vissa högproteinfoder är 'Made In China'? Jag har sedan länge valt foder åt mina fiskar baserat på proteinhalt, men senaste 1-2 åren har jag märkt att fisken blir sjuk och dör av de proteinrikaste fodren. Det står ingenting på nåt av fodren var de är gjorda, men jag har svårt att komma


              Mitt mycket ovetenskapliga intryck är att när jag matar med det så börjar fisk dö.
              Jag trodde jag inbillade mig, men när jag hör om hormoner i cichlid excel börjar jag undra om AN kanske 'fuskar' med sina foder...

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #8
                Jag tycker själv att det är ett väldigt dyrt foder.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  haha det här var ju riktigt underhållande, Alltid kul med spekulationer =)

                  jag återkommer senare, måste iväg en stund.

                  Jag har dragit upp många tusen fiskar med detta foder plus att lekdjuren får det =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Joo, jag anar andra intressen än vetenskapliga när man refererar till akvariehandlare .

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      Användare
                      • november 2005
                      • 530

                      #11
                      Jag tycker A,n fodret påminer om laxfoder fiskarna växer fort, men det är dyrt? Då är det biligare med laxfoder.
                      Senast redigerad av rent vatten; 13 november 2007, 21:07.

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        Användare
                        • november 2005
                        • 530

                        #12
                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Joo, jag anar andra intressen än vetenskapliga när man refererar till akvariehandlare .

                        Mvh Jari
                        Vilka tänker du på?

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av THE-FONZ
                          Jag har för mig att Kent i Nol inte gillar detta foder. Då detta foder gör att fiskarna inte leker. Nu vet jag inte hur det ligger till, men Kent är ju ändå en kille som har någorlunda koll på läget.
                          Använder väldigt mycket AN själv och visst leker fiskarna. Jag har då aldrig tyckt att AN hindrar till lek.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja det är klockrent FONZ det är klart när man matar med manliga hormoner,
                            Då kan det bli problem med med det naturliga livet.
                            Och det är kanske därför honor ser ut som hannar.
                            Jag får väl också göra ett tillägg jag köpte Ahli på en zooaffär för några år sen, dom kom från tjeckien, alla var knallblå plus att en del hade en jättebläs, men det roliga var att dom bara var runt 4 till5 cm, och utfärgade till max.
                            Självklart så köpte jag ett 20 tal
                            Dom jag köpte var alla utfärgade ahli runt 5 cm .
                            Sen när dom kom hem till mig så matade jag med vanlig räkmix och det tog väl en 4 månader så blev honorna bruna och började leka som vanliga Ahli.
                            En liten parentes dom gav jätte mycket yngel, så dom Ahli som simmar runt i baljorna runt södra sverige det är stor chans att dom kommer därifrån.Janne
                            Janne, var dessa matade med AN?
                            Tappade dom all blå färg med räkmix?
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • THE-FONZ
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 99

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Använder väldigt mycket AN själv och visst leker fiskarna. Jag har då aldrig tyckt att AN hindrar till lek.
                              Nu säger jag vad Kent sa till mig, men funkar det för dig så är det bara att köra på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...