Problem med högproteinfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Problem med högproteinfoder?

    Nån fler än jag som börjat fundera på om vissa högproteinfoder är 'Made In China'?
    Jag har sedan länge valt foder åt mina fiskar baserat på proteinhalt, men senaste 1-2 åren har jag märkt att fisken blir sjuk och dör av de proteinrikaste fodren.
    Det står ingenting på nåt av fodren var de är gjorda, men jag har svårt att komma ifrån misstanken att proteinhalten höjts artificiellt med giftigt melamin-haltigt gluten, precis som gjorts med hund & kattmat som exporterats från Kina.

    Jag vill inte nämna vilka märken jag tycker jag haft problem med, eftersom jag antagligen har fel, men jag är nyfiken på att höra om andra tycker sig ha märkt något liknande?
  • endymion

    #2
    Japp jag har på växtätande victoriaciklider haft problem med pellets. De får nästan enbart räkmix numera. De får bara pellets enstaka ggr när de redan ätit räkmix några timmar innan.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag läste en artikel om att för hög proteinhalt i förhållande till t ex fetthalt kan ge skador på organ. Jag körde då med en förstärkning av proteinhalt genom att tillsätta "kroppsbyggarpulver". Fiskarnas tillväxt, vitalitet och leklusta förändrades i mycket positiv riktning, men jag slutade med det då jag läste om att det eventuellt kunde skada fiskarna i längden.

      Jag tror dock inte på att det är just detta som du upplever med dina fiskar, men man vet aldrig. Tycker det skulle vara underligt om det är en ingrediens som ställer till det, men omöjligt är det ju inte. De borde ju ha provat fodret innan det släpps? Å andra sidan kommer det mycket underligt från Kina för tillfället...många prylar som innehåller både det ena och det andra.

      Har som sagt frångått "kroppsbyggarpulver" men blandar gärna in vegetabiliskt sojaprotein 73% för att höja den annars ganska lama proteinhalt man får genom standardräkmixen.
      Senast redigerad av StefanL; 10 september 2007, 12:51.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Har som sagt frångått "kroppsbyggarpulver" men blandar gärna in vegetabiliskt sojaprotein 73% för att höja den annars ganska lama proteinhalt man får genom standardräkmixen.
        Intressant!
        Slutade med räkmix av bl.a anledningen att firrarna växte grymt långsamt....
        Kanske dax att testa igen
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Är inte problemet med många pellet-foder att de är för bra?! Fodren är totalt "superpackade" med alla möjliga nyttigheter. Råproteinhalten är oftast mångdubbelt vad fiskarna kan tillgodogöra sig! Resultatet blir att stor del av "proteinet" skits ut och måste tas omhand av syreslukande bakterier. Matar man för mycket med detta är det nog svårt att hålla en bra "biologisk" balans (bl a syreåtgång) i karet. Resultatet är oftast att fiskarna blir stressade och kan då trilla dit på soten eller liknande!
          Varierad kost vinner nog i längden - pellets ibland och levandefoder (små kräftdjur och div. maskar/ larver) ibland men oftast räkmix...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Hank
            Intressant!
            Slutade med räkmix av bl.a anledningen att firrarna växte grymt långsamt....
            Kanske dax att testa igen
            Fiskarna växte kanonfint med proteinpulvret som jag hade, men sedan var det en diskussion här på forumet som gjorde att jag tvekade en aning på om det var bra för fiskens organ. Jag slutade helt en stund med att ha det i fodret, men återkom till liknande genom att prova vegetabiliskt proteinpulver med anledning av att jag hade många mbunas (herbivora) i karet.
            Senast redigerad av StefanL; 11 september 2007, 23:41.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas R.
              Är inte problemet med många pellet-foder att de är för bra?! Fodren är totalt "superpackade" med alla möjliga nyttigheter. Råproteinhalten är oftast mångdubbelt vad fiskarna kan tillgodogöra sig! Resultatet blir att stor del av "proteinet" skits ut och måste tas omhand av syreslukande bakterier. Matar man för mycket med detta är det nog svårt att hålla en bra "biologisk" balans (bl a syreåtgång) i karet. Resultatet är oftast att fiskarna blir stressade och kan då trilla dit på soten eller liknande!
              Varierad kost vinner nog i längden - pellets ibland och levandefoder (små kräftdjur och div. maskar/ larver) ibland men oftast räkmix...

              Jag tror du nosar sanningen riktigt nära vi matar för bra och för mycket i regel och stora vattenbyten lika förbaskat så händer i bland något tok.
              Jag har slutat med dessa högprotein pellets jag tror det är för fett också fick ofta hinna som påminde om när man provade laxfoder att dra yngel på (en kort tid innan nya rön kom)Många av de här pelletsen inte bara påminner om laxfoder de luktar laxfoder och vid för kraftig matning så baske mig om inte samma skador och biverkningar som laxfoder. så inte tror jag att sanningen ligger långt ifrån laxfoder. Men visst jag kan vara helt ute och cykla. Men mina ciklider får endast pellets ett mål i veckan och växer visserligen lite saktare men utan trassel.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Nån fler än jag som börjat fundera på om vissa högproteinfoder är 'Made In China'?
                Jag har sedan länge valt foder åt mina fiskar baserat på proteinhalt, men senaste 1-2 åren har jag märkt att fisken blir sjuk och dör av de proteinrikaste fodren.
                Det står ingenting på nåt av fodren var de är gjorda, men jag har svårt att komma ifrån misstanken att proteinhalten höjts artificiellt med giftigt melamin
                ...och det blir allt mer sannolikt att det faktiskt var melaminförgiftat foder jag hade: http://www.nytimes.com/2008/10/27/wo...html?th&emc=th
                Det är nu känt att det tillsattes melamin i kinesisk-producerat fiskfoder.

                Ångrar nu att jag slängde burken, man kanske kunde fått SVA att gratis-analysera den för melamin.

                Har också börjat tro att den gamla sanningen att "katter får njursten av torrfoder" berodde på melaminförgiftat foder.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  ...och det blir allt mer sannolikt att det faktiskt var melaminförgiftat foder jag hade: http://www.nytimes.com/2008/10/27/wo...html?th&emc=th
                  Det är nu känt att det tillsattes melamin i kinesisk-producerat fiskfoder.

                  Ångrar nu att jag slängde burken, man kanske kunde fått SVA att gratis-analysera den för melamin.

                  Har också börjat tro att den gamla sanningen att "katter får njursten av torrfoder" berodde på melaminförgiftat foder.
                  Du har inga nyheter i ämnet eller möjlighet att komma med upplysningar till myndigheter som gör att det hela undersöks?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...