AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #31
    Ursprungligen postat av olaJ
    Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i längre...jag och ett flertal kollegor till mig (odlare i större skala med många tiotals års erfarenhet av att odla fisk), matade för några år sedan våra avelsdjur med nästan uteslutande AN Cichlid Excel, detta resulterade till att börja med i ökad lekvillighet och strålande färger...så långt allt frid och fröjd.

    Däremot märkte vi alla på ungefär samma gång, kanske 3-4 månade efter att vi startat med detta foder, att alla, och då menar jag precis alla, fiskar slutade tvärt att leka. Vi kunde inte förstå vad som var felet, vi analyserade vatten, rannsakade oss själva om vi gjort något galet allihop, men nej.. Vi befann oss i olika kommuner med vatten från olika vattentäkter, så detta uteslöt vi ganska fort. Kvar återstod det fina fodret. Kunde det verkligen vara så illa? Nä, det var ju så bra till att börja med, men efter att vi alla slutat med det återkom lekarna och allt rullade på som vanligt igen. Förklara detta den som kan, därmed inte sagt att jag på något sätt har en vetenskaplig förklaring och smutskastar inte AN Cichlid Excel, utan bara redovisar min och andra odlares erfarenheter av det.

    Kanske vi hade otur, kanske inte...........
    Intressant och höra det här med att ALLA odlare hade fisk som slutade leka, och dessutom samtidigt. Jag tror inte att detta har enbart med fodret och göra. Hur kan vi då förklara att vi ALLA som använder fodret i stor skala i dag inte får detta fenomen. Själv har jag använt AN excel i två års tid och för min del fungerar det bra.
    Att byta foder kan trigga till lek. Själv gick jag från x-foder till AN då x-fodret var slut (gällde bara en lekgrupp). Plötsligt så har jag under en vecka 4 av 13 honor som ruvar i en av mina lekgrupper. Om det berode på fodret eller inte kan jag inte säga men denna förändring är den enda jag gjorde.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #32
      Ursprungligen postat av jarinen
      Joo, jag anar andra intressen än vetenskapliga när man refererar till akvariehandlare .

      Mvh Jari
      Har du lust att utveckla det lite Jari.Janne

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #33
        Ola J, det låter märkligt men jag tycker fortfarande inte att det bevisar att AN innehåler hormoner eller något annat som skulle påverka fiskarnas leklust (vilket du inte heller påstår). Johan F skriver precis tvärtom så slutsatserna av det är ju att fodret är helt ok. Möjligheten finns också att en viss batch foder har vart kontaminerad med något som har påverkat fiskarna (ex. fiskmjöl av fiskar som har tagit upp hormoner, toxiska fodermedel, mykotoxiner etc.), sånt händer. Fodret behöver inte vara identiskt bara för att det kommer från AN.


        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Honor i han-dräkt är liksom en jävligt viktig grej, eftersom det är spiksäkert bevis att det är hormoner i fodret
        Kan du vara snäll att utveckla det där, jag förstår inte riktigt vad du menar.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #34
          Ursprungligen postat av Malawe
          Wardleys brukar vara ett gott alternativ för att stoppa det mesta...
          Vad då "stoppa det mesta" utveckla gärna svaret.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #35
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Har du lust att utveckla det lite Jari.Janne
            En som bedriver näring på akvaristik och har åsikter om produkter och i det här fallet foder bör man ta med en nypa salt, intressekonflikt ligger nära tillhands. Däremot finns en del andra synpunkter baserat på egen erfarenhet i tråden vilket är intressant.

            Dock köper jag inte detta med hormoner i fodret. Det är faktiskt just det som skall bevisas, inte att det inte finns, det förstnämnda är ju helt gripet ur luften.

            Jag undrar dock om inte detta är specifikt en fråga för de som sysslar med malawi där allt har med färg att göra och fodrets eventuella kvalitet blir kontroversiellt, men hormoner? näe, det får ni allt bevisa bättre än med hörsägen.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Ursprungligen postat av Johan F
              Vad då "stoppa det mesta" utveckla gärna svaret.
              Jag har provat det fodret på olika arter och de direkt ogillar det och de blir sunkiga i färgerna, tappar leklust. Jag har riktigt dåliga erfarenheter av det fodret och kan inte förstå varför det står i hyllorna hos Zoohandlare. Riktig dynga enligt min mening. Luktar också rejält illa.

              De fiskar jag provat fodret på har varit främst olika Malawi, men även Tropheus och Prinsessor.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av jarinen
                En som bedriver näring på akvaristik och har åsikter om produkter och i det här fallet foder bör man ta med en nypa salt, intressekonflikt ligger nära tillhands. Däremot finns en del andra synpunkter baserat på egen erfarenhet i tråden vilket är intressant.

                Dock köper jag inte detta med hormoner i fodret. Det är faktiskt just det som skall bevisas, inte att det inte finns, det förstnämnda är ju helt gripet ur luften.

                Jag undrar dock om inte detta är specifikt en fråga för de som sysslar med malawi där allt har med färg att göra och fodrets eventuella kvalitet blir kontroversiellt, men hormoner? näe, det får ni allt bevisa bättre än med hörsägen.


                Mvh Jari
                Ja någon hörsägen tycker väl inte jag att det var, jag var ju där själv och hörde vad han sa, och framförallt såg jag fisken, dom såg ut som hannar.
                Sedan om det är hormoner eller vad det är för något det spelar mindre roll.
                Det enda som spelar roll är ju faktiskt, att det var det fodret han hade matat med, och sådan blev fisken efter han hade matat med det fodret.
                Den första frågan, vem menar du.Janne

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #38
                  Jag ska ta och maila killen som har det företaget och fråga rakt ut angående hormoner i fodret. Jag har dragit upp ca 100st P. tawian reef, ingen hona såg ut som en hane hos mig iaf.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #39
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Jag har provat det fodret på olika arter och de direkt ogillar det och de blir sunkiga i färgerna, tappar leklust. Jag har riktigt dåliga erfarenheter av det fodret och kan inte förstå varför det står i hyllorna hos Zoohandlare. Riktig dynga enligt min mening. Luktar också rejält illa.

                    De fiskar jag provat fodret på har varit främst olika Malawi, men även Tropheus och Prinsessor.
                    OK, det var det jag misstänkte. Det är som och ge potatis till fiskarna, garanterat så tappar dom färgen.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • THE-FONZ
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 99

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja se vad jag skrev i mitt föregående inlägg om ahlin. Ja att jag utryckte mig lite dumt att det var bevis nog, så tar jag tillbaka det.
                      Jag har självklart inte gjort någon vetenskaplig undersökning om det fodret, jag ville bara diskutera fördelar och nackdelar ang fodret.
                      Jag har aldrig läst en innehållsförteckning på vad fiskmaten innehåller och jag kommer inte att göra det heller. Men om ni vill läsa innehållsförteckning så får ni självklart göra det, och då får vi ju en djupare analys av fodret.
                      Men som sagt var för mig spelar det ingen roll vad det står på burken.
                      Men det kanske är så att fireblue och taiwanred tar åt sig fodret på ett annat sett än andra fiskar gör
                      Är det någon annan som har matat med AN till fire blue eller taiwanred.Janne
                      Jag har matat till hinderi med det fodret, men jag slutade att mata med fodret efter jag talade med Kent samt att jag inte fick någon lek i karet. Honan till min Hinderi började bli lite rödare i kroppen, kanske inte riktigt röd men man såg tendenser till att honan började få en finare färg. och ja det var det enda foder de fick, efter jag bytte foder så började mina golden att leka och några månader senare lekte även mina hinderis också.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #41
                        Ursprungligen postat av THE-FONZ
                        Jag har matat till hinderi med det fodret, men jag slutade att mata med fodret efter jag talade med Kent samt att jag inte fick någon lek i karet. Honan till min Hinderi började bli lite rödare i kroppen, kanske inte riktigt röd men man såg tendenser till att honan började få en finare färg. och ja det var det enda foder de fick, efter jag bytte foder så började mina golden att leka och några månader senare lekte även mina hinderis också.
                        Det bevisar inte att fodret är anledningen till att dom inte lekte. Malawi triggas oftas till lek när en förändring görs ex. byter av foder. Som jag skrev tidigare så började en grupp Röd zebra att leka vid byte av fodret från x-foder till just AN-fodret. Troligen så triggade jag dom till lek pga. en förändring, det hade kanske gått lika bra med höja PH-värdet, tempraturen etc.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja se vad jag skrev i mitt föregående inlägg om ahlin. Ja att jag utryckte mig lite dumt att det var bevis nog, så tar jag tillbaka det.
                          Jag har självklart inte gjort någon vetenskaplig undersökning om det fodret, jag ville bara diskutera fördelar och nackdelar ang fodret.
                          Jag har aldrig läst en innehållsförteckning på vad fiskmaten innehåller och jag kommer inte att göra det heller. Men om ni vill läsa innehållsförteckning så får ni självklart göra det, och då får vi ju en djupare analys av fodret.
                          Men som sagt var för mig spelar det ingen roll vad det står på burken.
                          Men det kanske är så att fireblue och taiwanred tar åt sig fodret på ett annat sett än andra fiskar gör
                          Är det någon annan som har matat med AN till fire blue eller taiwanred.Janne
                          hej ja din fiskar där jag såg den bildar din fiskar är firre snyggt alla den bildar på din sidan.. tex. rödzebror.. jag har där själv oxåå så skall fixa bildar där senare oxåå så 33-34 tal rödzebror där själv har jag i karet o egna odlar..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av classe
                            hej ja din fiskar där jag såg den bildar din fiskar är firre snyggt alla den bildar på din sidan.. tex. rödzebror.. jag har där själv oxåå så skall fixa bildar där senare oxåå så 33-34 tal rödzebror där själv har jag i karet o egna odlar..
                            Tack för att du tycker mina fiskar är snygga.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Det bevisar inte att fodret är anledningen till att dom inte lekte. Malawi triggas oftas till lek när en förändring görs ex. byter av foder. Som jag skrev tidigare så började en grupp Röd zebra att leka vid byte av fodret från x-foder till just AN-fodret. Troligen så triggade jag dom till lek pga. en förändring, det hade kanske gått lika bra med höja PH-värdet, tempraturen etc.
                              Ja men hur förklarar du att hinderihonan började bli lite rödare.
                              Jag är inte förvånad att hinderihonan blir rödare, för att hinderi är rätt så lik fireblue.Janne

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #45
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja men hur förklarar du att hinderihonan började bli lite rödare.
                                Jag är inte förvånad att hinderihonan blir rödare, för att hinderi är rätt så lik fireblue.Janne
                                Janne, det vet du att jag inte kan.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...