AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Kjell
    om du inte har en gammal burk med datum 1991-01-14 så ställer Janne inte upp på testet
    Nej christer jag är generös person, jag är beredd att anta utmaningen, och burken kan faktiskt vara ifrån 1999 när simontorp köpte kjells grossistverksamhet-.Janne

Kommentar

• rent vatten
      Användare
      • November 2005
      • 530

Jag är en fattig lapp, men jag kan tänka mig att betala max 100kr. Troligtvis räcker det inte långt, men om alla på detta forum gjorde det så kanske det skulle täcka kostnerdna för en undersökning?

Kommentar

• Malawi-micke
        Användare
        • February 2004
        • 63

Hej

lilla Ann-Marie

Om du läser vad folk skriver så kommer det att bli så mycket lättare att förstå dina inlägg.

Ingen och inte jag heller har sagt att detta foder är dåligt.

Jag säger bara att Al är inte gud och kommer aldrig vara gud

saker funkar för vissa för vissa inte så släpp lojaliteten lite va.

Har varigt på AL tusen gånger bor nästan brevid sjukt bra fiskar

Men alla tycker inte lika dant.

Go natt

M
        In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• rent vatten
          Användare
          • November 2005
          • 530

Det vore roligt att veta innehåll, för jag själv tror att AN och DR, Bassler innehåller möjligen laxfoder?

Kommentar

• Malawi-micke
            Användare
            • February 2004
            • 63

Hej

by the way

Vem fan har skickat ner oxhjärta i dom sköna sjöarna
            Malawi tanginajka och viktoria samt i ca träsken

ursäkta språket

God natt igen

Micke
            In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Utan o orka dra igenom hela tråden så verkar det som att alla förutsätter att foderinnehållet är synonymt med vad fisken tar upp.
              Så är det inte. Skulle snarare vilja vända på debatten dvs vilket foder kan fisken tillgodogöra sig mest utav??
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av kaj.p
                Utan o orka dra igenom hela tråden så verkar det som att alla förutsätter att foderinnehållet är synonymt med vad fisken tar upp.
                Så är det inte. Skulle snarare vilja vända på debatten dvs vilket foder kan fisken tillgodogöra sig mest utav??
                Det va iof inte det som saken handlade om även om den vinklingen är intressant och bra. Detta handlar om ifall Aquatic Nature använder någon form av hormoner som får grå honor att färga som hanar... vissa har ju tydligen sett det med egna ögon, där ligger "diskus"sionen =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Ursprungligen postat av deelay
                  Det va iof inte det som saken handlade om även om den vinklingen är intressant och bra. Detta handlar om ifall Aquatic Nature använder någon form av hormoner som får grå honor att färga som hanar... vissa har ju tydligen sett det med egna ögon, där ligger "diskus"sionen =)

Ok Köper det Men vad är hormoner då? Om man definerier det så är de bara budbärare. Dvs deras uppgift är att säga till cellerna gör det eller gör inte det. Så om det är hormonfel så handlar det om felbeslut hos uppdragsgivaren.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

Kanon foder...

Satt och kollade på denna tråden och blir väldigt förbryllad...
                    Kör själva med det foder som diskuteras här i tråden, och har inte märkt av dessa saker ni pratar om..
                    Ang foder så finns det lika många uppfattningar som det finns fiskarter verkar det som. Jag håller på med Tropheus och kan bara säga att jag har INGA problem med lek i karen, snarare tvärt om.
                    Jag matar uteslutande med AN och flingfoder, 2 dagar flinger och 1 dag AN. Men om någon har en annurlunda uppfattning så e det bara bra..
                    Menar att det hade varigt skit tråkigt om alla som har firrar skulle få allt till att funka lika dant, Vad skulle då diskuteras i otalliga trådar på olika forum.??
                    resonerar som så att det som funkar hos en akvarist funkar kanske inte hos en annan. Men men,,,,, får även passa på att önska er alla en trevlig nyårs afton
                    Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Det verkar som att INGEN läst tråden i sin helhet. Alla (inkl. jag) som påstår att fisk slutat leka och honor som färgat som hanar har skrivit att det är flera år sedan detta inträffade. Hur fodret funkar nu är en helt annan femma.
                      Tony Englund

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Mina tester visade faktiskt också att andra foder som räkmix och vissa flingor gav minst lika bra färger (om inte bättre).
                        Jag tror det sammanfattar hela situationen väldigt bra.

Det finns ingenting utom anekdoter som antyder att AN är varken bättre eller sämre än annat foder, och att anekdoterna både går åt den positiva och den negativa sidan antyder att de beror på slumpen.

Min åsikt nu är att det är ett bra foder bland många andra bra foder, varken mer eller mindre, fast med mer aggressiv marknadsföring än andra foder.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av jarinen
                          Hej,
                          det är som så att jag matar en hel del med nämnda foder och det är väldigt populärt, populärt är inte alltid = bra för alla ciklider.

Därför undrar jag om någon vet hur sammansättningen mellan animaliskt och vegetabiliskt är i det här fodret, i övrigt så är det ju naturligtvis ett kanonfoder. Burken talar bara om hur mycket protein o fiber osså vidare, inte varifrån det kommer, likaså på deras hemsida.

Är det nån som vet mer om fodret?

Mvh Jari
                          Så löd första frågan i tråden.............

Den är knappast besvarad ännu i alla fall. Vissa har sen skrivit en massa om hormoniblandningar, efter en å annan påstötning av dom som tycker att fodret är ok har Dessa hormonstinna förståsigpåare ändrat sig till att hormoniblandningen skedde på T-fordarnas tid.

Jag tror att Jaris fundering gäller daxfärskt foder (även om det är ett par år sedan han skrev inlägget )och det verkar finnas ganska många som är nöjda med detta foder idag.
                          Men jag är fortfarande nyfiken på Jaris fråga,

Därför undrar jag om någon vet hur sammansättningen mellan animaliskt och vegetabiliskt är i det här fodret.
                          Burken talar bara om hur mycket protein o fiber osså vidare, inte varifrån det kommer, likaså på deras hemsida.

Nyfiken på själva ämnet.
                          Senast redigerad av tege; 30 December 2007, 08:48.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av Tony
                            Det verkar som att INGEN läst tråden i sin helhet. Alla (inkl. jag) som påstår att fisk slutat leka och honor som färgat som hanar har skrivit att det är flera år sedan detta inträffade. Hur fodret funkar nu är en helt annan femma.
                            Nja, det finns säkert någon mer som har läst tråden, men det är precis som att man tar åt sig det man vill läsa, och resten av informationen kommer bort.Janne

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Jag har läst varenda mening i denna tråd. Det är lite roligt med tanke på att runt 200 inlägg har gjorts utan att någon "vet mer om fodret" som ursprungsfrågan löd .

Tycker kaj.p s frågeställning är intressant, nämligen vad kan fisken tillgodogöra sig?

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Ursprungligen postat av jarinen
                                Jag har läst varenda mening i denna tråd. Det är lite roligt med tanke på att runt 200 inlägg har gjorts utan att någon "vet mer om fodret" som ursprungsfrågan löd .

Tycker kaj.p s frågeställning är intressant, nämligen vad kan fisken tillgodogöra sig?

Mvh Jari
                                Ja det är som jag skrev i mitt förra inlägg, att en del inte kan ta åt sig den information och erfarenheter en del har skrivit om fodret i denna tråden.
                                Sedan den frågan som du skrev. citat Jainen.
                                roligt med tanke på att runt 200 inlägg har gjorts utan att någon "vet mer om fodret" som ursprungsfrågan löd .
                                Och om du inte nöjer dig med dom svaren som har kommit fram här på forumet så vet jag inte hur man ska göra, jag tycker att det har kommit fram en massa svar här på denna tråden. Men självklart så kan man göra en större vetenskaplig test, och även en större dialys av fodret.
                                Men jag tycker väl att det är ganska onödigt.
                                För om vi skulle göra det varenda gång som vi har olika erfarenheter om våran hobby, så skulle det bli en massa vetenskapliga tester.Janne

Kommentar

Arbetssätt...