AN Cichlid excel (myter) ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Ursprungligen postat av THE-FONZ
    Nu säger jag vad Kent sa till mig, men funkar det för dig så är det bara att köra på.
    Nog funkar det allt. I bland önskar jag att det finns något foder som gör att det inte blir till lek så honan får återhämta sig mellan lekarna.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Johan F
      Nog funkar det allt. I bland önskar jag att det finns något foder som gör att det inte blir till lek så honan får återhämta sig mellan lekarna.
      Wardleys brukar vara ett gott alternativ för att stoppa det mesta...

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Wardleys brukar vara ett gott alternativ för att stoppa det mesta...
        ...utom malar, men jag har hört att de slutat tillverka wafers men jaja om det är rykten eller inte vet jag ej, men jag hittar dom inte längre iaf.

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #19
          AN Afr. Cichlids råanalys ger:

          Råprotein 38 %
          Råfett 4 %
          Råfiber 4 %
          Aska 16 %
          Vatten 9 %

          Det ger en NFE (Kväve fri extrakt) halt på 29 %. Denna del består bl.a. av socker, fruktaner, stärkelse, pektiner organiska syror och pigment. Det totala kolhydratinnehållet är således 33 %. Vid jämförelse med andra foder (Tetra Min, Sera Diskus och Hikari Cichlid) ligger värdena väldigt lika. Denna proteinhalt ligger i linje med vad som rekommenderas (finns dock inga specifika rek. till akvariefisk/ciklider tyvärr). Tyvärr verkar det inte finnas någon aminosyra analys, så proteinkvaliteten går det inte att säga något om. AN har heller inte någon innehållsdeklaration så delen vegetabilisk/animalsk proteinkälla går ej heller att uttala sig om.

          AN har dock högst askhalt av de foder jag granskat, vilket kan betyda att det innehåller med mineraler (kanske onödigt mycket). Vad gäller hormon tillsats tycker jag det låter väldigt konstigt och föga troligt. Men vem vet?

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Janne, var dessa matade med AN?
            Tappade dom all blå färg med räkmix?
            Ja det kanske var lite orättvis mot AN, jag har inte en aning om dom var matade med AN eller inte.
            Men däremot så tyckte jag att det var liknade fall, att honor blev som hannar.
            Så det var ju lätt att jämföra fireblue och taiwanred
            Och den senare frågan, dom tappade färgen, dom blev helt bruna. janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Markus_A
              AN Afr. Cichlids råanalys ger:

              Råprotein 38 %
              Råfett 4 %
              Råfiber 4 %
              Aska 16 %
              Vatten 9 %

              Det ger en NFE (Kväve fri extrakt) halt på 29 %. Denna del består bl.a. av socker, fruktaner, stärkelse, pektiner organiska syror och pigment. Det totala kolhydratinnehållet är således 33 %. Vid jämförelse med andra foder (Tetra Min, Sera Diskus och Hikari Cichlid) ligger värdena väldigt lika. Denna proteinhalt ligger i linje med vad som rekommenderas (finns dock inga specifika rek. till akvariefisk/ciklider tyvärr). Tyvärr verkar det inte finnas någon aminosyra analys, så proteinkvaliteten går det inte att säga något om. AN har heller inte någon innehållsdeklaration så delen vegetabilisk/animalsk proteinkälla går ej heller att uttala sig om.

              AN har dock högst askhalt av de foder jag granskat, vilket kan betyda att det innehåller med mineraler (kanske onödigt mycket). Vad gäller hormon tillsats tycker jag det låter väldigt konstigt och föga troligt. Men vem vet?
              Ja jag vet honor ser ut som hannar , är det inte bevis nog.Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av deelay
                haha det här var ju riktigt underhållande, Alltid kul med spekulationer =)

                jag återkommer senare, måste iväg en stund.

                Jag har dragit upp många tusen fiskar med detta foder plus att lekdjuren får det =)
                Ja nu tog du väl i Niklas, många tusen.Janne

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja nu tog du väl i Niklas, många tusen.Janne
                  Absolut inte, det värsta är att jag inte kan se skillnad på könen på fiskarna eftersom dom får AN excel =)

                  Om jag har förstått det hela rätt nu så är det alltså enligt följande,

                  Matar man med AN excel och dom får starka färger så är det ett skitfoder med hormoner, matar man med räk(häx)mix proppat med astaxanthin så fiskarna blir snudd på självlysande så har man lyckats med urvalsodling?=)

                  "Angående proteinkälla"
                  Enligt han som äger företaget så används det rent fisk kött som animalisk proteinkälla... om han ljuger det kan inte jag svara på men det är vad han sa till mig.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Absolut inte, det värsta är att jag inte kan se skillnad på könen på fiskarna eftersom dom får AN excel =)

                    Om jag har förstått det hela rätt nu så är det alltså enligt följande,

                    Matar man med AN excel och dom får starka färger så är det ett skitfoder med hormoner, matar man med räk(häx)mix proppat med astaxanthin så fiskarna blir snudd på självlysande så har man lyckats med urvalsodling?=)

                    "Angående proteinkälla"
                    Enligt han som äger företaget så används det rent fisk kött som animalisk proteinkälla... om han ljuger det kan inte jag svara på men det är vad han sa till mig.
                    Ja nu får du väl ta och skilja på foder, just nu så pratar vi AN foder.
                    Och Niklas om du vill diskutera räkmix, öppna en egen tråd om räkmix.Janne

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja nu får du väl ta och skilja på foder, just nu så pratar vi AN foder.
                      Och Niklas om du vill diskutera räkmix, öppna en egen tråd om räkmix.Janne
                      K, helt fel att jämföra med andra foder... sorry

                      Har du någon bild på den hormon matade fisken? Jag tycker det vore kanon om alla yngel och honor hade färg... det skulle ju bli så mycket lättare att sälja all tidigare grå fisk.

                      Är inte det av den anledningen man proppar andra foder (får inte nämna namnet) med färgförstärkande tillsatser?

                      En annan tanke... om nu AN är proppat med manliga hormoner vilket stoppar romproduktionen hos honorna, hur kommer det sig att tex moorina leker 4(minst) gånger om året per hona och spottar runt 60-70 yngel per kull?
                      Det får inte jag ihop...
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av deelay
                        K, helt fel att jämföra med andra foder... sorry

                        Har du någon bild på den hormon matade fisken? Jag tycker det vore kanon om alla yngel och honor hade färg... det skulle ju bli så mycket lättare att sälja all tidigare grå fisk.

                        Är inte det av den anledningen man proppar andra foder (får inte nämna namnet) med färgförstärkande tillsatser?

                        En annan tanke... om nu AN är proppat med manliga hormoner vilket stoppar romproduktionen hos honorna, hur kommer det sig att tex moorina leker 4(minst) gånger om året per hona och spottar runt 60-70 yngel per kull?
                        Det får inte jag ihop...
                        Ja det är ju därför vi diskuterar här på forumet, för att få fram våra erfarenheter bra som dåliga.
                        Niklas du har bara bra erfarenheter utav fodret.
                        Men även det som FONZ skriver har jag hört av andra tex Kent i nol, att dom leker sämre.
                        Dom här fire blue och taiwanred dom
                        såg jag själv även honorna såg ut som hannar.
                        Och det kan man ju tycka att det kanske är bra för en zooaffär, att det även är färg på haplis honorna.
                        Och dom ahlina som var blåa även honorna dom var också lättsålda, men som sagt dom ahlina var importerade så det är bara en misstanke jag har att dom var matade med hormoner.
                        Och jag hade heller ingen aning om dom var matade med An. Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 14 november 2007, 10:35.

                        Kommentar

                        • Markus_A
                          Användare
                          • december 2005
                          • 418

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja jag vet honor ser ut som hannar , är det inte bevis nog.Janne
                          Nej det tycker jag verkligen inte! Bara för att någon/några har sett denna effekt betyder inte det att fodret medvetet och rutinmässigt behandlas med hormoner. Det finns uppenbarligen andra (inklusive mig själv) som använder AN i olika utsträckning och inte får honor som ser ut som hanar. Hur kan du utesluta alla andra faktorer? Dom fiskar du nämde, Ahli, vad vet du om dom innan dom kom till dig, att dom var från Tjeckien. Hade dom fått AN och bara det, och isåfall garanterat inga andra tillsatser?

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av Markus_A
                            Nej det tycker jag verkligen inte! Bara för att någon/några har sett denna effekt betyder inte det att fodret medvetet och rutinmässigt behandlas med hormoner. Det finns uppenbarligen andra (inklusive mig själv) som använder AN i olika utsträckning och inte får honor som ser ut som hanar. Hur kan du utesluta alla andra faktorer? Dom fiskar du nämde, Ahli, vad vet du om dom innan dom kom till dig, att dom var från Tjeckien. Hade dom fått AN och bara det, och isåfall garanterat inga andra tillsatser?
                            Ja se vad jag skrev i mitt föregående inlägg om ahlin. Ja att jag utryckte mig lite dumt att det var bevis nog, så tar jag tillbaka det.
                            Jag har självklart inte gjort någon vetenskaplig undersökning om det fodret, jag ville bara diskutera fördelar och nackdelar ang fodret.
                            Jag har aldrig läst en innehållsförteckning på vad fiskmaten innehåller och jag kommer inte att göra det heller. Men om ni vill läsa innehållsförteckning så får ni självklart göra det, och då får vi ju en djupare analys av fodret.
                            Men som sagt var för mig spelar det ingen roll vad det står på burken.
                            Men det kanske är så att fireblue och taiwanred tar åt sig fodret på ett annat sett än andra fiskar gör
                            Är det någon annan som har matat med AN till fire blue eller taiwanred.Janne

                            Kommentar

                            • olaJ
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 584

                              #29
                              Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i längre...jag och ett flertal kollegor till mig (odlare i större skala med många tiotals års erfarenhet av att odla fisk), matade för några år sedan våra avelsdjur med nästan uteslutande AN Cichlid Excel, detta resulterade till att börja med i ökad lekvillighet och strålande färger...så långt allt frid och fröjd.

                              Däremot märkte vi alla på ungefär samma gång, kanske 3-4 månade efter att vi startat med detta foder, att alla, och då menar jag precis alla, fiskar slutade tvärt att leka. Vi kunde inte förstå vad som var felet, vi analyserade vatten, rannsakade oss själva om vi gjort något galet allihop, men nej.. Vi befann oss i olika kommuner med vatten från olika vattentäkter, så detta uteslöt vi ganska fort. Kvar återstod det fina fodret. Kunde det verkligen vara så illa? Nä, det var ju så bra till att börja med, men efter att vi alla slutat med det återkom lekarna och allt rullade på som vanligt igen. Förklara detta den som kan, därmed inte sagt att jag på något sätt har en vetenskaplig förklaring och smutskastar inte AN Cichlid Excel, utan bara redovisar min och andra odlares erfarenheter av det.

                              Kanske vi hade otur, kanske inte...........
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2695

                                #30
                                Men stopp och belägg nu, är det alltså så att AN cichlid excel ger honor som ser ut som hanar, eller är det nåt okänt foder i tjeckien som gör det?

                                Att tjeckerna gör all möjlig skit med sina fiskar är väl känt, frågan här är om ANs foder.

                                Honor i han-dräkt är liksom en jävligt viktig grej, eftersom det är spiksäkert bevis att det är hormoner i fodret (och det är f.ö. inte alls samma sak som att trycka i fiskar stora mängder astaxantin).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...