Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #76
    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

    Angående Ae. patricki: "mina" satte i sig ett gäng fullvuxna brillianttetror av en storlek som jag ansåg var fysiskt omöjliga för dem att få in i munnen (patrickina i fråga simmar just nu hos Mr.Fish men är tre gånger längre).

    I övrigt håller jag med Mike: Västafrika är helt otrolgit. Boken Michael köpt spöar Linke Staeck och den visar på den otroliga mångfalden denna del av världen har.
    Har du något bra förslag på "stimfisk" till sällskap åt Ae.Patricki?
    Kanske någon av de större arterna av Hemiodopsis?
    Jag har kollat med Tetra Verlag ang. Engelsk översättning på
    Cikliden 1"Bundbarsche aus Westafrika -de har inte längre någon översättning på denna bok.
    Hälsn. Patrik

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #77
      Allt som är lite större borde gå bra. Brillianttetra gick utmärkt tills de blev uppätna. Magalechis hade jag med dem och det gick.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • oktober 2004
        • 233

        #78
        Micke: Parilusen går i ett 230-litersakvarium med BTN, många rötter, stenar, kokosnötter och därmed mycket gott om gömställen. Där finns åxå ett gäng lejonhuvuden (som eventuellt ska bort), en taenitaus hona som väntar på en ny Red Nigeria-hanne, ett par egyptisk munruvare samt ett mindre Guianacara geayi-par som inte passar in, men som jag inte vill göra mig av med och som jag inte har plats för någon annanstans.

        Egentligen skulle jag vilja ha mitt taenitaus nange-par här åxå, men vill inte riskera att få problem när jag (förhoppningsvis snart) stoppar ned en Red Nigeria-hanne till honan. "Nange"-paret går för närvarande ihop med depressum-paret i ett 100 cm långt 100 literskar. En nödlösning. Fungerar visserligen helt OK, men jag vill helst ha "Nange"-paret någon annanstans eftersom akvariet är så litet.

        Förresten, tack för tipset om småfisken du köpte. Jag vill ha ett gäng av dessa i 220-akvariet och de passar in utmärkt här.

        Mr Fish: Visst ska jag försöka fota lite. Lovade tidigare i tråden att skriva för CB, så min son är inbokad med sin digitalkamera så vi kan ha lite bilder till texten. Sonen (åxå aktiv här på ciklid.se, under namnet Ted) laddade upp en bild på min depressum-hona under medlemsbilder (klicka på senaste 20). Tror han skulle lägga upp någon till, troligen på "Nange"-hanen.

        En fisk värd att nämna i detta va-sammanhang är L congoensis (vi får viska om denna art så att inte Mr Fish hör oss , han gillar dem visst inte om jag minns rätt). Jag hade ett fint lek-par för cirka 20 år sedan, och minns dem som verkligt häftiga. Vackra, intressanta, lättlekta och -med rätt eller orätt- ganska stridslystna. När jag ser dem på bild idag, så inser jag att ett, kanske två, stora akvariet måste in i huset i höst. Ett ska var fyllt med va-ciklider, det andra med jordätare och någon annan sydamerikan. Funderar just nu över strategin för diskussionerna med frugan.
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #79
          " Brillianttetra gick utmärkt tills de blev uppätna." He,He,He..

          Jag såg en kool grej på en bil idag : (ta inte illa upp nu kvinnor)

          "Wife and Dog missing... -Rewards for the Dog !"


          "Magalechis hade jag med dem och det gick."
          Vad är detta för släkte/art?, jag känner inte till namnet.
          Jag gissar på att det rör sig om någon slags större tetra; eller är jag helt ute och cycklar?
          Hälsn. Patrik

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #80
            Oj förlåt klantigt av mig att hoppa över en massa tankesteg. Megalechis är nya namnet på vissa Hoplosternum. Jag menade mest att de inte brydde sig så mycket om den malen. Vi får starta en ny tråd för eventuell fortsättning på tetror-till-sydamerikanska-fiskätere-diskussionen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #81
              citat:Ursprungligen skickat av Camenius

              Förresten, tack för tipset om småfisken du köpte. Jag vill ha ett gäng av dessa i 220-akvariet och de passar in utmärkt här.
              Tetrorna blir ganska stora enligt jag jag kunnat läsa mig till, omkring 12-13 cm. Men dom är förbaskat snygga och mycket livliga.

              Det låter som du har en trevlig mix i ditt kar.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • oktober 2004
                • 233

                #82
                Jodå tack, jag gillar akvariet som det är nu -extra nöjd med inredning som är både snygg och funktionell- men jag är "misstänksam" mot lejonhuvudena. Tyvärr, för jag gillar dem verkligen, men jag upptäckte en mycket märklig sak i förrgår som gör att jag antagligen får skaffa ytterligare ett litet akvarium där jag ska hålla dem:

                Två egyptiska munruvare "tuggade yngel", då jag plötsligt såg att den ena hade hela nosen söndersliten med käken hängande löst. Jag blev väldigt förvånad då inga i karet är kända för att vara direkt aggressiva.

                Antod då (ologiskt) att den andra honan var den skyldiga eftersom de båda ibland brukar (när de inte tuggar) "irriteras" på varandra. När jag då kikade på den andra honan hann jag under några sekunder se hur en av de mindre lejonhuvudena bitit sig fast i/över munnen på henne. Det var uppenbart att lejonhuvudet försökte komma åt den tuggande honans yngel. Den senare slet sig lös, men hade inga yngel kvar.

                Jag fångade naturligtvis upp honan med den sönderslitna nosen och konstaterade att hos henne fanns ett yngel kvar. Antar därför att det var lejonhuvudena som tog mina Jokayngel för två månader sedan, ett par som jag numer har på jobbet.

                Till saken hör att lejonhuvudet i storlek var något mindre än munruvaren. (Båda är relativt små, skulle beteckna lejonhuvudet som mindre ungdjur.)

                Eftersom jag är mycket fixerad av att få tag i en Red Nigeria hanne och då hoppas på lek/yngel, funderar jag nu på att flytta lejonen som jag vid tillfälle läst ska vara lite av yngelrövare (skymnings- eller nattetid, om jag minns rätt). Någon som vet/har erfarenhet av detta?

                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #83
                  Hallå där grabbar ! Ja Ola har rätt,vi höll på att glida tråden över Atlanten..
                  Hur som helst, så kan jag maila över bilder i morrn på "Nigerianred"
                  varianten jag har till Micke & Lasse (går det att maila bilder till
                  "hotmail" föresten?). Om ,du,Micke vill ha en bild,så kanske du anars får maila mej en annan adress,än "hotmail",så att jag kan maila till denna. Lasses adress har jag redan. Föresten Lasse vill du fortfarande inte ha L.Waernerin ? De kommer annars ,troligtvis,gå ett hemskt öde tillmötes.(jag kan kanske få tag på en hona till,om du vill ha dem).
                  Hälsn. Patrik

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #84
                    Mr.Fish: det går bra med hotmailen. Jag har 2GB inbox.
                    Tänk på att annonsering inte är tillåten i forumet
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #85
                      citat:Ursprungligen skickat av Micke

                      Mr.Fish: det går bra med hotmailen. Jag har 2GB inbox.
                      Tänk på att annonsering inte är tillåten i forumet
                      Oki,Doki, Jag skall försöka att få dem att "posera" i eftermiddag(är på kontoret på blixtvisit). Hälsn. Patrik

                      Kommentar

                      • dorner
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 32

                        #86
                        Hej
                        Nu har man ochså beställt boken "The Cichlid Fishes of Western Africa" av Anton Lamboj. Lång lev tid från amazon uk slutet av mars.
                        Men den är nog värd att vänta på. Har ni några andra resurser som man bör känna till gällande väst afrika fiskar websidor böcker m.m

                        /Joakim

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #87
                          Kjell Nilssons sida: http://w1.315.telia.com/~u31506898/
                          The Krib: www.thekrib.com
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #88
                            Trots sitt namn så har www.apistogramma.com en hel del informatiom om västafrikanska dvärgciklider också.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Camenius
                              NCS Medlem
                              • oktober 2004
                              • 233

                              #89
                              dorner: Ja, du får vänta likt mig. Känns grymt att tråna ända in i mars efter boken. Å andra sidan så blir det väl ännu värre när den kommer. Såväl Mr Fish som Ola och Micke intygar ju att boken är super, så när man slår sig ned i soffan glad över att den kommit, blir man väl galen över alla fiskar som man vill ha, men som inte går att få tag i.

                              Mr Fish. Blir spännande att se dina bilder. Ringer dig i helgen angående L Waernerin. Kan tyvärr inte hysa in honom någonstans hemma. Har lovat frugan att inte sätta upp nå´t mer kar i vår, utan börja svetsa på en av motorcyklarna. (Å andra sidan, i skolan ihop med röd zebror och C mooriin...? Kanske...)
                              Legitimerad Nortonist.
                              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                              Kommentar

                              • Camenius
                                NCS Medlem
                                • oktober 2004
                                • 233

                                #90
                                Visst ja. Märker att min red Nigeria-hona verkar "provocerad" av parilusen, framförallt av honan. Spänner upp sig och agerar som om hon mötte en artfrände.

                                Tycker inte att det borde vara någon risk att ha taeniatus ihop med parilus, men bäst att var lite observant på det där. I övrigt är parilusen fin, om än fortfarande en smula blek och försiktig.

                                Någon som har erfarenhet av pailus ihop med taeniatus?

                                Kul även om jag kunde få några rader med erfarenheter från Lamprologus congoensis, Lamprologus moquardi eller Lamprologus werneri.
                                Legitimerad Nortonist.
                                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...