Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    citat:Ursprungligen skickat av Kjell Nilsson

    Min erfarenhet av transvestitus är att den är fredlig mot andra arter men djävulskt aggresiv mot artfränder.
    Mina var ungefär lika snälla mot varandra som palettciklider. Han som jag fick dem av hade flera i samma burk på kanske 80 liter utan att ha ihjäl varandra. Dessa erfarenheter som står i kontrast med dina samt vad det ofta står i artiklar och böcker får mig att stark misstänka att dessa fiskar som såldes i Stockholm var från en annan och inte i närheten lika aggressiv population som de tidigare.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #47
      Patrik: Tack för tips om Steven Simpson books. De hade samma pris som amazon, men kanske är leveranstiderna olika. Amazon har via mail lovat att jag ska ha boken senast i slutet av mars! Hmmm...
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #48
        Tjenare Micke.

        Jo jag ska inspektera om aggressiviten är extrem, men vad jag fått för mig så ska det inte vara så farligt, möjligen i ett för litet kar.
        men det får bli en annan dag idag hade de visst gått och gömt sig, hittade dem inte alls.

        Angående färgvariationerna så kan det som sagts skilja en hel del på olika varianter jag vågar inte svära på att de du såg inte är en nigeria red men den ser lite blek ut för det.

        men jag har oxå köpt taeniatusar som varit helt klart fel namn på i affären så det gäller att se upp och kolla vad det är, kolla gärna i en bok i affären.

        För korsningar vill man ju inte ha, om den ena skulle dö och man köper en ny och denna gång får en riktig så skulle det ju kunna få förödande konsekvenser om man odlar dem....


        Har kört med lite olika taeniatusar för ett par år sedan bla nigeria red, wouri och dehane som jag gillar skarpt, men en jag aldrig sett i butik och letat efter är nigeria green.den skulle vara kul att få tag i



        citat:
        --------------------------------------------------------------------------------
        Var inhandlade du P.Humilis´en någonstans ?



        --------------------------------------------------------------------------------

        Jag köpte dem på zoomässan i kungsbacka han hade ett helt kar fullt säkert 30-40 stycken.

        mvh

        Peter

        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #49
          Zoo-Mässan i Kungsbacka ,hmm...-kunde lika gärna varit på månen-
          I höstas ,var det en diskusion på forumet om olika transporttyper
          för akvariumfisk. Är det någon ,som kommer ihåg om det fanns något vettigt sätt att transportera fisken på (ex. Gtb -Sto ), utan att det är 50% dödlighet och 15grader i påsarna vid lev.[?]
          Hälsn. Patrik

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #50
            Jag åker till Zomässan nu, återkommer med en rapport när jag är tillbaka.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av Micke

              Jag åker till Zomässan nu, återkommer med en rapport när jag är tillbaka.
              Det låter intressant, men det är väl rätt så långt dit ,även för dej
              Micke ? Ja ,en rapport från zoomässan vore kul.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #52
                Jo det är en bit till Kungsbacka, ca 20 mil. En perfekt familjeutflykt med en zoobutik i ett stort köpcentra .
                Precis som ryktet så fanns där en hel del intressanta västafrikaner, varav mycket vf. Bl a flera varianter av P. taeniatus och subocellatus, två olika humilis, N. transvestitus och dimidiatus, Etia nguti, C. guentheri m fl, m fl.
                Det blev inga ciklider för mig idag men lite afrikanska tetror och barber. Köpte även Lamboj's bok så nu ska det läsas på .
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #53
                  20 mil enkel resa på en söndag? Hua! Din fru måste ha ett brinnande intresse för köpcentra och bilåkning...
                  För inte var väl hennes destination densamme som din? Isåfall är du rejält lyckligt lottad.

                  Förresten, vad fick du ge för boken där?

                  Den här tråden har varit och är underbar läsning, och det är inte annat än att man fått en nostalgi-tripp tillbaka till de första stegen in i akvariehobbyn. Jag har haft ett antal Pelvicachromis pulcher genom åren.
                  Oerhört vackra ciklider, och några nya "Paletter" tycks ha kommit fram som ser väldigt snygga och intressanta ut. Jag förstår verkligen din lilla satsning på Västafrikas ciklider.

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av Micke

                    Jo det är en bit till Kungsbacka, ca 20 mil. En perfekt familjeutflykt med en zoobutik i ett stort köpcentra .
                    Precis som ryktet så fanns där en hel del intressanta västafrikaner, varav mycket vf. Bl a flera varianter av P. taeniatus och subocellatus, två olika humilis, N. transvestitus och dimidiatus, Etia nguti, C. guentheri m fl, m fl.
                    Det blev inga ciklider för mig idag men lite afrikanska tetror och barber. Köpte även Lamboj's bok så nu ska det läsas på .
                    Lamboys bok är kanonbra, så där har du kvalitativläsning framför
                    dej. Vilka tetror & barber fick du med dej ?
                    Föresten : Vad fick du ge för boken ? Jag kollade nyss efter vad jag fick ge (med frakt &valuta avg.)och det blev 520Kr.
                    Hälsn. Patrik

                    Kommentar

                    • Camenius
                      NCS Medlem
                      • oktober 2004
                      • 233

                      #55
                      Micke: Av de P. taeniatus som du såg, fanns den av mig så hett eftertraktade Red Nigeria, alltså den som inte är gulaktig utan röd på buken?
                      Jag har 40 mil till gbg.
                      grattis till boken, själv fick jag ge 45 pund och får vänta flera veckor innan den kommer. (amazon i UK) Angivet lev-datum, mellan 9 och 29 mars!
                      Legitimerad Nortonist.
                      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av Camenius

                        Micke: Av de P. taeniatus som du såg, fanns den av mig så hett eftertraktade Red Nigeria, alltså den som inte är gulaktig utan röd på buken?
                        Glömde faktiskt bort att kolla efter den i ivern över alla snygga VA-ciklider. Ring eller skicka dem ett mail, dom sa att dom kunde fixa hem det mesta på beställning.

                        citat:Jag har 40 mil till gbg.
                        grattis till boken, själv fick jag ge 45 pund och får vänta flera veckor innan den kommer. (amazon i UK) Angivet lev-datum, mellan 9 och 29 mars!
                        Det var när jag läste ditt tidigare inlägg jag bestämmde mig för att köpa den i Sveriga trots att det blev rejält mycket dyrare. Zoomässan tog 699:- minus 10% rabatt.

                        citat:Vilka tetror & barber fick du med dej ?
                        Brycinus longipinnis (tror jag det var) och Barbus barilioides. Tyvärr var Neolebias'en slut för tillfället.

                        citat:20 mil enkel resa på en söndag? Hua! Din fru måste ha ett brinnande intresse för köpcentra och bilåkning...
                        Som tur var fanns P.O.P-butik i köpcentrat

                        citat:För inte var väl hennes destination densamme som din? Isåfall är du rejält lyckligt lottad.
                        Jag är nog lyckligt lottad med tanke på att hon följer med på söndagsutflykter till Kungsbacka, ciklidstämmor och t o m till Malawisjön...Men det kostar i gengälld besök på otaliga platskolor och trädgårdar sommartid

                        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                        Den här tråden har varit och är underbar läsning, och det är inte annat än att man fått en nostalgi-tripp tillbaka till de första stegen in i akvariehobbyn. Jag har haft ett antal Pelvicachromis pulcher genom åren.
                        Oerhört vackra ciklider, och några nya "Paletter" tycks ha kommit fram som ser väldigt snygga och intressanta ut. Jag förstår verkligen din lilla satsning på Västafrikas ciklider.
                        Ha, jag har kanske lurat in en Tropheus-slav också
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #57
                          Jag har redan hittat en ny favorit i boken, Pelvicachromis rubrolabiatus "Kolente". Eller varför inte P. taeniatus "Isokpo"?
                          Nej nu ska jag gå och lägga mig och läsa i boken och hitta mer att drömma om...
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • dorner
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 32

                            #58
                            Hej
                            Någon som har bra sidor där man kan se lite sällskap till cikliderna i form av malar och tetror m.m från väst afrika.

                            /Joakim

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #59
                              Ga in pa www.fishbase.se och valj arterna fran respektive land eller ekosystem (funktionen finn sunder sjalva sokfunktionen).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2695

                                #60
                                citat:
                                Det blev mycket att citera där Lasse ! Alltså ang. P.Taeniatus..
                                Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
                                och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
                                Skillnaden är med stor sannolikhet helt enkelt hur många systematiker som tittat på fisk i området. Det skulle inte förvåna mig om västafrika går ikapp amazonas m.a.p. fiskarter om säkerhetsläget i området förbättras och politiker både i området och här skärper upp sig.
                                Tyvärr är det väl troligare att arterna utrotas innan nån tittat på dem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...