Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Camenius

    Två västafrikaner jag försökt hitta i Sverige men misslyckats få tag i, är följande (de finns exporterade till USA):







    Så till ett litet mysterium: Jag köpte en P taenitaus som var sagolikt röd. Den stämmer med vissa bilder på nätet som har bildtexten Red Nigeria. Samtidigt finns många andra bilder med samma bildtext (Nigeria red) som visar en fisk med gulfärgad buk (ex vis den Micke länkat till tidigare i denna tråd och som ser ut som det par jag har här hemma och som köpts under namnet "ogelle").

    Tidigare i denna tråd nämner Daniel i Malmö att den red Nigeria som jag vill ha tag i igen, säljs i Köbenhavn under namnet Red Nigeria.

    Jag talade idag med en person på Akvarielagret i 08. Denne sa att man hade Nigeria red, men att den hade gulfärgad buk med rött käkparti, och troligen blir röd senare när den blir äldre. (?) Är det samma variant i olika ålder? Jag är tveksam till den slutsatsen.

    Ser vi på länken http://www.cichlidae.com/gallery.php...Pelvicachromis
    finns såväl red Nigeria (mycket blekt utfärgad), därtill en variant som kallas gul Nigeria. Om detta stämmer, borde lösningen vara att red Nigeria slarvigt används även då gul Nigeria säljs? Synpunkter?

    Någon som kan reda ut detta? Kjell N? Mr Fish, som har många varianter av Pelv.?

    PS Jokan gräver väldigt lite. Den är åxå vädligt fredlig, lättlek och vacker. I mitt tycke mycket underskattad. De har inte heller under den tid jag haft dem, naggat speciellt mycket på växterna såsom det ibland varnas för.
    Det blev mycket att citera där Lasse ! Alltså ang. P.Taeniatus..
    Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
    och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
    Och att,om man jämför med inviduella t.ex Apistogrammor,så finns artspridningen(färgmorpherna inom ett och samma flodsys.)
    Alltså : Arten Taeniatus har lyckas med att "snirkla" sig in i ett flertal flodsys, som inte är direkt jämförbart med Apistos utbredningsegenskaper i S.Am.
    P.Taeniatus har ett stort utspridningsområde ,där det handlar om flera flodsystem(inga gemensamma flöden)Och eftersom Taeniatusen även finns i Nigerflodsys(som är stort) ,så finns det givetvis lokala färgmorpher(jag skulle vilja kalla dem mer än lokala färgmorpher; då de även har andra "tydliga" skillnader. Typ : cadualfläckar,dorsalmönster-skillnader m.m.)
    Men -tillbaks till ursprungsrågan..Hitintills,så klassifierar man tre typer av Taeniatusar från Niger/sys. En av dessa är den som kallas
    "Nigerianred" Denna har ett utspridningsområde i deltaomr./även i bifloder i södra Nigeria. Detta är ett stort område ,som inkl. biflöden till Niger. Så att lokala färgmorpher på "Nigerianred" har dykt upp är rent naturligt...
    Hälsn. Patrik (alias ,se ovan!)

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #32
      Har just beställt Lambojs bok från amazon i UK. 45 pund, totalt
      En tidigare beställning från Tyskland i julas blev endast strul, hoppas detta fungerar bättre.
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • oktober 2004
        • 233

        #33
        Hej Patrik. Tack för senast (mycket imponerad av dina lokal!), och tack för svar.

        Antar att för att vara säker på att återigen hitta den verkligt blodröda varianten jag vill ha, så törs jag inte "boka på telefon", utan först se varianten "!live" i butiken.


        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #34
          Skoj att jag lyckades få igång en diskussion med alla västafrika-rävar. Mycket intressant läsning.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            #35
            Ja visst är det kul att afrikanska fiskar kan bli annat än enbart Tanganyika och Malwi (utan att förklena intresset för dem)!

            Som ex-journalist kliar det alltid i fingrarna när man upplever något kul. Så jag väntar ivrigt på verklig lek hos mitt depressum-par, vore så otroligt kul att få berätta om det för att (förhoppningsvis) stimulera intresset för de lite udda varianter som vätafrika verkar ganska rikt på.

            Än så länge är de intreserade och "vänslas", mer eller mindre hela tiden, men de får inte till det riktigt.

            Än, hoppas jag.
            /Lasse
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Camenius

              Har just beställt Lambojs bok från amazon i UK. 45 pund, totalt
              En tidigare beställning från Tyskland i julas blev endast strul, hoppas detta fungerar bättre.
              Var det från förlaget du beställde när det blev strul?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • oktober 2004
                • 233

                #37
                Jäpp.
                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Camenius

                  Som ex-journalist kliar det alltid i fingrarna när man upplever något kul. Så jag väntar ivrigt på verklig lek hos mitt depressum-par, vore så otroligt kul att få berätta om det för att (förhoppningsvis) stimulera intresset för de lite udda varianter som vätafrika verkar ganska rikt på.
                  Jag ser fram emot att få in en artikel av dig till Ciklidbladet.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Camenius
                    NCS Medlem
                    • oktober 2004
                    • 233

                    #39
                    its a deal
                    Legitimerad Nortonist.
                    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #40
                      Det låter som en enastående ide´ Lasse ! -Ser fram emot en just artikel! -Hälsn. Patrik "und auf wiedersehn"

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #41
                        Hej.

                        blev oxå lite sugen så jag inhandlade 1par vf humilis idag, ska oxå läsa lambojs bok jag köpte i höstas, skäms lite över att bara inhandlat boken och ställt den i hyllan.

                        angående nigeria red så finns det väl olika utfärgade individer (även om bilden micke hänvisar till enligt mig är lite tveksam nigeria red)
                        Men är det inte så att släktet Taeniatus förr kallades gul palettciklid just bara för att de flesta har gult i sig, även då nigeria red.

                        mvh

                        Peter
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Nyllet90
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 1133

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av Micke

                          Skoj att jag lyckades få igång en diskussion med alla västafrika-rävar. Mycket intressant läsning.
                          Hej!

                          Jag tycker att det hade vart roligare med en tråd om c.moorii!
                          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun

                            blev oxå lite sugen så jag inhandlade 1par vf humilis idag
                            Kul, det var en diskussion om deras aggressivitet för ett tag sedan. Du för berätta hur det går.

                            citat:angående nigeria red så finns det väl olika utfärgade individer (även om bilden micke hänvisar till enligt mig är lite tveksam nigeria red)
                            När det gäller färgvarianter av P. taeniatus är jag en amatör. Den såldes som "Nigeria röd", men det har man lärt sig vid det här laget att det inte är någon garanti. Hur som helst var det en snygg firre som var en bidragande orsak till att jag är inne på Västafrika igen.
                            Jag snubblade över en bild på en "Nigeria red" på nedanstående länk som jag tycker påminner en del om fisken på mitt foto, men bättre färgad;
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Camenius
                              NCS Medlem
                              • oktober 2004
                              • 233

                              #44
                              Mr Fish: Den kommer, måste "bara" få lek på depressum-paret först.

                              Å andra sidan, även vissa "misslyckanden" är ju värda en berättelse. Håll tummarna.

                              Micke: Den bilden du länkade till senast, är samma bild som jag hänvisade till ovan. Hur som helst, håller med om att många av varianterna är väldigt vackra.

                              Akvarie-hobbyn är som att renovera gamla motorcyklar. Man skaffar en, upptäcker andra som åxå är intressanta så det dyker upp en till hemma i garaget till frugans fasa. Så ser men något ytterligare...

                              Känns igen, eller hur?
                              Legitimerad Nortonist.
                              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                              Kommentar

                              • Mr.Fish
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 1403

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun

                                Hej.

                                blev oxå lite sugen så jag inhandlade 1par vf humilis idag, ska oxå läsa lambojs bok jag köpte i höstas, skäms lite över att bara inhandlat boken och ställt den i hyllan.

                                angående nigeria red så finns det väl olika utfärgade individer (även om bilden micke hänvisar till enligt mig är lite tveksam nigeria red)
                                Men är det inte så att släktet Taeniatus förr kallades gul palettciklid just bara för att de flesta har gult i sig, även då nigeria red.

                                mvh

                                Peter
                                Hej Peter ! Var inhandlade du P.Humilis´en någonstans ?

                                -Allmänt tips...-

                                Jag har köpt Akvarieböcker av "Steven Simpson books" i England. Det har fungerat alldeles förträffligt. Det enda att klaga på var
                                leveranstiden för Lamboys bok om Västafrikanare. Det tog 2½ v. att
                                få hem den. Hälsn. Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...