Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Nytt kar med västafrikaner

    Då var det dags att backa 25 år i tiden igen. När jag var 10 år gammal skaffade jag mina första ciklider som var paletter. Jag kommer aldrig att glömma känslan när jag fick se den första yngelkullen kika fram ur kokosnötskalet, det är bara att erkänna att man var oerhört stolt.
    Lite senare gjorde jag mig av med paletterna eftersom dom inte gick så bra tillsamman med de Julidochromis ornatus som hade fått flytta in i samma kar. Sedan dess har det varit tanganyika/malawi för hela slanten, med undantag av en kortare period när jag testade lite syd- och centralamerikanska ciklider.
    Nu har jag bestämt mig för att ge västafrikanerna en ny chans. En stor del av skulden till detta får tillskrivas Kjells Nilsson som gjorde en fantastiskt inspirerande artikelserie om dessa ciklider i Ciklidbladet under förra året.

    Till att börja med har jag ett kar med måtten 95x35x30 cm (lxbxh) till förfogande. Jag tänkte börja med att testa västafrikaner i detta karet och visar det sig att jag tycker det är skoj blir det fler större kar. Vad rekommenderar ni med lite större erfarenheter av dessa ciklider att jag börjar med? Kan jag ha mer än en art? Själv är jag inne på någon Nanochromis tillsammans med någon Pelvicachromis-art. Skulle det funka och i så fall vilka arter?
    Jag vill även ha tips på andra fiskar att ha i karet.
    Jag har typiskt malawivatten i kranen, dvs strax över pH 7 och kH 3-5. Ska jag torvfiltrera?
    När det gäller växter kommer det att bli anubias som är biotopriktig, men jag behöver tips på någon högre växt som kan bilda bakgrund i karet samtidigt som den inte får bli för hög med tanke på att karet är lågt.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Rad ett: Kop "African cichlids 1", "cichlids from West Afrika" (de tyska utgavorna av samma) och allt vad de kallas for (samma bok, men olika upplagor) av Linke & Staeck! Fast upplagan fran 2000-talet verkar vara slut pa Amazon. Leta efter den senaste. Den verkar finnas pa forlaget http://www.tetra-verlag.de/scripts/m...087&Addr=start

    Kor N. transvestitus + nagon Pelvichachromis t ex taenitaus, pulcher eller subocellatus. Undvik P. humilis samt de som ar snarlikadvs. signatus och rubrolabiatus enligt cichlidpress.com (elaka). Till dessa kan du ha Aphyosemion. Kongotetra funkar tills akvariet blir for litet. Procatopus ar en helt fantastisk stimmande killi. Kolla min lista pa arter i CB 3/04 (ratta mig om det ar fel nummer). Transvestitus beskrivs ofta som elak, men min erfarenhet ar att den ar snall. Olika populationer?

    Nar det galler vattnet sa finns det flera knepigheter. Konsfordelningen kan bli skev vid fel pH men sankning tiggar lek. Daligt vatten ar de alla mycket kansliga for (undantag odlade paletter) sa jag skulle inte mixtra utan kora pa frekventa vattenbyten. Ett tips som jag inte sjalv testat ar att om du t ex bara far honor i en kull, sa ta alla yngel i nasta och utsatt dem for motsatt pH. Da borde alla bli hanar.

    Ett annat tips. Ga in pa FishBase och kolla pa artsammansattning i "Information by Country / Island" och "Information by Ecosystem" for inspiration.

    (ps. jag utgar fran att det ska sta "inne", inte "inte")
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Tack för dina tips Ola! Transvestitus och taenitaus/pulcher/subocellatus var precis vad jag var inne på själv. Ska fundera vidare och återkommer säkert med fler frågor.
      Ingen som har tips på en lämplig bakgrundsväxt?

      (jo jag menade inne, har ändrat det nu)
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Smalbladig Vallisneria. Vallisneria ar ju kosmopolit men jag kommer inte ihag om den namns i habitaten. Jag skrev om vaxter i artikel har jag for mig + de namns i Staeck, Linke.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • december 2003
          • 335

          #5
          EFtersom akvariet inte är så högt så hade jag satsat på den lilla skruv Vallisnerian (om du nu inte tänkt på den). Den är en av mina favoriter då den är både snygg och lätt. Vet dock inte om den är biotopriktig...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Fordelen med den rakbladiga ar ju att den ser ut som en stereotyp vad som helst som vaxer pa det dar sattet. Fast jag haller med om skruv i ovrigt (den ar amerikan har jag for mig).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Mina fyra förslag i all ödmjukhet:
              o0o Teleogramma depressum
              o0o Pelvicachromis taeniatus, red Nigeria
              o0o Tilapia Joka
              o0o N transvesitus

              När jag för cirka ett halvår sedan återvände till akvariehobbyn, var det tanganyika jag hade i sinnet. MEN, det blev en stor förälskelse i västafrikaner istället.

              Jag föll pladask för en av de absolut vackraste ciklider jag någonsin sett: Pelvicachromis taeniatus, Red Nigeria (VF). I dagsläget slår den alla andra vad gäller färger. Sagolikt blodröd över stora delar av kroppen. Jag har viserligen även ett annat vackert taeniatus-par, men de slår inte red nigeria som när den efter tre veckor efter inköp, färgade ut helt och så förblev. Tyvärr slutatde hannen äta för en tid sedan och dog nyligen. Honan är kvar och ska få en make så snart jag fått tag i en. (Tips emottages tacksamt!)

              Transvestitusen är redan nämnd, min erfarenhet är att den är lite tuff för att vara så liten, men i huvudsak "snäll".

              Jokan är en klart underskattad fisk, Trevlig intressant, enkel, vacker, "snäll".

              Men favoriten från afrika är dock: Teleogramma depressum. Inget för den som gillar färger, men söker du en lite udda fisk från v-afrika, här har du i mitt tycker kandidat "numero uno".

              MVH
              Lasse
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Tack Ola och David för växttips. Det verkar som om det bara går att få tag i den tyska versionen av boken du tipsar om Ola, min tyska är tyvärr inte den bästa.

                Lasse: Denna snygga hane av Pelvicachromis taeniatus "Nigeria röd" fotade jag hos Halmstads zoologiska i helgen och den är väl en av anledningarna till mitt återfall för västafrikaner.

                En mycket snygg ciklid som säkert kan bli ännu snyggare. Joka'n har jag också funderat på men det får vänta till jag har ett större kar.
                Senast redigerad av Micke; 08 oktober 2005, 11:58.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Micke: Vacker Pelvicachromis taeniatus, men dettta är INTE den taeniatus jag menar.

                  Det betyder inte att du har fel, bilden kan vara red Nigeria, och att jag har en annan variant. Jag köpte den av Akvarielagret, den gick i ett kar där skylten sa "Nange", vilket enligt uppgift var fel. När jag så här i efterhand diskuterar med dem (En kunnig tjej som heter Gabbi), så är hon osäker på vilken jag köpte. På nätet (Eniros bildsök) har jag hittat bilder där man kan ana "min" variant, och då med namnet "Red Nigeria".

                  Den är kraftigt blodröd på käk- och bukpart, och nu menar jag MYCKET av det verkligen BLODröda.
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  • Camenius
                    NCS Medlem
                    • oktober 2004
                    • 233

                    #10
                    Micke. Här två länkar där du får en aning om vad jag åsyftar:





                    PS Congoensisen på bilden bredvid den länk du la ut, är åxå en riktig liten "go´ing". Kanske lite tuff för mindre akvarier,...
                    Legitimerad Nortonist.
                    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      De bilder som Camenius länkar till liknar de som jag sett säljas under namnet "Nigeria Red" i Köpenhamn.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        Användare
                        • april 2004
                        • 313

                        #12
                        Kul att du ska starta västafrika kar, återkommer med lite tips på arter, e så attans trött nu så jag ska nog gå till sängs

                        Vill själv starta upp ett ordentligt västafrika kar, har gjort en ansökan för stora stipendiet men har inte kunnat betala in avgiften för 2005 pga vissa omständigheter tyvärr. Så det är nog ur världen helt och hållet som det ser ut.

                        Edit: Jag håller själv P. taeniatus "Bipindi" (VF) och Hemichromis lifalili för tillfället. Nu till sängs!

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Någon som vet om boken "The Cichlid Fishes of Western Africa"
                          av Anton Lamboj är något att ha?



                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Micke

                            Någon som vet om boken "The Cichlid Fishes of Western Africa"
                            av Anton Lamboj är något att ha?



                            Den finns har pa jobbet. Jag aterkommer nar jag bladdrat lite i den.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Den verkar bra enligt de recensioner som jag hittat, dessutom är den nyutgiven vilket är en fördel. Det blir troligtvis en beställning av den. Berätta gärna vad du tycker när du tittat i den Ola!
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...