Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Är det någon som vet huruvida Steatocranus gibbiceps importerats?

    Blev nämligen lite misstänksam när jag kikade i Lambojs bok och tänkte på min största lejonhuvudshanne (10-12 cm). Han har mycket lång ryggfena som avslutas spetisg, men puckeln är relativt liten.

    På de exemplar jag såg i en butik här i Västerås, var det precis tvärtom. I stort sett samtliga (relativ stora ungdjur)var ryggfenans avslut ganska rundad, men huvudet hade en rejäl puckel i förhållande till fiskens storlek i övrigt.

    Enligt Lambojs bok har gibbiceps en mindre puckel än causariusen (vars puckelstorlek kan variera, det vet jag). Kan det var en sådan hane jag har? Min ser verkligen ut som gibbicepsen längst ned på sidan 57.

    /Lasse
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      Visst ja,
      Daniel i Lund: Jodå, P nicholsi finns med i Lambojs bok.
      /Lasse
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        citat:Topfrog: Några synpunkter.
        o0o Lejonhuvuden är verkligen trevliga. Men innan du köper ett par, har du kollat tinanti eller irvini (den senare tyvärr lite svår att få tag i)?
        Tinanti kollade jag nyss, en bra idé om den går att hitta när jag skall starta.

        citat0o Nudicepsen skulle jag byta mot N parilus, enbart för att jag är så förbaskat nöjd med det par jag har i mitt va-kar. Tror också att deras färgprakt är störrre (om man nu är lagd åt det hållet).
        Jag är deffinitivt lagd åt det hållet. Frågan är bara om dom finns att få tag i.

        citat:Om du har turen att få¨tag i Teleogrammor, slå till. Jag har ett par VF depressum, verkligen speciella fiskar som trollbinder även om deras färgprakt i viss mån kan diskuteras. Hur som helst, min erfarenhet hittills är att de inte är speciellt aggressiva. Vet att annat är skrivet om dem, men "so far"...
        Då får jag väl sätta igång och leta. Dom är ju klart roliga.

        Så om jag kan få tag i alla arterna så skulle ett bra kar vara:

        1 par S.Tinanti eller S.Casuarius
        1 par Tilapia Joka
        1 par N parilus eller N.Nudiceps
        1 par Pelvicachromis Taeniatus Wouri
        1 par teleogrammer om jag kan hitta.
        20 kongotetror
        5 Synodontis nigriventris

        Vad tycks? Fler? färre?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          citat:Ursprungligen skickat av Camenius

          Enligt Lambojs bok har gibbiceps en mindre puckel än causariusen (vars puckelstorlek kan variera, det vet jag). Kan det var en sådan hane jag har? Min ser verkligen ut som gibbicepsen längst ned på sidan 57.
          Det är lätt att skilja dem åt om man tittar på färgen på fjällens kanter. Gibbiceps har mörka kanter medan causarius har ljusa, det syns väldigt tydligt.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            Nja, S tinanti är inte svår att få tag i. (Ex vis A-lagret har ett gäng VF tror jag, men butiken ligger ju inte i dina trakter tyvärr.) Dock, har sett tinanti både i några butiker och på beställningslistor lite här och var. S Irvini är nog tyvärr svårare att får tag i. (Dessutom lite mer aggressiv (har jag lästa, ingen egen erfarenhet).

            Är själv lite sugen att byta till mig ett par tinanti som ersättare för mina lejonhuvden.

            Parilusen tror jag inte heller är speciellt svårhittad. Ska inte tjata om 08-butiken, men de har, liksom en butik är i Västerås. Tror att butiken här i Västerås beställt sina parilusar från Simontorps. Vill du veta säkert kan jag kolla. De var verligen fina, fullvuxna snudd på.

            Angående teleogramma. Jag har lagt ut lite tåtar för att hitta bland annat även brichardi. Ska kolla kommande vecka om det gett napp, återkommer så fort jag vet (denna vecka).

            Vad som ska bort och ev till på din lista? Tja, antar att du sett N transvestitus. Oerhört charmig gynnare som jag inte kunde motstå idag, så har nu återigen ett par. En annan spännande fisk som jag aldrig sett live, är kolsvarta Stomatepia pindu


            I Lambojs bok finns även den här gynnaren som åxå väckt mitt intresse (finns med på en lagerlista från en butik i Gbg-trakten, Zoomässan):
            Gobiocichla wonderi.


            Ja, ja, det finns mängder mned spännande fiskar för den som botaniserar i västafrika.
            /Lasse
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              Tack Micke, fiskarna sover nu, får kolal imorgon.
              /Lasse
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                Tack så mycket camenius. Frågan är bara hur många olika arter som är lämpligt i 375 liter? Tror du att det går bra att ha fler än dom jag räknat upp? Vitsen var att hålla mig till kongofloden, då går ju S.pindu bort.

                Får väl ge mig ut att leta lite i butiker, intresset för dessa ciklider är väldigt nyväckt så jag har aldrig tittat närmare på vad som finns i butikerna.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Pär J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 219

                  Vet inte hur Naochromisar klarar sig mot andra större VA-ciklider, mina N. dimidiatus "Leza" känns väldigt klena men de kanske är de mindre i släktet.

                  Har själv kikat på S. tianti en tid, tycker det är fulsnyggaste cikliden på den sidan afrika. Fotatde denna på Akvarielagret för ett antal år sedan.


                  Kul att denna tråd är aktiv och lång, om intresset för dessa fiskar ökar och efterfrågas är det större chans att vi ser fler arter i våra butiker.

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    Den ser lite ut att komma från någon animerad film

                    Ja, det är kul om vi får igång intresset på va sidan, det finns ju trots allt en hel del fina och intressanta arter.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      citat:Vad som ska bort och ev till på din lista? Tja, antar att du sett N transvestitus. Oerhört charmig gynnare som jag inte kunde motstå idag, så har nu återigen ett par.
                      N.transvestitus har jag sett och gillar. Men kan jag verkligen ha fler än en sorts Nanochromis i karet? Funkar dom utan bråk och utan korsning?

                      citat: Lambojs bok finns även den här gynnaren som åxå väckt mitt intresse (finns med på en lagerlista från en butik i Gbg-trakten, Zoomässan):
                      Gobiocichla wonderi.
                      Som tur är åker jag till göteborg i påsk, skall kolla den då. Verkar inte finnas så mycket info om den, men det får väl bli en schansning då.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        citat:En annan spännande fisk som jag aldrig sett live, är kolsvarta Stomatepia pindu
                        Vi har dem har pa universitetet i Hull, men de leker daligt och klarar aldrig ynglen. Vad jag vet har ingen spottat dem men det ar nog dags for att over huvud taget foryngra dem.
                        citat:Vet inte hur Naochromisar klarar sig mot andra större VA-ciklider, mina N. dimidiatus "Leza" känns väldigt klena men de kanske är de mindre i släktet.
                        Transvestitus tror jag klarar sig utmarkt. Jag holl dem med blaciklid ett tag (som med latthet hade kunnat kaka upp dem bada, och at Alfaro i deras storlek) utan problem.
                        citat:N.transvestitus har jag sett och gillar. Men kan jag verkligen ha fler än en sorts Nanochromis i karet? Funkar dom utan bråk och utan korsning?
                        Det vagar jag inte uttala mig om, men korsningar skulle man upptacka utan problem eftersom att bade hanar och honor ar ratt speciella och man ser till att halla med arter som ser olika ut. Rent generellt sa minskar olikhet aggressivitet.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Camenius
                          NCS Medlem
                          • oktober 2004
                          • 233

                          Topfrog: Jag har N transvestitus och N parilus i samma kar nu (sedan några dagar). Alltså för kort tid för att säkert säga något, men jag skulle bli mycket förvånad om det blir problem. Det är så passs olika i utseende och storlek. I dagsläget märks inget alls av problem mellan dem, men så är situationen ny och NT är mycket mindre än parilusarna. Däremot hade en tidigare parilushona så stora problem med en ensam fullstor PT Nigeria red hona, att hon blev ihjäljagad.

                          Blir spännande att höra vad du hittar Gbg.

                          Kul att du verkar lite tänd på congoensis, även om det kloka antagligen är att inte köpa ett gäng till det kar du planerar just nu. Congoensisen är mycket vacker när den är utfärgad och trivs, så i bakhuvudet finns planerar på ett artakvarium för ett par, så småningom.

                          /Lasse
                          Legitimerad Nortonist.
                          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                          Kommentar

                          • Pär J.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 219

                            Ett tips kan vara att ringa butiken ifråga och höra vad de har inne för dagen. Lagerlistor uppdateras inte alltid i den takt man kunde önska men det ger ju en viss bild av vilken typ av butik det är.

                            Hur är Lambojs bok, ni som har den?
                            1) Köp den inte. Dyr och på ett utrikiskt språk.
                            2) Har du pengar över och inte plats för mer fisk, köp den.
                            3) Bra bok med fina bilder, köp den om du gillar VA-ciklider.
                            4) Köp den och afrika förskjuts från öster till väster.
                            5) Har du den inte har du inget i denna tråd att göra!

                            /Pär

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

                              Hur är Lambojs bok, ni som har den?
                              Jag håller på att skriva en recension av den som kommer i nästa nummer av Ciklidbladet. Innan dess avslöjar jag inget...[]
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • mikro
                                Användare
                                • november 2002
                                • 666

                                Jag har spanat in utbudet i närområdet nu lite för att kunna inreda mitt jobbakvarium. Det verkar bli 1 par P. Taeniatus Wouri och jag ska ut till Alf och Anita i helgen och se vad de har för kul killis från samma område att erbjuda. Tänkte ta 2 par av någon art av dom.

                                Tror ni man får plats med något mer eller är det vad som får rum i ett 60-liters?
                                /Mikael

                                Kommentar

                                Arbetssätt...