Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #61
    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

    citat:
    Det blev mycket att citera där Lasse ! Alltså ang. P.Taeniatus..
    Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
    och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
    Skillnaden är med stor sannolikhet helt enkelt hur många systematiker som tittat på fisk i området. Det skulle inte förvåna mig om västafrika går ikapp amazonas m.a.p. fiskarter om säkerhetsläget i området förbättras och politiker både i området och här skärper upp sig.
    Tyvärr är det väl troligare att arterna utrotas innan nån tittat på dem.
    Så du menar alltså att situationen för många Afrikanska biotoper är värre än i S.Am? Jag kanske har tittat för mycket på tv´n. Men "kolonisationen(urbaniseringen) och den snabba skogsavverkningen
    i Amazonas trodde jag var värre. Man hör å andra sidan inte så mycket om vad som händer i V.afr. Mer än att det tycks vara krig och konflikter,från och till,i många av länderna.

    "Jag har redan hittat en ny favorit i boken, Pelvicachromis rubrolabiatus "Kolente". Eller varför inte P. taeniatus "Isokpo"?
    Nej nu ska jag gå och lägga mig och läsa i boken och hitta mer att drömma om..."
    Ja, de är vackra, Men dessa firrar får du nog nöja dej
    med att dröma om. Jag har iaf inte stött på dem hitintills.
    Hälsn. Patrik

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #62
      Herr fisk har nog tyvärr rätt. Många fiskar får vi antagligen bara drömma om. Å andra sidan så visar väl denna tråds längd att vi som gillar v-afrikanska ciklider faktiskt är på G, vilket betyder ökad efterfrågan, vilket betyder...
      Naivt kanske, man låt oss hoppas att den marknadsekonomsia logiken ger utdelning även för oss.
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish


        Ja, de är vackra, Men dessa firrar får du nog nöja dej
        med att dröma om. Jag har iaf inte stött på dem hitintills.
        Hälsn. Patrik
        Man måste ha få ha lite drömmar här i livet. Hade det varit lätt att få tag på alla arter och varianter hade hobyn inte alls varit lika intressant och spännande.
        Men det hade inte varit fel att komma över ett par av dom här...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Camenius
          NCS Medlem
          • oktober 2004
          • 233

          #64
          Vilka är era erfarenheter av Nanochromis parilus?

          Såg i lördags viltfångade exemplar i mycket fin kondition och storlek. Räknar med att slå till imorgonkväll eftersom jag nu har plats för dem.

          Hade ett par i slutet av 70-talet, (de såldes då alltid under namnet nudiceps/opalciklid) och jag minns dem som "svårlekta", men väldigt trevliga. Vet att de har rykte om att vara "aggressiva" mot artfränder, men mycket fredliga i övrigt. Vad jag minns var de åxå väldigt fredliga mot övriga akvarieinvånare.

          Andra erfarenheter?
          Legitimerad Nortonist.
          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #65
            citatå du menar alltså att situationen för många Afrikanska biotoper är värre än i S.Am?
            Mja, jag vet inte om det gäller för många biotoper, jag tänker mest just på regnskog.
            Säkerhetssituationen och den ekonomiska situationen är värre i afrika; ur skövlingssynpunkt är det nog rätt jämt.

            Ur hot/skyddsvärde synvinkel är väl Brasiliens kustskogar och (nästan hela) Madagaskar kanske värst ute.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #66
              citat:Vet att de har rykte om att vara "aggressiva" mot artfränder, men mycket fredliga i övrigt. Vad jag minns var de åxå väldigt fredliga mot övriga akvarieinvånare.
              Precis min erfarenhet. Hanen var helt vansinnigt aggressiv mot honan, och vad jag än gjorde slog han till slut ihjäl henne. Han var dock inte aggressivare mot annan fisk än vad en paletthane är.

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • oktober 2004
                • 233

                #67
                Så hannen var så hård mot honan? Hmmm... Då kanske det kan bli tufft att plocka hem ett (eller två) par från butiken och få dem att fungera. De är ju helt fullvuxna redan nu. Jag får väl skaffa ännu fler gömställen och plantera några växter ytterligare i det akvariet.

                Hittills har jag dock haft tur med de fiskar som jag skaffat och som ska vara aggressiva. Mitt depressum-par kan visserligen var "på sin vakt" mot andra i det akvarium de går i, men inte till närmelsevis så hårda som vissa rykten/andras erfarenhet.

                Efter diskussioner med frugan (som delvis delar akvarieintresset och som har bättre minne än undertecknad) hade vi "opaler" vid två tillfällen. Vid inget av dem var hannen så hård att det var farligt för honan. Däremot fick vi som sagt ingen lek. Men hon betygsätter dem högt.


                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #68
                  Ja de är aggressiva..Jag hade mina i ett 180L(L=120cm).Problemet uppstår då honan -i paret- misslyckas med t.ex äggläggningen.
                  Hanen blir då "vansinnig" över detta och parbildningen tycks bli upplöst. I mitt akv,se ovan, så lyckades han aldrig slå ihjäl honan,
                  men "ståplats övrehörnet" var allt han accepterade. Genom att fånga
                  upp hanen och låta de gå separerat nån vecka,kan man få ihop paret igen.
                  Hälsn. Patrik

                  Kommentar

                  • Camenius
                    NCS Medlem
                    • oktober 2004
                    • 233

                    #69
                    Blev efter era erfarenheter om parilusens potentiella aggressivitet mot honan, väldigt fundersam om jag verkligen skulle kosta på mig ett par. Det verkade ju vara en tidsfråga innan "katastrofen" slår till i form av död hona.

                    Bestämde mig för nej, jag väljer något annat...

                    ...och åkte sen till butiken och köpte ett par...

                    ...parilus. Kunde bara inte låta bli. Nu simmar paret vackert i akvariet och påminner mig om historien om mannen som föll från ett 25 vånings höghus, och som på vägen nedför mumlade när han passerade våning sex: "Hittills har det ju gått bra."

                    Många stenar, rötter, växter, gömställen och bra kar-kamrater, hoppas jag ska hjälpa paret till en fin tillvaro.
                    Legitimerad Nortonist.
                    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #70
                      Ja det är inte helt riskfritt att besöka zoo-butiker...
                      Det ska bli kul att höra hur det utvecklar sig med ditt parilus-par. Hur stort kar har du dom i och vad har dom för sällskap?
                      Själv är jag igång med mitt fösta Västafrika-kar nu. För ett drygt år sedan vann jag en grupp Steatocranus casuarius i ett lotteri på ett föreningsmöte. De har sedan dess förpassats till ett yngelkar med mbunas-yngel. Nu har de istället fått sällskap av tetrorna och barberna jag köpte i helgen. Dom var faktiskt riktigt snygga, se bilder här:


                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #71
                        Grattis tlii N.Parilusen Lasse. Om du är lite mer framåt ,än mej,när
                        det gäller att "visa" bilder, så vore det kul om du kunde ta några plåtar på dina firrar.

                        Verkligen vackra tetror du fått tag i Micke ! Jag har själv endast
                        en Afrikansk Tetra : kongotetra. Men om jag springer på Barbus.Jae,
                        så hamnar nog dessa i någon burk..

                        Jag har föresten äntligen startat mitt 540L akv. hemma. Med äntligen menas att det stått tomt i vardagsrumet i snart ett år!
                        Jag funderar på att ha ett par Ae.Patricki (just för att de heter så,ha,ha,ha,) med några större S.Am. tetror.
                        Hälsn. Patrik

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #72
                          Angående Ae. patricki: "mina" satte i sig ett gäng fullvuxna brillianttetror av en storlek som jag ansåg var fysiskt omöjliga för dem att få in i munnen (patrickina i fråga simmar just nu hos Mr.Fish men är tre gånger längre).

                          I övrigt håller jag med Mike: Västafrika är helt otrolgit. Boken Michael köpt spöar Linke Staeck och den visar på den otroliga mångfalden denna del av världen har.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • dorner
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 32

                            #73
                            Hej igen
                            Hur inreder man ett väst afrika är det liknande sydamerika eller hur ser det ut. Bilder vore kul att hitta.

                            /Joakim

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #74
                              Det finns inredningstips på Kjell Nilssons sida: http://web.telia.com/~u31506898/sidor/inredning.html

                              Han gav också inredningstips i sin artikelserie i Ciklidbladet.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • dorner
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 32

                                #75
                                Ok tack
                                Det missade jag

                                /Joakim

                                Kommentar

                                Arbetssätt...