Uaru Amphiacanthoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #76
    Här kommer en till.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #77
      Det ser ut som dom är precis i övergången från ynglingfärgen till vuxen. Undrar om teckningen på huvudet kommer att bli kvar. Det verkar dock som du har den typ av Uaru som de jag länkade till.

      Vore intressant att se när de blivit helt vuxenfärgade.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #78
        Jag hade ett tag funderingar att kanske göra mig av med mina Uarus.
        Men efter att ha läst denna tråd från början, att de blir intressantare och mer majestätiska vid 20 cm. Så tänker jag ge dem en chans, det skall även bli extra kul och se om det är den gulare varianten.
        Troligen så har jag bägge varianterna i så fall. Eftersom jag från början hade 8 st
        där 4 kommer från A.lagret och resten från A.leasing.
        Jag skall försöka ta bilder när de färgat ut ordentligt.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #79
          Bra att vara flera

          Hej
          Har observerat ett ganska intressant beteende hos mina Uarus den senaste tiden.
          De har nämligen fått sällskap av en H. carpintis hane på ca 17 cm som höll på att bli ihjälslagen av en dito hane som lekte.

          I början visade carpintis hanen varken Uarusarna eller tuppkammcikliderna något intresse, utan han slickade sina sår. Det enda som hände i början var att kejsartetrorna minskade i antal.
          Efter ca 1 vecka började carpintis hanen piggna till och han roade sig med att jaga (de i hans tycke ) mesiga Uarusarna, som aldrig gav igen utan gav sig utan strid.

          Efter ca 2 veckor hade alla Uarusar någon form av skada på sidan eller trasiga fenor, och jag hade allvarliga planer på att sälja hanen eller låta honom få en träff med Matilda.

          Men sedan 1 vecka tillbaka så har det skett en dramatisk förändring, Uarusarna har kommit på ett sätt att besegra sin plågoande genom att sammarbeta. Det går till på följande sätt medans 2 av de större Uarusarna står och har "osynlig dragkamp" med carpintis hanen så kommer 2 av de mindre från varsitt håll i fullfart och biter carpintis hanen i läppen eller gällocket. Denna taktik har de nu använt med en sån framgång att carpintishanen enbart har tillgång till ca 1/5 av akvariet numera.

          Detta visar ju verkligen vilka sociala djur Uarusarna verkligen är.

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #80
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Hej
            Har observerat ett ganska intressant beteende hos mina Uarus den senaste tiden.
            De har nämligen fått sällskap av en H. carpintis hane på ca 17 cm som höll på att bli ihjälslagen av en dito hane som lekte.

            I början visade carpintis hanen varken Uarusarna eller tuppkammcikliderna något intresse, utan han slickade sina sår. Det enda som hände i början var att kejsartetrorna minskade i antal.
            Efter ca 1 vecka började carpintis hanen piggna till och han roade sig med att jaga (de i hans tycke ) mesiga Uarusarna, som aldrig gav igen utan gav sig utan strid.

            Efter ca 2 veckor hade alla Uarusar någon form av skada på sidan eller trasiga fenor, och jag hade allvarliga planer på att sälja hanen eller låta honom få en träff med Matilda.

            Men sedan 1 vecka tillbaka så har det skett en dramatisk förändring, Uarusarna har kommit på ett sätt att besegra sin plågoande genom att sammarbeta. Det går till på följande sätt medans 2 av de större Uarusarna står och har "osynlig dragkamp" med carpintis hanen så kommer 2 av de mindre från varsitt håll i fullfart och biter carpintis hanen i läppen eller gällocket. Denna taktik har de nu använt med en sån framgång att carpintishanen enbart har tillgång till ca 1/5 av akvariet numera.

            Detta visar ju verkligen vilka sociala djur Uarusarna verkligen är.
            Oj här har man missat intressant läsning. Ja , det är det som enligt mig är det härliga med Uarus, det sociala beteendet. Jag känner inte till motsvarighet i ciklidvärlden, det finns säkert men... Uaru kan anses som mesiga av en del men de kan verkligen ta för sig om det behövs men det sitter långt inne i deras lynne. När en fullvuxen grupp Uaru sonderar terrängen ihop, det finns ingen mäktigare syn! Fast spöar de på en Carpintis, det måste vara en syn det med.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #81
              Uaru lek ?

              Hej
              Sedan i går kväll så håller 2 av de större fiskarna (i en grupp på 7) att gräva i en grotta, ingen av mina Uarus har grävt förut. Kan det vara lek pågång månne.
              Hur ser man könsskillnad på dem? jo jag vet att man skall kunna se könsskillnad med hjälp av pannans lutning, men jag kan då inte se någon skillnad på mina. Däremot så har 2 av 7 längre utdragen rygg/analfena än dom andra dvs rygg/analfena slutar bakom stjärtfenan.

              Av dom 2 som gräver i grottan så har en utdragen rygg/analfena, den andra inte.

              Jag tycker dock dom är lite unga för lek, köpte dom för ca 3 månader sedan och då var dom ca 8-9 cm idag är dom ca 13-14 cm och har inte ens färgat ut ordentligt.

              Kan det vara lek på gång eller är dom för unga?

              Kommentar

              Arbetssätt...