Uaru Amphiacanthoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #61
    I min grupp så är det den minsta och största som bestämmer i gruppen, de är för övrigt dom som jag tror kommer färga ut först.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #62
      könsfördelning Uaru

      Tack för svaret Jarinen, av döma av ditt sätt att könsbestämma så tror jag att jag har 3 hanar och 4 honor, hannarna är 1, 5 och 7 i storleksordning men jag är ej helt säker, mycket svårt att avgöra vinkeln på pannan.

      En annan sak jag undrar över är att nr 2, 3 och 4 i storlek har lysande blåa fläckar på gällocken och på bröstfensbasen, är det något bestående eller rester av ungdjursdräkten då de är de enda där man kan ana prickarna från ungdjursdräkten?

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #63
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt

        En annan sak jag undrar över är att nr 2, 3 och 4 i storlek har lysande blåa fläckar på gällocken och på bröstfensbasen, är det något bestående eller rester av ungdjursdräkten då de är de enda där man kan ana prickarna från ungdjursdräkten?
        Är det den typ av fläckar som behandlas i denna tråds första sida? Gosatta har postat bilder på dessa fläckar. Verkar inte finnas någon förklaring till det där. Två av mina hade ett stänk av det där men försvann i princip när de blev större.

        Det kommer o går helt enkelt. Men det kanske inte är dessa du menar?

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #64
          Fläckar på Uaru

          Nej Jarinen, fläckarna på mina Uarus är fler och mindre än Gosattas.
          En av dem har dem även på analfenan.

          Fläckarna är lysande blå, ungefär som på en brun discus.

          Tyvärr så har jag ingen kamera att fota med.
          Senast redigerad av Ove Planstedt; 18 augusti 2006, 23:37. Anledning: tillägg

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #65
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Nej Jarinen, fläckarna på mina Uarus är fler och mindre än Gosattas.
            En av dem har dem även på analfenan.

            Fläckarna är lysande blå, ungefär som på en brun discus.

            Tyvärr så har jag ingen kamera att fota med.
            Ok, men då kanske bara det är den mönstring som den får i viss mån i vuxenskruden. Postar en bild på en av mina jag hade, går o se lite turkost speciellt i bröstfenorna.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #66
              Ursprungligen postat av jarinen
              Ok, men då kanske bara det är den mönstring som den får i viss mån i vuxenskruden. Postar en bild på en av mina jag hade, går o se lite turkost speciellt i bröstfenorna.

              Mvh Jari
              Ja det är samma turkosa som din har på bröstfenorna, men mina har det på gällocken och analfenan.

              Jag har sett att det finns en variant som är turkos på ryggen (tror den är från Alenkar men den är turkos på ryggen) kan det vara så att det är en variant från någonstans, vet ej var då mina är odlade =ursprung okänt, eller försvinner fläckarna när de färgar ut:
              Ok bilden du bifogade var ju på en utfärgad, då undrar jag. Uppkom de turkosa bukfenorna före utfärgning?

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #67
                Hur länge tog det för dina att bli 20 cm Jari?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #68
                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Ja det är samma turkosa som din har på bröstfenorna, men mina har det på gällocken och analfenan.

                  Jag har sett att det finns en variant som är turkos på ryggen (tror den är från Alenkar men den är turkos på ryggen)
                  ?

                  Ursäkta Santarem skall det vara (har haft kräftfest här i kväll).

                  http://www.aquarium-glaser.de/indexeng.htm picture data base, långt ner till vänster.
                  Senast redigerad av Ove Planstedt; 19 augusti 2006, 01:40. Anledning: tillägg

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #69
                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Ja det är samma turkosa som din har på bröstfenorna, men mina har det på gällocken och analfenan.

                    Jag har sett att det finns en variant som är turkos på ryggen (tror den är från Alenkar men den är turkos på ryggen) kan det vara så att det är en variant från någonstans, vet ej var då mina är odlade =ursprung okänt, eller försvinner fläckarna när de färgar ut:
                    Ok bilden du bifogade var ju på en utfärgad, då undrar jag. Uppkom de turkosa bukfenorna före utfärgning?
                    Då är det nog den varianten som dels blir gulare i grundfärgen och får mer turkosstänk lite sporadiskt.

                    Kolla länken: http://www.uaru-forum.com/index.php?showtopic=218

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #70
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Hur länge tog det för dina att bli 20 cm Jari?
                      Kommer inte riktigt ihåg men ett och ett halvt år ungefär vill jag minnas.


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #71
                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Då är det nog den varianten som dels blir gulare i grundfärgen och får mer turkosstänk lite sporadiskt.

                        Kolla länken: http://www.uaru-forum.com/index.php?showtopic=218

                        Mvh Jari

                        Ja exakt så ser de ut, låter bra att de blir gulare synd bara att inte alla har de turkosa fläckarna.

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #72
                          Vad jag förstod på Uaru-forum så är det den gulare som uteslutande finns i USA och de suktar efter den brunaktiga som är vanligare i europa. Det skall visst ha sitt ursprung av nån odlare i Tyskland. Vi suktar gärna efter den mer gula, gräset är alltid grönare på andra sidan.

                          Intressant dock om du har den varianten, posta gärna bilder framöver om du har möjlighet!


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #73
                            Jag ska se om jag inte kan låna en kamera inom en snar framtid, eller kanske köpa en.

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #74
                              Trevligt att uaru är på tapeten igen! Ska idag flytta över mina diskusar till lokalen och inreda lite snabbt innan de får hoppa i.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • maj 2006
                                • 1816

                                #75
                                foto

                                Här kommer ett foto taget med en pocketkamera, Man kan i allafall se de turkosa fläckarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...