Uaru Amphiacanthoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Uaru Amphiacanthoides

    Hej!

    Tänkte att jag startar en tråd dels för att se hur många som har denna ciklid på forumet och för att berätta lite om dom.

    Själv har jag haft en grupp på 6 st sedan i somras och då hade de inte den så kallade "vuxenfärgen", idag har de när de är på humör den gula munderingen med skarp " triangel" och närmar sig 15 cm ungefär. De går ihop med 4 Heros notatus och ett par Pterophyllum Dumerilii som sällskap.

    Bild på några av mina: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1122

    Skulle vara kul om ni som har Uaru berättar vad ni har och vilket sällskap ni har till dom och vad som fick er att skaffa just Uaru.

    Finns inte mycket att läsa om Uaru på forumet, beror det på att det är så få som har den? eller är den ointressant? eller vad?

    Så låt oss se den här tråden som en sorts inventering i huruvida det finns Uaru i era baljor.

    Berätta!!

    Mvh Jari
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Du har väl kollat artikelarkivet här? Där finns några artiklar. Här är en som jag minns nästan fick mig att skaffa uaru när jag läste den i papperstidningen för drygt tio år sedan:

    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

      Du har väl kollat artikelarkivet här? Där finns några artiklar. Här är en som jag minns nästan fick mig att skaffa uaru när jag läste den i papperstidningen för drygt tio år sedan:

      Jodå , den har jag läst både 3 och 4 ggr. Men som sagt, jag är intresserad av att höra om just era baljor med Uaru i.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Tobias
        Användare
        • juni 2004
        • 95

        #4
        Jag har sju stycken vuxna Uara a. som går i två 475 liters akvarier. Tre stycken har jag haft sedan de var ungfiskar och de kommer antagligen från en farm i Asien, de andra fyra är vildfångade. Två stycken har bildat par men det var ett tag sedan de lade några ägg. De går tillsammans med några scalarer och A. panduro, pansarmalar och plecos. De andra fem är går tillsammans i det andra akvariet med pansarmalar och plecos och de kan gräva någon grop då och då, men jag har bara sett ägg en gång där och det tror jag kom från två honor.
        pH ligger på 7.8 och vattnet är ganska hårt.

        Jag tycker inte de är ointressanta alls, tvärtemot. Det är en ciklid som anpassar sig bra till omgivningen när det gäller aggressivitet. Vuxna fiskar kan vara hur lugna som helst och gå i stim tillsammans utan att röra ens ett guppy-yngel. Samtidigt har jag ett par gånger sett en ensam Uaru tillsammans med afrikanska ciklider i ett akvarium (djuraffär) och Uarun har alltid varit kung... Detta gäller dock inte ungfiskar som kan ta illa av att gå med aggressiva fiskar. Ändå är det nog bäst att ha dem i en lugnare miljö.
        De kan ju se lite tråkiga ut men de är charmiga, det är väl inte så många ciklider som har ett eget forum?
        Att inte så många har dem tror jag beror på just att de kan se tråkiga ut så nybörjaren köper dem inte. De blir stora så alla kan inte ha dem heller, plus att det är väldigt svårt med växter.

        Jag skulle vilja skaffa några fernandezyepezis men det får nog vänta något eller några år till. De borde ju bli tillgängliga igen lite mer nu i januari och februari.
        På väg tillbaka in i hobbyn.

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          som lite kuriosa då så måste jag ju dela med mig en bild på mina gammla Uarus.

          Fler som har haft Uarus har upplevt samma sak men inget har ännu haft någon bra förklaring på vad det kan vara. Titta på "missfärgningen" på gäl locket. Det döck upp lika mystiskt som det försvann och det handlade inte om någon skada etc. utan var enbart pigment förändringar.




          Tyvärr dog mina i samband med en flytt och krossat akvarium men får jag plats skulle jag verkligen kunna skaffa mig Uarus igen, jag gillar dom.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av jarinen


            Så låt oss se den här tråden som en sorts inventering i huruvida det finns Uaru i era baljor.
            Jodå, i mitt 720 simmar 5 st bamsingar. De har normalt scalarer, columbiatetror och bilbukfiskar som kompisar. Även en stor Gibbi finns i karet. Jag har ett rejält buskage med Anubias som de faktiskt låter vara ifred. Det är den enda växt som fungerat, och ska man prova Anubias så får man ha många plantor, eller en stor. Någon enstaka blir lunch innan de fattat att den egentligen inte smakar speciellt gott... Jag har tidigare haft kardinaltetra tillsammans med dem, men de försvann. Förmodligen tog scalarerna dem. Nu, i flyttröran, simmar ett par nicaraguensis och 5 eldbukar i samma kar. Under helgerna lekte nicaraguensis-paret och Uarusarna fick yngellunch då lekparet är långt ifrån fullvuxna. De försvarade sina barn tappert i alla fall och Uarusarna såg rejält tilltufsade ut efteråt. Det är snälla ciklider som dock inte saknar temperament, diskus fungerade inte, de blev bortskuffade. De gillar räkmix, pellet och grönt, t ex ärtor och majskorn. Andmat och Riccia från andra kar äter de också med god aptit.
            Charmiga, personliga fiskar som har blivit familjens favoriter. Min sambo handmatar dem med räkmix, de är de enda fiskar som hon bryr sig om...

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Trevligt med lite respons på Uaru fronten!
              GoSatta : Min minsting i gruppen har en en sån vit fläck bakom gällocket precis, låter bra att det verkar vara nåt som kommer och även går bort.Tråkigt att du blev av med gruppen!

              Att Uarun är trevlig på sitt eget speciella sätt håller jag verkligen med om. Rätt charmigt när de i grupp långsamt och metodiskt betar av och känner på allt som finns i karet och har inte mina Notatus vett att flytta på sig så får dom en liten törn, så dom kan nypa till om dom vill. Dock så får minsting Uarun när den är ute på egen tur lite stryk av Notatus bossen tills den förstår att den ska hålla sig med gruppen.
              Det som fick mig att skaffa Uaru är att jag en gång såg en fullvuxen grupp om 8 individer och det är bland det mäktigaste man sett! Min grupp behöver nog ett par år till men de är starkt på gång och växer bra.

              Tommy K: jag ska nog prova o se om det går med anubias då jag har en redig buske i ett annat kar, skulle vara schysst om man kunde ha lite grönt ändå.

              Tobias: "fernandezyepezis" har jag noterat och den verkar sannerligen intressant! Har den funnits i landet nån gång? Den är väl rätt ovanlig va?

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Tobias
                Användare
                • juni 2004
                • 95

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                Tobias: "fernandezyepezis" har jag noterat och den verkar sannerligen intressant! Har den funnits i landet nån gång? Den är väl rätt ovanlig va?
                Jag vet inte med Sverige, jag bor i USA och såvitt jag har sett så är Jeff Rapps den ende som tar in dem. Alberto från Belowwater.com har också tagit in dem men han befinner sig i Kanada.
                Annars har jag hört att Holland får in en del, för inte så länge sedan var det en distributör som fick in 1000+ fernandezyepezis. Där ligger de runt 100-150 euro tror jag.

                De vita fläckarna vet jag inte heller varför de får, men de är där och oftast runt gällocken eller bakom bröstfenorna.

                Intressant med Anubias att de klarar sig. Jag hade Anubias för länge sedan men de klarade sig inte undan mina Uarus då eftersom de gav sig på de nya bladen och åt dem varje gång de kom ett nytt. Jag hade dock bara några få små och till slut så dog de undan. Nu har jag lyckats hålla några lökar i livet (Crinum thainum) men jag vet inte om det skulle funka i akvariet där jag har paret. Om jag släpper i ett salladsblad samtidigt med några kuber röda mygg så väljer hannen salladsbladet, något jag inte har sett med någon annan Uaru fisk. De brukar vara ganska framfusiga av sig när det är matdags, vilket väl är anledningen till att diskus inte klarar sig så bra med Uarus. Iaf, thainum löken ska inte smaka så bra så det är väl därför de finns kvar.
                På väg tillbaka in i hobbyn.

                Kommentar

                • KeXx
                  Användare
                  • december 2004
                  • 23

                  #9
                  Hur ser U. fernandezyepezis ut? Har inte lyckats att hitta någon bild på den.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av KeXx

                    Hur ser U. fernandezyepezis ut? Har inte lyckats att hitta någon bild på den.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 309

                      #11
                      Kul om någon mer kunde lyckas med Anubias, om inte annat för att se om min "teori" stämmer. Men som sagt, det ska vara en rejäl buske, min var nog runt 50 cm lång, kraftig och hög. Den lever fortfarande efter 3 år med "vegeterianerna", men blommat har den inte lyckats med. Det gjorde den ofta innan den fick sällskap med gruppen. Vad det gäller fläckarna på gälarna som kommer de och går lite som de vill, jag har inte lyckats utröna vad som frammanar dem
                      Det tråkiga med min grupp är att det inte verkar bli någon lek av. Endera är något fel på vattnet, eller så är alla 5 honor...
                      Ska göra ett rejält försök att trigga dem efter flytten.
                      Kul med en Uaru-tråd, det är firrar som är intressanta, intelligenta och snygga. Perfekta "sällskapsciklider" om de inte hade varit så galna i grönsaker!

                      Kommentar

                      • Tobias
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 95

                        #12
                        Tommy, något speciellt att tänka på med Anubias, annat än en stor växt? Ibland stoppar jag ner en svärdplanta till mina Uaru fiskar och det slutar alltid med att de rycker upp dem och käkar rötterna först. Hur gick det med dina Anubias, var rötterna utsatta?
                        Funderar på att ge mig av till affären imorgon och skaffa mig ett par.
                        På väg tillbaka in i hobbyn.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                          citat:Ursprungligen skickat av KeXx

                          Hur ser U. fernandezyepezis ut? Har inte lyckats att hitta någon bild på den.


                          Mvh Jari
                          eller denna
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Tommy K
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 309

                            #14
                            Tobias, min Anubias växer på en stor rot med rötter synliga. Rötterna får vara ifred, har aldrig sett att de rört dem. Det som stryker med är alla blomknoppar och enstaka unga blad.

                            Kommentar

                            • KeXx
                              Användare
                              • december 2004
                              • 23

                              #15
                              Tackar tackar... Den såg ju ganska trevlig ut också!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...