Uaru Amphiacanthoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #46
    Ursprungligen postat av Midas_Tom
    hur stort kar behöver uaru?
    Uaru forumet har en liten förutsättningsrek. http://www.uaru-forum.com/index.php?showtopic=3

    Jag tycker man ska ha Uaru i grupp , minst 4 och om det finns underlag för lek i gruppen skulle jag nog rekommendera 2 meter, minimum 1.5 m så att de kan sära på sig vid eventuell lek, speciellt vuxna fisk. Fiskarna blir stora så antal kontra huruvida vattenkvaliteten går att hålla är ju en viktig faktor. Rent revirmässigt vid lek o så så är det nog bra med minst 2 meter men 99% av tiden så hänger gruppen ihop och är just så där Uarusociala.

    I par kan man ju ha dom i mindre kar , kanske en 310.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • JimmyBoy77
      Användare
      • oktober 2005
      • 15

      #47
      Uarun är den klart mest nyfikna fisk jag haft! Man kan ibland känna sig iaktagen på något vis när man är i det rum akvariet står i. Tittar man då på akvariet så förstår man varför: Där står fem uaru och blänger på mig, alla fem står så nära mig de bara kan. Jag blev dock tvungen att göra mig av med mitt uarukar pga tillökning i familjen. Kommer garenterat att skaffa denna trevliga fisk igen! En av dem fick något liknande din Jari, den låg på botten, kom bara upp och åt i princip. Slutligen medicinerade jag. Några veckor senare var den helt återställd! När den sjuka låg på botten, låg alla de andra på rad brevid.. detta var en minst sagt rolig syn! De höll ihop i vått och torrt.

      Mina erfarenheter av Uaru!

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #48
        Nu är 7 st Uaru Amphiacanthoides på 10 cm upplockade till 540 i lokalen! Härliga och stimmar så tätt, riktigt sociala fiskar. De går tillsammans med ett gäng små Tuppkamsciklider.

        Matar mina med Tropical Spirulina sticks och räkmix. Kan man ge dem lite kraftigare foder under uppväxten eller rekomenderas det bara grönt? Hur snabb är tillväxten på dessa?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Christian T

          #49
          Detta är en ciklid som jag aldrig testat. Men man blir ju grymt sugen när man läser länken. En fråga till er med erfarenhet:

          Vad rekommenderas som sällskap till låt oss säga en grupp om fyra Uaru i ett 2 meters akvarium? Hur klarar de att samsas med lite tuffare ciklider?

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #50
            Skojigt Alex att du skaffat Uarus! Mina växte rätt bra faktiskt, typ som de flesta CA i takt, hur jag matade framgår tidigare i tråden. Har de vuxenfärgen ännu? Ska bli intressant att se om du fått tag i den med mer brunton eller den som är helt gula i princip. Du måste posta bilder varefter!

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #51
              5 av 7 har vuxenfärg och är tokiga i allt man ger dem. Andmat uppskattades speciellt mycket. Ska försöka ta bilder, måste bara få låna kameran av en polare eftersom vår är på vift.

              Vad hände med dina Uarus Jari? Sålde du dem och tog an centralare igen?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #52
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää

                Vad hände med dina Uarus Jari? Sålde du dem och tog an centralare igen?
                Jäpp sålde dom när de var i sin "prime". Nu är det åter CA som gäller. Hmm... vildfångade Diskus med en stor grupp Uaru i en 1200. Nu är jag igång o drömmer igen .


                Mvh Jari

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #53
                  Uj uj Jari! Får väl göra allt jag kan för att få dig på bättre tankar

                  Ingen dålig idé det där med diskusarna, kanske man slår ihop dem till 720 i framtiden
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #54
                    bilder!

                    Några kassa bilder på mina!

                    Räkmix är gotti gott...
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #55
                      Konstigt, de blir mycket gråare med blixt...live är de mycket mer gyllenbruna!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #56
                        Här ser man lite bättre...
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #57
                          Schyst Alex! snygga Uarus. Är det andmat vid ytan? Det är dom tokiga i va?

                          Förresten vad är det för Geophaginer?


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #58
                            Tackar!

                            Japp, det är andmat och dom älskar det! Men nu gav jag räkmix så de föredrog det. Men det är bra som komplement, de kan beta lite då och då mellan fodringarna


                            Som sällskap har jag G. altifrons och G. steindachneri + lite malar.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #59
                              Uaru

                              Hej
                              Jag har ocså 7 st Uaru amphiacantoides med Geophagus i ett 725 liters. De har dock inte färgat ut än, de är mellan 8-13 cm. Vid vilken storlek skall de färga ut.
                              En annan sak jag undrar över är att, alla var ungefär lika stora vid inköp. 3 av dem har nästan inte växt någonting (ca 1 cm) medans de övriga 4 har växt ca 5 cm. Har det något med köns fördelningen att göra eller?

                              Kommentar

                              • jarinen
                                Användare
                                • april 2003
                                • 1888

                                #60
                                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                                Hej
                                Jag har ocså 7 st Uaru amphiacantoides med Geophagus i ett 725 liters. De har dock inte färgat ut än, de är mellan 8-13 cm. Vid vilken storlek skall de färga ut.
                                En annan sak jag undrar över är att, alla var ungefär lika stora vid inköp. 3 av dem har nästan inte växt någonting (ca 1 cm) medans de övriga 4 har växt ca 5 cm. Har det något med köns fördelningen att göra eller?
                                De brukar färga om vid ungefär 10-12 cm generellt men sen kan de ha alla möjliga färgtoner beroende på hur de mår ochså vidare. De grupper som jag sett inkl. min grupp som jag hade så är det alltid en tredjedel som sackar ordentligt. Jag tror att ( detta är jag inte helt säker på ) det mera har med gruppens rollfördelning o hierarki att göra. Jag hade min grupp från 5cm till 20+ cm och där var det 2 som var hälften så stora som de andra. Den som var störst och dikterade villkoren var dock en hona. När det gäller Uarus så tror jag inte storleken i en grupp avgör könet som i många andra fall när det gäller ciklider utan det är pannvinkeln som skall gå att se rätt bra på vilket kön. Hanar har en brantare panna och mera rund som en fotboll medan honorna har en flackare likt en rugbyboll.


                                Mvh Jari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...