Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pabbe
    svarade
    Mäktiga! Få arter som förtjänar att kallas mäktiga så självklart som frontosa.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Alfa hanen 32cm
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    De äter ju upp allt som är för smått (under 15 cm) så det finns inte många arter att komplettera med. Jag har en tanganyika ål som blir 70 cm som ska få flytta in såsmåningom han är bara 30 cm nu.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Bra storlek på dom, får ju burken att se liten ut

    Riktigt trevlig burk!! Ska dom få något sällskap?

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Blev riktigt snyggt. Härligt djup med hörnakvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Äntligen fick Fisken flytta in Det blev inget av leken men ser att en till hona är på g, det är hon som är mor till de ungarna som går i 4,5k litaren. Den största hanen mätte 32 cm hyfsat bra tillväxt, de är 4 år gamla nu.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 29 januari 2016, 19:38.

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Nice 😄

    Lämna en kommentar:


  • ScreamingBroccoli
    svarade
    Kanske blir svårt att implementera i slutet av bygget, men om du kan få skåpet tätt och placerar en eller flera datorfläktar i skåpet som skapar ett övertryck där den fuktiga luften trycks ut någonstans. Får du en konstant genomströmning borde det väl inte hinna byggas upp så mycket kondens i locket? Särskilt inte om du dessutom har täckglas.
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 29 januari 2016, 14:02.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Låter nice! Hur ska du lösa fukten i rampen? När jag hade några burkar med en form av inbyggnad så blev det förvånansvärt mycket fukt trots att jag hade täckglas.
    Det är också en sak att fundera på och försöka lösa. Jag vill slippa läckage av ljus ut från rampen. Jag får fundera vidare på en smart lösning. Gibberosorna får vänta med att flytta in i sin nya burk, de lekte äntligen i går igen. Det är typiskt nu när de precis skulle flytta. Det är samtidigt väldigt roligt då det är 15 månader sen sist de lekte

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Låter nice! Hur ska du lösa fukten i rampen? När jag hade några burkar med en form av inbyggnad så blev det förvånansvärt mycket fukt trots att jag hade täckglas.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Blir det något "lock" på eller blir det hängande belysning? Om det blir det sistnämnda så föreslår jag att du täcker övre delen av rutan så man "slipper" se ytan. Annars är det som sagt för jäkla fint!
    Planen är att bygga en heltäckande ramp i samma stil som bänken. Rampen kommer att gå ner en bit och täcka vattenytan. Jag måste bara tänka till lite och göra den smidig så det går att öppna den utan att lyfta av hela rampen när man ska mata eller fånga fisk.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Mästerligt!

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Blir det något "lock" på eller blir det hängande belysning? Om det blir det sistnämnda så föreslår jag att du täcker övre delen av rutan så man "slipper" se ytan. Annars är det som sagt för jäkla fint!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är det fyllt.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Galet bra blir det!!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...