Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Lägg gärna upp en bild här så får jag se hur det ser ut. är de stora?
    okej här kommer några bilder med endas marien glo och med mh -lampan på ser ljusare ut än vad det är med mh lampan fotot gör inte ljuset rättvis mot vad det ser ut i verkligheten men jag tycker dom får en bra blålyster i alla fall .
    tyvärr ville inte "biffen" största hanen var med på bild finns en bild på när han står i sin grotta skulle uppskatta han till 25cm dom andra är skulle uppskatta kanske mellan 15-25 cm
    som sagt va dom kommer att göra sig bra i mitt akvarium bara dom får gå till sig och så
    akvariet känns mycket större nu när man inte har en massa sten och 75 Malawi i . det är på 620 liter skulle vilja ha större med lgh sätter stopp tyvärr ..
    Med vänlig hälsning peter
    Bifogade filer
    Senast redigerad av hollowman; 05 februari 2016, 21:09.

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Roligt Mpimbwen är en riktigt fin variant med sin metallicblåa lyster. Utfärgade hanar ser riktigt elaka ut Det är den varianten som det är mest fart i. Jag hade en grupp för några år sedan, de slogs som tokar och körde runt som värsta troffe gruppen.
    Mina äter Nls men det känns som slöseri på mat de äter ju en hel del
    Om du inte har i tillräckligt med vatten så flyter maten och kan vara förödande för fisken. Sväljer de luft så kan de drabbas av korksyndromet. Jag hade en Mpimbwe hona som råkade ut för det och fick avlivas tillslut
    ja jag är jätte nöjd med fisken men vilken skillnad det var att går från 75 Malawi till 8 st gibberosa var betydligt lugnare
    hmm det där med korksyndrom vill man inte ha . som sagt matar med nls som dom äter.
    det sjunker sakta så dom går ju upp mot ytan och tar det är det risk för korksyndromen då ??
    ska jag blötlägga nls pelletsen tycker du innan jag ger dom det så det sjunker direkt ??

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Mixar du romen oxå? varför inte röra ned den hel i mixen?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av hollowman
    okej marine-gloen var klockren blått och fint vart ganska bra när mh-lampan slog på kanske inte så blått som jag ville ha men ändå ett blått fint sken .får köpa en ny mh-lampa med högre k nästa gång jag ska köpa en ny men nöjd ändå ..
    Lägg gärna upp en bild här så får jag se hur det ser ut. är de stora?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Roligt Mpimbwen är en riktigt fin variant med sin metallicblåa lyster. Utfärgade hanar ser riktigt elaka ut Det är den varianten som det är mest fart i. Jag hade en grupp för några år sedan, de slogs som tokar och körde runt som värsta troffe gruppen.
    Mina äter Nls men det känns som slöseri på mat de äter ju en hel del.
    Jag kör:
    1kg räkor eller Mysis om det är rätt säsong (fångar ca 20kg på sommaren)
    800g Pangasius file
    400g Regnbågs rom (Om jag har hemma) annars tar jag lax
    4 klyftor vitlök
    Agar agar 50g med 6 dl vatten.
    Jag mixar allt så slätt som möjligt tillsammans med vatten annars mixar den dåligt
    Sen värmer jag mixen i kastrull tills jag nästan bränner fingret ca 60-70grader
    samtidigt värmer jag Agar agar i en kastrull tills den smält ordentligt
    sen vispar jag mixen med elvisp samtidigt som jag häller i agar agar.
    Allt packeteras i 400grams Zipppåsar.
    Om du inte har i tillräckligt med vatten så flyter maten och kan vara förödande för fisken. Sväljer de luft så kan de drabbas av korksyndromet. Jag hade en Mpimbwe hona som råkade ut för det och fick avlivas tillslut

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Kör inte för vitt sken om du vill få fram den blåa färgen på fisken.
    okej marine-gloen var klockren blått och fint vart ganska bra när mh-lampan slog på kanske inte så blått som jag ville ha men ändå ett blått fint sken .får köpa en ny mh-lampa med högre k nästa gång jag ska köpa en ny men nöjd ändå ..

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    De är lite kinkiga på maten och gillar inte för hårda bitar. Jag gör en räkmix på räkor, pangasiusfile, regnbågsrom och vitlök. Fiskbitar och räkbitar spottar de ut. Pellets gillar de inte heller.
    okej fick hem fisken(Gibberosorna mpimbwe blue 3+5) igår kväll och därifrån jag köpt dom så har han matat med nls pellets och det tar dom.
    förra ägaren hade get dom malen röding (hade en bror som fiskat mycket ) ska nog testa och göra
    ska testa och göra en räkmix . kan du inte lägga upp hur mycket av varje ingredienser du har i

    och hur ofta matar du dom 1 gång per dag ??
    Med vänlig hälsning peter
    Senast redigerad av hollowman; 04 februari 2016, 12:49.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av hollowman
    okej jag tänkte köra med ett marine-glo från hagen och min mh lampa som det sitter en Megachrome 12,5KK Marine i men den är kritvit i skenet med lite blått så jag tror det blir ett bra combo .
    Kör inte för vitt sken om du vill få fram den blåa färgen på fisken.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av h0llowman
    Vad matar du dina gibborosor med?
    Mvh peter
    De är lite kinkiga på maten och gillar inte för hårda bitar. Jag gör en räkmix på räkor, pangasiusfile, regnbågsrom och vitlök. Fiskbitar och räkbitar spottar de ut. Pellets gillar de inte heller.

    Lämna en kommentar:


  • h0llowman
    svarade
    Vad matar du dina gibborosor med?
    Mvh peter

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu är filtren installerade. Ett Fx6 och ett Sunsun 404 med 9w uv ljus. Jag satt även in en garderobs belysning så man ser ordentligt när man behöver rengöra filtren.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag har 2 st T5 på 54w, ett philips aquarelle och ett blått salt rör.
    okej jag tänkte köra med ett marine-glo från hagen och min mh lampa som det sitter en Megachrome 12,5KK Marine i men den är kritvit i skenet med lite blått så jag tror det blir ett bra combo .

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag har 2 st T5 på 54w, ett philips aquarelle och ett blått salt rör.

    Lämna en kommentar:


  • h0llowman
    svarade
    Grymt snyggt vad kör du med för lysrör till akvariet så du får det blåa skenet? Är själv i farten och ska skaffa och testa dessa fiskar där av min fråga. Mvh peter

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Nice 😀

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...