Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Växt akvarium låter som en riktig action höjare Har du Moba?

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Aj då inte roligt. Min alfa är förnärvarande lugn han kan också vara stenhård imellan åt
    Hoppas det ordnar sig / peter
    Ska själv tyvärr göra mig av med mina pga jag är sugen att köra växtakvarium igen.

    Annons på mina fiskar kommer snart.
    / Peter
    Senast redigerad av hollowman; 15 juli 2016, 20:42.

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Tråkigt när det blir så där att de slår ihjäl varandra i gruppen.
    Hade samma problem med mina Frontosor Burundi, så jag fick plocka bort
    alla hanar förutom Alfan.
    Sen dess har det varit riktigt bra harmoni han har 5 honor och de leker
    regelbundet just nu iaf.

    jag har ju ingen större/längre erfarenhet av dessa arter, men nog märks det att det
    är en rovfisk, min hanne kan ena stunden vara väldigt timid och fin mot honorna, för att
    sen på ett ögonblick bli vresig eller helt enkelt bara drar sig undan i perioder.

    Men det är väl det som är en del av charmen samtidigt, kan jag tycka i alla fall.

    Fin hona där på bilden, blir intressant att följa när du flyttar över dom till mastodontakvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det blir nog riktigt bra i den stora baljan, de kommer mer till sin rätt där då de kan sträcka ut ordentligt. De var grymt fina när de gick där i. Här är en bild på en hona när de gick i stora burken
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Hmm ok tråkigt

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av faltaren
    Hmm undra varför den blivit så överaggro. Har det funkat ihop tidigare?
    lite gruff har det varit men ingen fara. de gick i ett 540liters i ett år utan problem. nu när jag flyttade de till hörn akvariet började han bråka.

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Hmm undra varför den blivit så överaggro. Har det funkat ihop tidigare?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det går väl inget vidare just nu med Gibberosorna. Min Alpha hane e helt galen värsta fisken jag har haft då inräknat Troffar och Pettrisar. Han slog ihjäl hanen som var nästa i rang i ett naffs. sen var det lugnt i en vecka tills nu när han har gett sig på nästa hane. Jag panik flyttade den till ett tomt 130 liters nu. Det jag ska göra nu är att plocka ut så många fiskar som möjligt i mitt 4600 liters och köra Gibberosorna där i. Där går nu 6st Gibberosayngel på 12-15cm. Det blir kanske en fin grupp på 11st. Jag kommer behålla Petrochromis sp.red, Boops, Cyanostictusarna, multipunktatusarna, calvusarna och Tretrosephalusarna i karet. Sen sätter jag i den andra fisken i hörn akvariet med störst vikt på Jumbo kitumba.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • antonadler
    svarade
    hur går de med frontosorna?
    några nya bilder kanske, sitter och läser igenom denna tråden lite då och då.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag matar en gång om dagen

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Okej det visar sig när dom kommer igång kan jag tro..
    Hur ofta Matar du dina gibborosor?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    De blir könsmogna vid tre års ålder. Storleken spela nog mindre roll. Min minsta hona är bara 15 cm och har lekt men utan framgång.

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det ser bra ut, snyggt akvarium. Mina är också kinkiga på maten de har inte börjat äta ordentligt sen de flyttade in för en vecka sedan trots att det är samma mat som de alltid fått. De kommer igång var inte orolig.
    Vispa ner Nlsen i ett glas med vatten innan matning så sjunker den direkt, du behöver inte svälla de. Jag hade inte chansat att låta de ta mat vid ytan. Jag ser att du har rätt mycket cirkulation det gör inget för fisken men om du vill ha yngel så fungerar det inget vidare med bra cirkulation. De leker inte som andra munruvare utan hanen lägger mjölken i en liten hafsig grop sen lägger honan äggen i den gropen flera gånger utan att hanen är med. Har man stark cirkulation så "blåser" mjölken bort och man får små kullar eller obefruktade ägg. Det bästa är att stänga av cirkulationen när de ska leka om man lyckas vara på plats när det händer .
    jo har tänkte på det där med cirkulationen funderar att ta bort ett ytterfilter (har 4 st =)..) och en streamer (dom är inte så kraftiga pumpar 2800L/h ) men än då ..
    när blir dom könsmogna då går man på stl eller hur gamla dom är ?? (det vet jag inte )

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det ser bra ut, snyggt akvarium. Mina är också kinkiga på maten de har inte börjat äta ordentligt sen de flyttade in för en vecka sedan trots att det är samma mat som de alltid fått. De kommer igång var inte orolig.
    Vispa ner Nlsen i ett glas med vatten innan matning så sjunker den direkt, du behöver inte svälla de. Jag hade inte chansat att låta de ta mat vid ytan. Jag ser att du har rätt mycket cirkulation det gör inget för fisken men om du vill ha yngel så fungerar det inget vidare med bra cirkulation. De leker inte som andra munruvare utan hanen lägger mjölken i en liten hafsig grop sen lägger honan äggen i den gropen flera gånger utan att hanen är med. Har man stark cirkulation så "blåser" mjölken bort och man får små kullar eller obefruktade ägg. Det bästa är att stänga av cirkulationen när de ska leka om man lyckas vara på plats när det händer .

    Ducce den behöver nog inte mixas den åker bara i av farten

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    tyckte dom tog pellets bra i går men idag när jag tittade noga så såg jag att några tog dom i munnen och sen spottade ut . bör jag vara orolig eller är det bara att dom är nya hos mig för hos stället jag köpte dom ifrån (janne på aquatropic i sala )så åt dom han hade haft dom i 1 mån och dom är inte magra .
    fan man blir lite nojig bara man vill ju att den nya fisken ska äta med god aptit =)..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...