Tanganyika för hela slanten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    #16
    Tack för alla svar !
    Att låta det vara och låta naturen ha sin gång är väl det jag mest är inne på att göra och så blir det nog .
    Är inne på både Pierre och Gratis synsätt.
    Låta första och kanske andra kullen vara så att dom känner sig trygga i lekandet och att man även kanske stärker deras yngelvård.
    Har dom väl börjat så lär dom säkert inte sluta att producera yngel.
    Kan också vara intressant att se hur många det överlever i en kull OM det överlever någon men då vet man ju i så fall och kan plocka dom vid senare tillfälle.

    Ps ! Kul och intressant läsning i länken du hänvisade Pierre !

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #17
      Ursprungligen postat av FLAVUS
      Tack för alla svar !
      Att låta det vara och låta naturen ha sin gång är väl det jag mest är inne på att göra och så blir det nog .
      Är inne på både Pierre och Gratis synsätt.
      Låta första och kanske andra kullen vara så att dom känner sig trygga i lekandet och att man även kanske stärker deras yngelvård.
      Har dom väl börjat så lär dom säkert inte sluta att producera yngel.
      Kan också vara intressant att se hur många det överlever i en kull OM det överlever någon men då vet man ju i så fall och kan plocka dom vid senare tillfälle.

      Ps ! Kul och intressant läsning i länken du hänvisade Pierre !
      Lite är väl frågan vad du är ute efter...

      Läser man en hel del trådar på olika forum handlar det för väldigt många om att få fram många yngel, broilergöda dessa så de kan säljas.

      Eller så försöker man ge fiskarna vissa möjligheter att kunna klara sin yngelvård, gömslen etc och får färre yngel men förhoppningsvis har svagare exemplar sorterats bort och de som är kvar är toppexemplaren.

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #18
        Ja , då kom andra kullen av Jullarna.
        Såg några riktigt små idag när jag kom hem efter jobbet.
        Antagligen kläckta idag eller igår.Dom var riktigt,riktigt små, så ynglet jag såg från första kullen är nog ca. 2-3 veckor gammal.
        Kollar noga akvarierna varje dag så första kullen lyckades dom lura mig ordentligt .( verkar bara vara 1 överlevare)

        Var igår och inhandlade 5 st. multisar + 5 st. Ocellatusar(Gold) till mitt nystartade akvarium på 222 Liter.
        Blev riktigt sugen på dessa snäcklekare och ville ha dessa i ett eget kar . ( Har även 4 st. Multisar i mitt 540-kar)
        Eftersom jag var så himla sugen så åkte jag till affären för att inhandla dessa djur.
        Kunde inte bestämma mig vilka jag skulle ha så jag köpte 2 arter.
        Min tanke var att dom ska ta var sin ände av akvariet avskärmat för varandra med en stor stående skiffersten mellan röserna.
        Enligt en del så fungerar det inte vad jag läst men jag gillar utmaningar OCH VAD KAN HÄNDA?
        Jag placerade 10 st. snäckskal i vardera främre hörnet och tog samtliga 5 av varje art i en håv och stoppade ner håven tillsluten med handen ner i karet och släppte dom på den plats jag villa ha respektive art med förhoppning att det skulle fungera.
        Lite långsökt kanske men pröva kan man ju.
        Ett par timmar efter nedsläppen så såg jag att 1 av varje art kom lite på villovägar och hamnade på ( fel sida )
        Men idag när jag kom hem så hade allt ordnat upp sig och ser riktigt bra ut enligt önskemål.

        Hoppas att jag har turen med mig och att detta fungerar som jag hoppats på !

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #19
          Allt går enligt planen.
          Multisarna till höger och Ocellatusarna på vänstersidan om akvariet.
          Kul att se att dom verkligen bevakar SIN SIDA OM KARET!
          När någon av dom simmar över på FEL SIDA så blir dom bortjagade till SIN SIDA .
          Så med andra ord så verkar det fungera som jag hade tänkt , även om det verkade långsökt.
          Var faktiskt lite skeptisk själv men tanken och förhoppningen fanns där och ta i trä, det verkar fungera!

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #20
            Update !

            En av multisarna lade beslag på occelaturnas snäcksida, troligtvis en hane som ville skaffa sig ett eget revir.
            Så det blev till att ta upp honom och tillföra denna fisk till mitt 540-kar som innan hade 4 st. av samma sort.
            Är enveten på att min plan skall fungera samtidigt som jag inte vill rota för mycket i akvariet och störa dynamiken.

            I mitt 540 så fungerar det utmärkt.
            Ser nu att troffarna börjar kaxa till sig och det blir allt mer fighter i takt med ålder och storlek men än så länge ingen fara.
            Såg som sagt en ny kull av Jullarna , köpte dock lite mer sten+nya växter .( Ville inte ha kvar lavastenarna)
            Blev lite ommöblering i karet utan att förstöra jullarnas rede i den mån det gick.
            Efter detta så har jag inte sett till ynglen från den senaste kullen.
            Kanske tog dom allihop själva eller så gömmer dom ynglen lite extra väl när detta skedde.
            Tiden får utvisa detta , det lär ju komma fler på sikt.

            Kommentar

            • FLAVUS
              Användare
              • mars 2014
              • 122

              #21
              Äntligen !

              Äntligen så har jag fått tag i mina efterlängtade hästnosar.
              Fick idag hem 6 st. viltfångade Tanganicodus irsacae .
              Hade dessa eller Eretmodusar att välja på men valde den lugnare arten.
              Vilka underbara individer !

              Dessa går nu i mitt kar tillsammans med multisarna och occelatusarna.
              Det får gå så här nu ett tag för att se att allt är Ok med alla fiskar då jag alltid är lite extra försiktig med viltfångat.
              Man kan aldrig veta vad dom för med sig.

              Om allt går enligt plan så får det senare bli ett stim med typleptosomor eller nigripinnisar.

              Men i nuläget så får det bli att kolla in dessa clowner och njuta av dess beteende!

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #22
                Kul att det går bra med jullarna, håll oss uppdaterade! Kul med nytt också, det är allt något speciellt med hästnosar.

                Pessimisten i mig har dock svårt att tro att din uppdelning med snäcklekarna kommer att hålla, om du har mer än en occelatu hane så kommer de med tiden att vilja ha mer plats men jag hoppas att jag har fel.

                Kommentar

                • FLAVUS
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 122

                  #23
                  Kul med ditt inlägg Pierre !
                  Jag har inte sett några nya yngel på ett tag . så jag misstänker att jag sabbade denna kullen med min ommöblering.
                  Tar det inte så allvarligt då jag vet att dessa paren har hittat varandra.

                  När det gäller mina snäcklekare så fungerar det perfekt i denna stund.
                  Som jag noterade innan så var min tanke lite naiv.
                  Ta i trä, ännu fungerar det som planerat och sen jag tillförde hästnosarna så ser det ut att bli mer effektivt.
                  Jag har 2 hanar av Occelatusarna+ 3honor .Gjorde samma inköp med Multisarnak
                  Förstår din tanke men jag är också himla enveten att mina project ska fungera.
                  Än fungerar det sen jag lade över en väldigt dominant Multis-hane till ett annat kar.

                  Just nu väntar jag på att hästnosarna ska komma till rätt och känna sig hemma,verkar vara på god väg redan -

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #24
                    Ja du gjorde helt rätt i att försöka med tanke på att du har fler kar och kan möblera om ifall det skulle behövas. Jag tror att kombinationen kan bli intressant när de börjar bråka om snäckorna även om det skulle var så att du kanske behöver ta ut en occelatushane, är själv lite sugen på att stoppa ner en snäcklekarart till i ett av mina kar.

                    Kommentar

                    • FLAVUS
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 122

                      #25
                      Och där kom det !

                      BUKVATTENSOT !
                      Har diskuterat detta på forumet tidigare.
                      Fattar inte HUR jag fått detta ?
                      Ingen vet varför!?
                      Det snackas om nya invånare som drar med sig detta och ev. stress?
                      Men om det uppkommer p.g.a. stress så skulle man ju få denna sjukdom i ALLA akvarium?

                      Såg i Torsdags förra veckan att en utav mina troffar höll sig undan.
                      Min första tanke var att det var en hona som ruvade,då hon inte var så aktiv som tidigare + att hon "pumpade" med munnen.
                      2 dagar senare så såg jag att hon tog in maten i munnen men senare spottade ut den.
                      Då blev jag ju helt övertygad om att hon ruvade.
                      men i Söndags så såg jag en till med samma beteende,då blev det till att studera mina fiskar extra mycket.
                      Matade fiskarna och såg att även denna individ gjorde lika dant,tanken blev att då kolla avföringen och såg till min förtvivlan en tunn ljus tråd
                      BUKVATTENSOT för första gången i mitt nästan 40 -åriga akvarieliv.
                      Så på Måndagen så gick dagen till att skaffa medicin.

                      Har läst en hel del om HUR man gör och där fanns det MYCKET råd !!!!!

                      Mitt beslut blev :
                      Dubbeldos av Ektozon+Waterlife Oktizin(3 dagars kur)

                      Idag har det alltså gått ca. 10 dagar sen det bröt ut.
                      5 dagar sen medicineringen började.
                      Hoppas på att det inte blev för sent bara ?

                      Inte en fisk har dött innan men i morse så fick jag ta en döing i karet .
                      Kände mig i dåläget mycket skonad med stora förhoppningar men nu vete f-n.
                      Ser ut som alla andra mår bra men det är så himla svårt att se när ett 40-tal troffar matas ,(ni som har dessa djur fattar säkert vad jag menar)

                      Just nu sitter jag ofta och kollar på ev. "nya offer" men allt ser Ok ut .
                      Hoppas bara att den döda troffen i morse var en tillfällighet

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #26
                        Kanske,kanske nte

                        Hoppas och tror att jag har fått bukt med bukvattensoten !?
                        Det har nu gått 13 dagar sedan jag såg första tecknet till skiten.
                        9 dagar har gått sedan första medicineringen.
                        Gjorde idag första vattenbytet 50% via mitt kolfilter som jag införskaffade för ca. en månad sedan och som gjort susen vid vattenbytena.
                        Samtliga fiskar ser ut att må kanon igen och kan inte se något eller någon som inte är som det/den ska.
                        Så mycket talar för att jag lyckades och hade turen men oron sitter kvar.
                        Jullarnas andra kull såg jag skymten av idag på länge,dom verkar att ha hållit sig undan när medicineringen pågick ?
                        Matade samtliga i karet för bara en stund sen och såg heller inte då, någon som spottade ut maten eller matvägrade som en del gjorde innan.

                        Hästnosarna i det andra karet vet jag inte hur jag skall tolka.
                        Verkar mest intresserade av att få mat.
                        Dom ska ju mest hålla till vid sina klippskrevor och gör säkert det annars men det räcker att en av dom ser mig på avstånd så simmar
                        alla upp mot ytan och bara väntar. Ena riktiga matvrak dessa clowner.

                        Snart har jag sålt av mina sista Malawi-yngel , har väl kanske 30-tal kvar av ca.150.
                        Så när det är gjort så får det kar nog bli ett ytterligare Tanganyikakar.
                        Lutar mest åt en annan art av hästnosar + något annat kul.
                        Ligger på planeringsstadiet just nu!

                        PS !
                        Än så länge fungerar det med projektet 2 sorters snäcklekare med i var sin del av karet, ser faktiskt ut att bara bli bättre och bättre !

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #27
                          Förvandling

                          Ville inte missa att delge er en både komisk och intressant händlese.
                          Tog för en lite stund sen och stoppade ner bitar av Wafers Algae ( maltabletter ) i mitt troffekar.
                          Brukar göra det i vanliga fall också ca. 2 dagr/vecka men nu har dom inte fått detta foder på ett par veckor p.g.a
                          bukvattensoten.
                          Det blev ju cirkus i akvariet som vanligt ( kul skådespel )då alla jagar DEN med matbiten i munnen.

                          Till det komiska var att jag har aldrig tidigare sett att så gott som samtliga fiskar färgade ut så in i bomben.
                          Mina Blue Kachese blev kanonblåa men lite skimmer av grönt i sig och Golden Kazumba blev mörka som bara den med skimmer av rödlila?
                          Skitskumt men ändå förståeligt då dom fått " ett nytt liv "

                          Stunden efter vattenbytet ikväll så såg jag också att dom mest dominanta hanarna i resp. Troffe-art gjorde upp ordentligt ikväll.
                          Så nu har jag 2 st. vitläppade Troffar i karet.

                          Så efter vattenbytet och matningen så kan man nästan tro att jag fått in nya fiskar.
                          Ska bli kul ( förhoppningsvis ) och intressant att se hur detta kommer att gå !

                          Kommentar

                          • FLAVUS
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 122

                            #28
                            Förvånande!

                            Är fortfarande väldigt förvånad över att troffarna är så utfärgade som dom är ?
                            Blue Kascheze verkar bli blåare och blåare för var dag och Golden skimrar av sig mero ch mer.
                            Visst blir dom äldre dag för dag men sen tillfrisknandet från bukvattensoten, så har det gått framåt med en himla fart färgmässigt.
                            Pigga och glada som bara den och har en fruktansvärt god aptit på allt som kommer i karet.

                            Ps ! Med tanke på hur det ser ut nu så känner jag att det är över !
                            Skattar mig lycklig med bara en Troffe död i och med bukvattensoten.

                            Så med denna typ och variant av medicinering så kommer jag göra om det om det händer igen !
                            Har läst och sett om massa olika varianter på olika forum om hur man kommer undan lindrigast men....

                            Kommentar

                            • FLAVUS
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 122

                              #29
                              Update

                              Samtliga troffar är återhämtade och är finare än någonsin !
                              Även dom andra arterna i karet mår prima.
                              Såg ikväll att mina Ornatusar har fått sin fjärde kull nu på ett kort tag.
                              Snäcklekarna i det andra karet håller fortfarande ställningarna och är på " sin del av akvariet "
                              Tyvärr så påträffade jag en död Hästnos i förrgår morse men kan inte se att dom andra i karet mår kasst.
                              Orsaken vet jag ej , kan ha varit rivalitets-orsakat ?
                              Svårt att säga helst med tanke på att dom är viltfångade men att det ska stryka med någon hade jag räknat med då dom kan vara
                              riktigt elaka mot varandra i vissa fall.
                              Hoppas mycket på dessa clowner och att dom ska producera fina yngel framöver.

                              PS ! Blev attackerad i helgen igen av Occelatusarna då jag stack ner handen i karet för att sätta ner en växt som flutit upp.
                              Hahaha, dom är SÅÅ himla studdiga men ändå så små och gulliga.

                              Kommentar

                              • FLAVUS
                                Användare
                                • mars 2014
                                • 122

                                #30
                                Leleupi = snäcklekare !

                                Har läst om Neolamprologus leleupi !
                                Enligt tidigare erfarenheter samt om man läser i artregistret så är dom substratlekare och håller till i grottor och liknande.
                                Jag har 5 st. simmande i mitt stora kar och har sett att dom varit mycket vid Multisarnas snäckområde.
                                Farit in och ut i snäckorna.
                                Har hela tiden trott att dom letat efter yngel eller försökt att få mat som sugits in där.
                                MEN ICKE,DOM HAR FÅTT EN KULL YNGEL S SNÄCKORNA.
                                Snacka om min förvåning när jag såg detta idag
                                Naturligtvis helkul att dom fått sin första kull.
                                Vet bara inte hur jag ska göra med dessa yngel ?
                                Ska jag låta första kullen vara eller försöka att suga upp dom ?
                                Och i så fall när bör jag göra detta ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...