Tanganyika för hela slanten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    #61
    Jag hoppas på det med, att han får vara med i många år till.
    Har aldrig haft en firre som ligger mig så varmt om hjärtat som denna kämpen !

    Skulle verkligen vara kul om han kunde bli pappa också och föra dessa gener vidare ?

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #62
      Har gjort ett beslut att skaffa ännu ett kar ( 600 liters )
      Har antagligen fått tanganyikasjukan ?

      Inte helt 100 på vad som ska gå där men det lutar åt 20+20 Pemba / Kambwimba
      med lite annat smått och gott.
      Är jäkligt sugen på Frontosor men ........... ?

      Kommer i alla fall lägga ner mycket tid på planering , ev. bygga egen bakgrund ?
      Laddar för detta nu och kommer att införskaffas efter nyår om inte hästarna går min väg !

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #63
        Det är alltid skönt när man lyckas vända en negativ trend i välmåendet på fisken. Vilken liten kämpe!

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #64
          SÅ HAR HÄSTNOSARNA LEKT IGEN !

          Gjorde vattenbyte igår på mina kar. Bara ett par timmar senare så började mina Irsacae att leka.
          Lämnade dom ifred när jag såg detta skådespel och fick nu idag se att honan har munnen full igen !
          Denna gången så ska dom få sköta allt själva och se hur det går med det.
          Är lite rädd att Multisarna eller Trädgnagarna kan ställa till problem för ynglen men det får vi se när det är dags.

          Håller tummarna för att det ska gå vägen denna gången

          Kommentar

          • Shade
            Användare
            • februari 2012
            • 35

            #65
            Gratulerer så mye flavus!!

            Kommentar

            • FLAVUS
              Användare
              • mars 2014
              • 122

              #66
              Tackar Shade !

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #67
                Håller helt med Johno !
                Känns skönt att se denna lilla kämpe som lyckas som han gjort.
                Han har lagt på sig bra nu och jagar sin lilla hona ( ibland lite för mycket )
                Kan förstå honom då han vart jagad själv när jag släppte i alla 6 hästnosarna. Dom andra kände säkert att han var på G att falla bort och blev ett offer att gå på.

                För övrigt är det bra i alla karen . Samtliga Troffar frodas och mår bra.
                Jullarna bara öser på med nya kullar , tror dom har 6-7 generationer gående i karet nu.
                Leleupisarna ger sig inte och även dom producerar yngel i mängder .
                Multisarna har bara gett små kullar och inga klarar att överleva i det stora karet.

                Däremot är jag riktigt förvånad att det inte blir några yngel av snäcklekarna i dom andra karen.
                Börjar fundera på att jag inte har några honor ?

                Mina hästnosar går fortfarande och ruvar men har blivit mer skygga än tidigare !
                Kanske för att jag tömde hanen sist ?
                Räknar med att ynglen överlämnas till hane på Tisdag om allt går som det ska , sen ska dom få sköta det själva med ynglen.

                Ska jag ta bort Multisarna innan så att hästnosynglen inte blir mat ?
                Kanske någon med erfarenhet som kan ge råd om detta ?

                Kommentar

                • FLAVUS
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 122

                  #68
                  Såg i morse när jag tände upp karen att hästnoshanen ruvade på ynglen.
                  Några dagar tidigare än väntat, så nu blir det till att vänta och se hur detta går och när han släpper dom.
                  Troligen sker det den 12-13 Dec. Lusse-yngel

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #69
                    Skrev den 22/11 att det skulle vara kul om min lille kämpe till hästnos kunde bli pappa.
                    Det har nu skett !
                    Var alldeles inne och skulle ge fiskarna mat då jag fick se honan han går med , var helt uppspärrad i munnen.
                    Hon sam omkring med hela munnen full av rom.
                    Så nu går bägge mina hästnospar och ruvar för fullt.

                    På Fredag räknas dom första ynglen i det andra karet få se dagens ljus för första gången och ska bli intressant att se hur detta går.
                    Funderar starkt på att ta ur resterande fiskar som går i samma kar så att ynglen har en chans att växa upp och inte blir till fiskfoder ?

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #70
                      Eller så överlever de starkaste

                      Ska bli kul att följa uppväxten, om den lyckas vill säga, annars är det bara påt igen.

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #71
                        Är lite tveksam med hästnos-morsan i den senaste leken.
                        Hon har så himla...... svårt att låta bli maten.
                        Redan dagen efter jag såg att hon tuggade så var hon på käket som en tokig och tappade ut 2 romkorn , varav ett blev till Leleupi-mat.
                        Såg idag efter jobbet att käken blivit något mindre så..............
                        Kanske bättre nästa gång , då jag inte har förhoppningar denna kullen.

                        Snart dags för Första paret att spotta, tror det blir i övermorgon.

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #72
                          Såå besviken !

                          Kom hem idag efter jobbet och kollade till akvarierna.
                          Såg till min förvåning att hästnoshonan i den första kullen som förväntades spotta i Fredags jagade ynglen som bara den.
                          Ville avvakta och se varför och hur.
                          Blev ruggigt besviken då jag såg henne få tag i ett yngel och tuggade och tuggade tills all hamnade i magen.
                          F-N vad lack jag blev, har gått och väntat så länge på detta ögonblick.
                          Trodde dom skulle sköta och skydda sina yngel men icke då.
                          Tömde akvariet häromdagen på övriga invånare för att ynglen inte skulle bli fiskmat men.........det blev dom ändå !
                          Av sin egna morsa !!!!!

                          Då blir det till att ändra taktik till ev. nästa ruvning

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #73
                            Alla är vi barn i början. Ge dem några lekar och se om de får igång det själva. Är man där och grejar för mycket så lär de sig ju inte hur man gör.

                            Kommentar

                            • TrophNor
                              NCS Medlem
                              • december 2014
                              • 12

                              #74
                              Har lest tråden med stor interesse og jeg mimrer tilbake i tid hvor jeg hadde det slik Flavus beskriver - det er bare en ting å si, og det er at Tanganyika, i mine øyne, byr på så mye mer enn feks Malawi.

                              Flavus: Er litt nyfiken på hva du forer med? Når det gjelder troffer og hestneser så brukte jeg kun rekemix og Hikari Spirulina. Fungerte kanonbra. Leste om ditt tilfelle av bukvannssot og jeg brukte alltid en kur med Flagyl når jeg fikk ny gruppe med troffer i karet - spilte ingen rolleom det var VF eller odlat. Ved første tegn til bukvannssot så behandlet jeg de alltid med Flagyl og mistet aldri en firre. brukes ikke dette preparat lengre?

                              Artig tråd og det gleder meg Flavus at du har gjenfunnet gleden med akvariehobbyen

                              Kommentar

                              • TrophNor
                                NCS Medlem
                                • december 2014
                                • 12

                                #75
                                Glemte å nevne at jeg på nytt er i startgropen selv - etter 7 års opphold, og sef blir det Tanganyika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...